Hej!

Jeg skal udskifte en syll (tømmerstykke ca. 15x15 cm) under en bærende indervæg i et to-etagers hus med torparegrund. Sylen er 2 meter lang og hviler på grundsten i begge hjørner (hvoraf den ene stikker ud fra murstocken). På sylen er der tre stående stolper (10x10 cm), to af dem står i hvert hjørne på sylen, den tredje i midten. Sylen er ret rådnet, så jeg gætter på, at der ikke kan hvile så meget vægt på den midterste stolpe. De andre to står over grundstene, så på dem kan der sikkert hvile en del vægt.

Min idé er at fastgøre to horisontale 45x220 brædder på hver side af stolperne. Så tænkte jeg at bruge 4 stk. 20 tons donkrafte (en i hvert hjørne) og løfte i disse, fjerne den gamle syll og sætte en ny. Jeg må sandsynligvis lægge noget under 220 brædderne at løfte i for at komme ud lidt fra sylen (den er jo bredere end de stående stolper), jeg tænkte at tage en liggende 45 mm tyk brædde under hvert donkraftpar. Jeg håber det er forståeligt hvordan jeg har tænkt mig :). Tror I, at det kommer til at fungere?

Jeg synes, at donkrafterne bør kunne klare løftet uden problem. Det jeg overvejer er, om 220 brædderne kan klare det? Jeg overvejer også, hvad jeg skal fastgøre 220 brædderne med i stolperne. Fransk skrue? Eftersom jeg kan nå begge sider af væggen, kunne jeg også bruge gennemgående gevindstang, bliver det stærkere end fransk skrue? Hvilken dimension på skrue/gevindstang ville I tage?

En anden overvejelse er, om murstocken kan være et problem? Den ene stående stolpe står lige ved murstocken. Eftersom jeg løfter så lidt (burde vel klare sig med et par mm) håber jeg, at det ikke vil påvirkes.

Flertallet franske skruer burde virke, eller muligvis gennemgående M12 gevindstang, selvfølgelig så stramt som muligt. Det er nok en ordentlig last, der skal optages, og man vil ikke have, at det bryder sammen midt i arbejdet.

Domkrafternes kapacitet lyder velvoksen. Derimod bør du være meget forsigtig omkring skorstenen. Det skal ikke meget bevægelse til omkring en muret konstruktion, før det begynder at bevæge sig i fugerne.

Held og lykke.

Tak for svaret! Hvor mange franske skruer ville du tage i hver regel, og i hvilken dimension?

Nibbbottenstorpet har ret i det han siger, men jeg vil slå et ekstra slag for gevindstang i stedet for fransk skrue.

Med en gevindstang får du et meget kraftigere "nyp" mod reglen.

Hvis jeg skulle have brugt skruer, ville jeg have taget 10-12 x 120 mm samt en solid plade (50x50mm) under hovedet. Forbor med 8-10 mm bor for at forhindre sprækdannelse. To til tre styk pr. regel og side. Placer plankerne i forskellige højder for ikke at ødelægge reglerne totalt, når 4-6 skruer kommer ind på samme sted.

/Vojma

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.