Jeg vil bygge en bod med moderat isolering, jeg overvejer 95 eller muligvis 120 mm. Væggen bliver da fx 12+95+11+12 = 130 mm tyk + ventileret facade konstruktion. Jeg vil ikke placere væggen direkte på et pladefundament, men vil have en sokkel et sted mellem 300 og 800 mm høj, og den bør også være isoleret, selvom man nok bliver nødt til at gøre den tyndere, fx 50 mm, men helst mere, soklen bør jo ikke være tykkere end væggen. Isoleringen bør i det mindste hovedsageligt være på soklens kolde side. Mange ville nok mure med leca eller letbeton, men det er ikke specielt effektive isoleringsmaterialer. Måske kunne man bygge en sokkel i stålprofiler, men jeg er interesseret i en forholdsvis høj og delvis jorddækket sokkel, og der føles beton som det bedste alternativ.
Hvad mener I andre på forummet ville være den bedste løsning i et sådant tilfælde? En slags sandwichsokkel med isolering lidt indenfor midten? En relativt tynd betonsokkel med isolering og en slags plade på ydersiden? Hvordan sikrer man i sidstnævnte tilfælde, at vægsyllen får tilstrækkelig bæring?
Boliger bygges jo i dag med tyk isolering, og da er det vel generelt overkommeligt at få både bærende og isolerende funktion i væg og sokkel, men for sokler til tyndere vægge, hvor man desuden vil håndtere kontakt med fugtig jord, føles det som en udfordring.