Hej, jeg har læst flere tråde, hvor man har lavet en udbygning med kælder, og for at undgå revner i området omkring samlingen, har den gamle del ikke været forbundet med den nye. I stedet sætter man en elastisk fuge. Jeg tænkte på at gøre på samme måde, men der skal bygges et badeværelse på etagen over den nye kælder, som strækker sig over samlingen. Da jeg vil flydespartle og lægge klinker, er jeg bekymret for den elastiske fuge og det sammensatte bjælkelag. Jeg regner med problemer ved en eventuel sætning af udbygningen.

Min nye plan er at lave bjælkelaget om i det nye badeværelse, så det hviler på udbygningens ydermur og en væg i kælderen længere inde i det eksisterende hus. Så får jeg altså ingen samlinger i bjælkelaget i badeværelset. Er der nogen, der synes, det lyder som en god eller dårlig idé? Jeg er dog klar over, at når sætningen eventuelt opstår, kan jeg i stedet få problemer, hvor gulvet møder væggen, hvad tror I?

Taknemmelig for nogle kloge meninger :)

W
Hej! Forudsat at der gøres et rigtigt grundarbejde, bør sætninger ikke være et problem. At det sprækker mellem ny og gammel beton skyldes primært, at beton krymper over meget lang tid, selv efter det er hærdet (tørret). Men du vil, hvis jeg forstår korrekt, bygge et badeværelse på etagen ovenover, så det skal ikke blive noget problem med det. Men det forudsat at grundarbejdet udføres korrekt efter de gældende forhold på stedet.

Tak for svaret.
Så med andre ord kan jeg forlænge træbjælkelaget ved den gamle ydervæg og lægge det på den nye tilbygnings ydervæg. Jeg regner med at kældervægge bliver muret, ikke støbt. Derimod er selvfølgelig pladen støbt.
Men hvis hele tilbygningen synker en smule alligevel, risikerer jeg ikke at flydespartling osv. sprækker præcis over samlingen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.