Hej,
Jeg har haft en fugtskade i et rum på kælderniveau, der blev opdaget efter jeg fjernede det gamle opreglede gulv og åbnede bunden af væggen. Det har stået åbent i ca. 2 måneder og nu tørret godt. Jeg har udvendigt repareret skaden i fundamentet og lagt Platon samt afledt vand fra en tagrende, der havde skyllet hul i fundamentet.
Indvendigt er jeg nu lidt usikker på, hvordan jeg bedst løser det. Som det ses, har jeg fjernet træuldfiberen op til ca. jordniveau. Til højre i billedet er det ikke egentlig ydervæg, da det er rækkehus med lidt fremspring mellem huskroppene, så halvdelen af væggen er mod naboens krybekælder.
Efter anbefaling fra bygningsinspektøren tænkte vi at lægge singel og så støbe renden igen, man ser mellem gulv og væg på den del, der er rigtig ydervæg. Så er spørgsmålet, hvordan man skal gøre med isolering og opregling.
Skal man simpelthen fjerne den sidste træuldfiber, der er nedenfor jordniveau, og lade det være uisoleret der, eller skal man lægge noget celleplast? De eksisterende træregler sidder ikke direkte mod betonvæggen, men er sømmet gennem træuldfiber, hvor det er ydervæg. En tanke var at lade disse blive, men skære dem i bunden og lægge en metalregel under dem (måske med afstandsstykker for at ventilere væggen). Derefter lægge en plade igen det, der er fjernet nederst, og så 6 mm gips udenpå alt. Er dette rimeligt, hvilken plade ville så egne sig i bunden?
Et andet alternativ er at rive hele væggen ned for at opregle med stål, men det er lidt kompliceret, da væggen ikke er helt jævn, uden forskellige niveauer, hvor den går fra ydervæg til at grænse mod krybekælder. Så skulle vi næsten slå plåtreglerne på samme måde som træreglerne sidder i dag, altså gennem træuldfiberen, og jeg ved ikke, om det bliver en god fastgørelse, nok til at kunne hænge et stort garderobe/hyldesystem på væggen, som er planen.
Jeg vil lægge et subfloor, når væggene er færdige, sandsynligvis uden ventilator efter hvad samtlige håndværkere, der har set på det hele, har anbefalet.
Taknemmelig for tips.
Med venlig hilsen,
Klas
Jeg har haft en fugtskade i et rum på kælderniveau, der blev opdaget efter jeg fjernede det gamle opreglede gulv og åbnede bunden af væggen. Det har stået åbent i ca. 2 måneder og nu tørret godt. Jeg har udvendigt repareret skaden i fundamentet og lagt Platon samt afledt vand fra en tagrende, der havde skyllet hul i fundamentet.
Indvendigt er jeg nu lidt usikker på, hvordan jeg bedst løser det. Som det ses, har jeg fjernet træuldfiberen op til ca. jordniveau. Til højre i billedet er det ikke egentlig ydervæg, da det er rækkehus med lidt fremspring mellem huskroppene, så halvdelen af væggen er mod naboens krybekælder.
Efter anbefaling fra bygningsinspektøren tænkte vi at lægge singel og så støbe renden igen, man ser mellem gulv og væg på den del, der er rigtig ydervæg. Så er spørgsmålet, hvordan man skal gøre med isolering og opregling.
Skal man simpelthen fjerne den sidste træuldfiber, der er nedenfor jordniveau, og lade det være uisoleret der, eller skal man lægge noget celleplast? De eksisterende træregler sidder ikke direkte mod betonvæggen, men er sømmet gennem træuldfiber, hvor det er ydervæg. En tanke var at lade disse blive, men skære dem i bunden og lægge en metalregel under dem (måske med afstandsstykker for at ventilere væggen). Derefter lægge en plade igen det, der er fjernet nederst, og så 6 mm gips udenpå alt. Er dette rimeligt, hvilken plade ville så egne sig i bunden?
Et andet alternativ er at rive hele væggen ned for at opregle med stål, men det er lidt kompliceret, da væggen ikke er helt jævn, uden forskellige niveauer, hvor den går fra ydervæg til at grænse mod krybekælder. Så skulle vi næsten slå plåtreglerne på samme måde som træreglerne sidder i dag, altså gennem træuldfiberen, og jeg ved ikke, om det bliver en god fastgørelse, nok til at kunne hænge et stort garderobe/hyldesystem på væggen, som er planen.
Jeg vil lægge et subfloor, når væggene er færdige, sandsynligvis uden ventilator efter hvad samtlige håndværkere, der har set på det hele, har anbefalet.
Taknemmelig for tips.
Med venlig hilsen,
Klas
Hvad skyldes skaden på. Ydre klima eller rør, der gik i stykker?K KlasseT sagde:Hej,
Har haft en fuktskada i ett rum i sutterängnivå som uppdagades efter att jag rev ut det gamla uppreglade golvet och öppnade upp botten på väggen. Stått åbent ca. 2 måneder og nu tørret ud godt. Har udvendigt repareret skaden i grunden og lagt Platon og ledt vand fra en regnvandsrør, der havde skyllet hul i grunden.
