Har et to-etagers parstue med tømmervægge fra slutningen af 1800-tallet. I 80'erne lavede man en mindre tilbygning fra stueetagen og lavede en 180 cm bred åbning i ydervæggen på husets langside. På anden etage, lige ved siden af den nederste åbning, har man lavet en åbning til en dobbelt balkondør.
"Nybyggeriet" er lyst og fint, nærmest som en punsjveranda, men der kommer næsten ikke noget lys ind i køkkenet indenfor. Hvis man udvidede åbningen med en meter ville både køkkenet og rummet udenfor fungere meget bedre, og køkkenet ville blive meget lysere.
Den nuværende åbning er indklædt, så det er ikke muligt at se præcis, hvordan man har gjort det, men der bør være to bjælkelag tilbage i overkanten og sandsynligvis også under gulvspånpladen. Sandsynligvis har man bare skåret en åbning uden at bære af.
Overvejer omkostningerne ved at udvide åbningen med en meter, når vi alligevel laver køkkenet om. Sandsynligvis er det bare at save, men jeg overvejer alligevel for en sikkerheds skyld at integrere en limtræsbjælke i tømmerkonstruktionen.
Kan man bare "udhugge" de nuværende tømmerlag ved taget fra den ene side og fælde ind en halvgrov limtræsbjælke, f.eks. 90x225, 90x270 eller hvad man nu får plads til, så den bliver lidt længere end selve åbningen og hviler på bjælkeenderne? Man kan jo endda sømlime denne mod det gamle tømmer.
Eller så ansætter man alligevel en tømrer med godt ry og ansvarsforsikring for en sikkerheds skyld...