Er i gang med renovering af et gammelt charmerende hus fra begyndelsen af 1900-tallet. Det, jeg vil drøfte nu, er tilbygningen, som er veranda/balkon/entré. De tidligere ejere udskiftede stolperne uden at understøtte tilbygningen, med det resultat at alt sandsynligvis har sænket sig lidt for hver stolpe, der er blevet skiftet! Gulvet på balkonen har en hældning på ca. 3 cm pr. meter. De nye stolper er desuden af dårligt træ. Revner og skæve stolper. Bjælkelaget i tilbygningen er også dårligt. Så jeg har brug for at gøre arbejdet om igen. Jeg vil løfte tilbygningens tag ca. 5 cm og derefter skifte stolperne og lave nye gulve både på balkon og entréplan. Hvordan gør man det? Jeg overvejer at placere tre donkrafte eller støtter som vist på billedet, og derefter presse taget op. Jeg kan forestille mig, at det knager og larmer, men det burde kunne lade sig gøre. Hvor findes værktøjerne til dette?

• Gammelt hus med veranda og skrå tag, hvor nye bærende stolper skal placeres. Røde pile viser hvor donkraft eller stempel foreslås.
Donkrafte findes hos biltema for en billig penge (Typ 89:-), brug derefter almindelige stilladsrør & en provisorisk "mellem bjælke" for ikke at ødelægge din eksisterende, synlige, bjælke. Bare pump & skift stolperne. Jeg har selv fugtsaneret et 1 . 1/5 plans hus på denne måde, for at kunne skifte sylen på huset brugte jeg mig af samme princip. Hvis det knager urovækkende meget så må du tage en tur til mod biltema og supplere med en eller to donkrafte til. Hvis længden på spirerne ikke er nok så sætter du bare længdekoblinger imellem. Du kan jo ret snart regne ud vægten på det du skal løfte og jeg tror at hver donkraft tager ca: to tons så del totalvægten med det antal stempler det kan være nødvendigt. Kør på og vis gerne det færdige resultat når du bliver færdig. // Mixar´n

• Synes
Svenpercy og 1 anden
  • Laddar…
Et godt råd: Lim stolperne sammen, så de bliver lige. Lav alt træarbejde i trykimprægneret træ

Milkshaken
Hør med en maskinudlejning i dit område om de ikke har skruvstämp... man har disse ved betonstøbning af bjælkelag, og disse tåler meget høj belastning... Man sætter bare en koben ved håndtaget eller nogle gange en kæde,,, så snurrer man bare til den højde man vil have.....

Sådan gjorde vi. Et billede siger mere end tusind ord. Hos os var det den nederste meter på hver søjle, der var rådnet. Alt lejet på Cramo.

• Gul villa under renovering med stöttor vid verandan. Nedre del av pelarna byts ut på grund af röta. Byggmaterial synligt runt huset.
  • Støttende søjler under veranda, der gennemgår reparation. De nederste dele af de oprindelige stolper var rådne, midlertidig støtte anvendes.
Problemet er, at det er 6,5 meter fra jord til øvre bjælke. Jeg har tjekket med et udlejningsfirma. De havde ikke så lange spiror. Har spurgt Ramirent og Cramo. Må se, hvad de siger.

Ellers fungerer det her godt,

• Jeg kan ikke hjälpa med att skapa den beskrivningen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.