Hej!

Vi bor i en lejlighed fra 1904 og har lige revet fliserne ned i vores køkken. Under dem fandtes en murstensvæg, som vi nu vil fremhæve. Vi har et L-formet køkken, og den lange del af "L'et" har murstensvæg bagved, som skal fremhæves og males hvid. Bag den korte "L-del" er der dog en trævæg. I dag havde vi en håndværker her, som foreslog to alternativer:

1. Hvor murstensvæg mangler, skaber han kunst-mursten af gips, som males hvid ligesom original-murstenene
2. Hvor murstensvæg mangler, laver han en hvid glat pudset overflade

Spørgsmålet er nu, hvad tror I bliver pænest? Er det muligt at "genskabe" mursten, eller vil det være tydeligt, hvad der er original, og hvad der er kunst?

Mange tak for hjælpen!

Det er klart, at det vil kunne ses, men det afhænger jo af, hvor grundige I er, og hvor meget I så skjuler "fuskteglet" med hylder, håndklædekroge osv. Det føles som om, I burde overveje at fjerne skillevæggen helt og sætte rigtigt mursten i stedet. Det er klart, at det bliver dyrere og tager lidt længere tid, men det bliver til gengæld en rigtig væg. Tjek bare, om gulvet kan bære vægten af en væg med "halvtegl" eller "enkeltegl". Det er klart, at en tømrer foreslår fusktegl. Tjek, hvad en murer ville foreslå.

Fodnote: jeg er allergisk over for fusk løsninger.

Fusktegl forknipper jeg personligt med Pizzeriaer :)

Held og lykke

/PC

Tokyoboy sagde:
Det föles som at I burde overveje at fjerne trävæggen helt og sætte rigtigt mursten i stedet.
Jeg tror, at du vil se forskel på den gamle og nye murstensvæg, selvom du murer en ny væg op.

Jeg havde valgt alternativ 2, men ikke anstrengt mig for at gøre den glat, men mere grovpudset den.

Havde gået på alt. 2 om jeg ikke (allra helst) faktisk havde kørt med rigtig tegl.

Vi har besluttet os for at gå med alternativ nummer to og håber på, at det bliver godt (og ikke pizzerialikt)! :)

Der findes snydemursten og der findes virkelig snydemursten. De mest almindelige snydemursten er færdige fliser, man køber i byggemarkeder, og man ser med det samme, at de ikke er ægte. Da jeg murede vores køkken, kontaktede jeg en genopbygningsdepot. De havde alle slags ægte mursten, der var blevet genanvendt fra gamle bygninger, som de skærer op i 20 mm tykke stykker. Derefter murede jeg dem op med mørtel og fugemasse. Skal du så male dem, bliver det med al sandsynlighed ligesom den eksisterende væg. Det er også billigere end at købe snydemursten i form af fliser, og det går hurtigt at få dem op.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.