Indvendigt er jeg nu lidt usikker på, hvordan jeg skal udbedre det på bedste måde. Som det kan ses, har jeg revet træuldpladerne ud op til ca. jordniveau. Til højre i billedet er ikke en egentlig ydervæg, da det er rækkehus med lidt fremspring mellem huskroppene, så halvdelen af væggen er mod naboens krybekælder.
Efter anbefaling fra en bygningssagkyndig tænkte vi på at lægge singel og så støbe igen renden man ser mellem gulv og væg på den del der er egentlig ydervæg. Så er spørgsmålet, hvordan man skal gøre med isolering og opretning.
Skal man helt enkelt fjerne det sidste træuld, der er under jordniveau, og lade det være uisoleret der, eller skal man lægge noget cellegummi? De nuværende træregler sidder ikke tæt mod betonvæggen, men er sømmet gennem træuld, hvor det er ydervæg. En tanke var at lade disse være tilbage, men skære dem i bunden og lægge en metalregel under dem (måske med afstandsstykker for at lufte væggen). Derefter lukke igen med plade det, der er revet nederst og så 6mm gips udenpå det hele. Er det rimeligt, hvilken plade ville så være passende i bunden?
Det andet alternativ er vel at rive hele væggen for at rette op med stål, men det er lidt tricky, da væggen ikke er helt jævn uden forskellige niveauer, hvor den går fra ydervæg til at grænse mod krybekælder. Så skulle vi næsten have slået plåtregler på samme måde som træreglerne sidder i dag, altså gennem træuld, og jeg ved ikke, om det bliver så god fastgørelse, at man tør fastgøre et stort garderobe/hyllesystem på væggen, som da er tanken.
Vil lægge et subfloor, når væggene er klar, sandsynligvis uden fan efter hvad alle håndværkere, der har kigget på det hele, har anbefalet.
Taknemmelig for tips.
Mvh,
Klas
P Pluto11 sagde:
Undskyld jeg var lidt hurtig der.K KlasseT sagde:Hej,
Har haft en fugtskade i et rum i sutterænniveau som blev opdaget efter jeg rev det gamle opregulerede gulv ud og åbnede bunden på væggen. Stået åbent ca. 2 måneder og nu tørret godt ud. Har udvendigt repareret skaden i grundlaget samt lagt Platon og afledt vand fra en tagrende som havde skyllet hul i grundlaget.
Indvendigt er jeg nu lidt usikker på, hvordan jeg skal udbedre det på bedste måde. Som det ses har jeg revet træulden ud op til ca. jordniveau, til højre i billedet er egentlig ikke ydervæg da det er rækkehus med lidt udstik mellem huskroppene, så halve væggen er mod naboens kryberum.
Efter anbefaling af en besigtigelsesmand tænkte vi at lægge singel og så støbe renden, man ser mellem gulv og væg på den del som er rigtig ydervæg. Så er spørgsmålet, hvordan man skal gøre med isolering og opregulering.
Skal man helt enkelt fjerne den sidste træuld som er under jordniveau og lade det være uisoleret der eller skal man lægge noget cellplast? De eksisterende træregler sidder ikke direkte mod betonvæggen, men er spikret gennem træuld der, hvor det er ydervæg. En tanke var at lade disse blive, men kappe dem i bunden og lægge en metalregel under dem (måske med distancere for at ventilere væggen). Derefter lægge en plade i det, der er revet længst nede og så 6mm gips udenpå alt. Er dette rimeligt, hvilken plade ville da egne sig i bunden?
Det andet alternativ er vel at rive hele væggen ned for at regulere med stål, men det er lidt tricky da væggen ikke er helt jævn uden forskellige niveau, hvor den går fra ydervæg til at grænse mod kryberum. Så skulle vi næsten slå pladereglerne på samme måde som træreglerne sidder i dag, altså gennem træulden, og jeg ved ikke om det bliver en så god indfatning, at man tør fastgøre et stort skab/hyllesystem på væggen, som så er tanken.
Jeg vil lægge et undergulv, når væggene er færdige, sandsynligvis uden ventilator efter hvad samtlige håndværkere, der har kigget på det hele, har anbefalet.
Taknemmelig for tips.
Mvh,
Klas
Er væggen under jordniveau, skal du aldrig have organisk materiale. Riv alt træ, gips osv. ned.
Puds væggen op og mal med korrekt maling som kan ånde.
Jo præcis. Nu er det kun de sidste 45cm af væggen der er under jord så forholdsvis lille del. Desuden er væggen som jeg nævnte delvis ydervæg til venstre på billedet og delvis mod naboens krybekælder til højre på billedet. Deraf niveauforskellen midt på som gør at det ikke helt simpelt er at pudse uden man i så fald havde været nødt til at bygge halve væggen ud på en eller anden måde. Kort sagt så vil vi nok lægte væggen ud selvom jeg forstår at det sikreste er at pudse.P Pluto11 sagde:
Klik her for at svare