Skal gøre i stand gulvet i entréen (ca. 2,5m2) for derefter at lægge LKs 16mm EPS-plader og derefter klinker på det. Klinkerne skal altså fastgøres direkte på EPS-pladerne ifølge LKs anvisninger.

Jeg har i dag ca. 340cc mellem bjælkerne (140x45 med 1100mm spændvidde) og 15mm fer og not brædder som undergulv og det føles jo stift og fint og bygger kun 15mm.
Men desværre er brædderne gennemskåret nogle steder og har mistet bæring, så jeg tænkte på at udskifte de beskadigede brædder med samme type, alternativt at fjerne alt og skrue lime 18mm gulvspånplader i stedet.

Jeg er meget forsigtig med byggehøjden, så jeg undrer mig over, hvad jeg skal vælge, der giver så stift som muligt underlag for EPS'en og klinkerne?

Er det ikke en mulighed at bryde alt op og lægge 22mm sporede spånplader?

Nja helst ikke det bygger jo 22+13 (gips)+10 (klinker) = 45mm. Måske tilkommer nogle mm for nogen form for fix mellem spån og gips desuden.

Mens 15mm spontede brædder + 16 EPS + klinker 10 = 41mm plus at det er betydeligt mindre arbejde.

Jeg ville ikke lægge klinker på 15 mm selv med 34 cm cc. Finder du 18 mm gulvspån (OBS! Gulvspån!) kunne det fungere, men det bedste er jo 22 for at være på den sikre side.
Med 18 mm ville jeg nok også bruge flexfix og flexfuge for en sikkerhedsskyld.
Du kan bruge flydefix ved lægning, så bygger det kun 2-3 mm, og jeg tror, det er det, LK også anbefaler...

18 gulvspån har jo Bauhaus på hylden, så det er der ingen problemer med. Du tror altså, at fugerne eller fliserne (ca 30x30) vil revne med bare en 18 plade?
Hvis man alligevel åbner gulvet, kan man jo også sømskrue en 45x120 på plasken langs begge sider på hver bjælke for at simulere en 135 bjælke og dermed få mere bærende flade for spånen?
Føles som om det bør blive mere stumt end 600cc og 22 plade, som er godkendt.

At jeg er bange for byggehøjden er fordi yderdørstærskelens niveau er, hvor det er.
Så at hallgulvet også udgør det øvre trappetrin fra kælderen, så det bliver lidt mærkeligt der, hvis gulvet bliver for tykt.

Trappeopbygning i træ indenfor et renoveringsprojekt, med en åbning til udefra om dagen. En spand og stige er synlige udenfor åbningen.

Trappeopgang under renovering, trætrappe med nogle trin i forskellig tilstand, trægulv nederst delvist fjernet, viser underliggende konstruktion.

Talte med Forestia, som sælger 18mm gulvspånplader i går, og ifølge dem var det ikke noget problem, hvis man kunne få ned cc afstanden til 300 og når man alligevel var i gang med at rive i bjælkelaget, stoppe i nogle kortlingar. Så det vil jeg gå med!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.