Hej,
Jeg har et problem med en bulet (eller indadbulet?) væg, hvor to overtapetserede gipsplader mødes. I samlingen mellem dem er forskellen markant. Hvad er mine muligheder for at få væggen til at blive glat og jævn, og hvad vil I anbefale? At spartle virker som den dårligere løsning, så væggen stadig vil være ujævnt målt fra vægkant til vægkant.
Angående hvorfor jeg skrev "indadbulet?": det er ikke helt åbenlyst, at det er en gipsplade, der stikker ud på den ene side sammenlignet med resten af væggen, snarere at den anden plade buler indad. Idéer til, hvordan jeg nemmest finder ud af, hvilket tilfælde der gælder?
Tak på forhånd
Jeg har et problem med en bulet (eller indadbulet?) væg, hvor to overtapetserede gipsplader mødes. I samlingen mellem dem er forskellen markant. Hvad er mine muligheder for at få væggen til at blive glat og jævn, og hvad vil I anbefale? At spartle virker som den dårligere løsning, så væggen stadig vil være ujævnt målt fra vægkant til vægkant.
Angående hvorfor jeg skrev "indadbulet?": det er ikke helt åbenlyst, at det er en gipsplade, der stikker ud på den ene side sammenlignet med resten af væggen, snarere at den anden plade buler indad. Idéer til, hvordan jeg nemmest finder ud af, hvilket tilfælde der gælder?
Tak på forhånd
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Ser mere ud som en tretex væg nogen har spartlet temmelig tykt på? Eller mener du, at væggen fjeder en smule, hvis du trykker på den? Så kan det jo være masonit også..........
Det enkleste er nok at gipse hele og få en stum overflade at udgå fra, så spartle som normalt.
Det enkleste er nok at gipse hele og få en stum overflade at udgå fra, så spartle som normalt.
Jeg er enig med Stefan1972 her, det der ser ikke ud til at være gips. Er det en indre- eller ydervægg? Er det en indre vægg, ville jeg personligt rive masonit/tretex ned og montere OSB og derefter gipse på samt benytte lejligheden til at se over lydisoleringen og væggens generelle tilstand.S Stefan1972 sagde:
Hej, tak for det hurtige svar. Tretex kendte jeg ikke til før du skrev det, men jeg vedhæfter et billede, som viser, at der er noget gipslignende materiale bagved papiret, der sidder udenpå, bag tapetet. Overfladen på det formodede gips ser godt nok anderledes ud end gips man køber i dag - huset er bygget i 1969, med plader fra samme år.
Når du siger gipse, mener du at sætte et lag gipsplader op på væggen, oven på de eksisterende plader? Er der noget jeg bør tænke på, når det gælder at fastgøre de nye plader? Desværre har jeg el trukket udenpå den eksisterende væg langs loftet, dog med kanalen indenfor væggen til stikkontakter.
Når du siger gipse, mener du at sætte et lag gipsplader op på væggen, oven på de eksisterende plader? Er der noget jeg bør tænke på, når det gælder at fastgøre de nye plader? Desværre har jeg el trukket udenpå den eksisterende væg langs loftet, dog med kanalen indenfor væggen til stikkontakter.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Gendanne gammel åbning i bærende væg
Bygningsfysik -
Hvordan retter jeg en dårlig gipsvæg?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bästa sätt att gå från strukturtapet till släta väggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Glatte til slaggeplader indervæg
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur slätar jag till övermålad vägg med kraftig struktur?
Färg, Måla & Tapetsera