Min kone har "fået en idé"... Tænk, hvor hyggeligt det ville være med et udekøkken...

Nåja. Vi behøver jo ikke gå nærmere ind på, hvordan den diskussion gik i betragtning af, at jeg nu skriver til jer for nogle råd. :/

Tanken er en understøtning i stål 40x40 firkantstål, som svejses sammen og ovenpå det en 40mm armeret betonplade, som jeg støber.
Men nu vil jeg gerne indfælde grillen i denne plade for at slå to fluer med ét smæk, så at sige. Og det er så, jeg støder på potentielle problemer...

Det, jeg er lidt usikker på angående dette, er:
1. Kan almindelig grovbeton klare den varmeudvikling, grillen vil give?
2. Er der nogen funktion i at beklæde indersiden af hullet i betonpladen med f.eks. udstødningsbandage eller kamintætning for at mindske varmebelastningen på betonen?
3. Er der nogen form for imprægnering (for vandafvisning og undgå frostsprængning om vinteren) til betonpladen, I tror, vil kunne klare den lokale strålingsvarme omkring grillen uden at blive ødelagt? (Grillen er en klassisk Weber kuglegrill ~57cm diameter.)

Taknemmelig for svar fra nogen med større viden eller personer med erfaring med netop dette.

MVH// Henrik

N nilhe1 sagde:
Min kone har "fået en idé".... Tænk hvor hyggeligt det ville være med et udekøkken...

Nåja. Vi behøver jo ikke gå nærmere ind på, hvordan den diskussion gik i betragtning af, at jeg nu skriver til jer for nogle råd. :/

Tanken er et understel i stål 40x40 firkantstål, som svejses sammen og på det en 40mm armeret betonplade, som jeg støber.
Men nu vil jeg gerne indfælde grillen i denne plade for at slå to fluer med ét smæk, så at sige. Og det er der, jeg støder på potentielle problemer...

Det, jeg bliver lidt usikker på i dette henseende, er:
1. Kan almindelig grovbeton klare den varmeudvikling, grillen vil give?
2. Giver det nogen mening at beklæde indersiden af hullet i betonpladen med f.eks. udstødningsbåndage eller kaminætning for at reducere varmebelastningen på betonen?
3. Findes der en type imprægnering (for vandafvisning og undgå frostsprængning om vinteren) til betonpladen, I tror ville kunne klare den lokale strålevarme omkring grillen uden at blive ødelagt? (Grillen er en klassisk Weber kuglegrill ~57cm i diameter.)

Taknemmelig for svar fra bedre vidende eller personer med erfaring med netop dette.

MVH// Henrik
Hvordan gik det med køkkenet?
Fik du nogensinde nogle gode svar på dine spørgsmål? Jeg har gjort præcis det samme og leder især efter imprægneringen til betonen.

Sleb du pladerne, eller var du tilfreds med, hvad det blev efter støbning?

Undrer også omkring varmen, da jeg har tænkt at gøre noget lignende. Burde gå at køre vattenglas som imprægnering til betonen i det mindste. Ellers er jo en 2k PU sealer meget slidstærk, dog ved jeg ikke, hvor godt det går sammen med varme... typ denne: https://konkral.se/sv/products/sealer-elite-plus-12-kg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.