Hej

Jeg er ved at indrette overetagen i vores smålandsvilla. Som afslutning på alle væggene havde jeg tænkt mig at have et 45mm tykt installationslag indenfor dampspærren. Det, jeg nu spørger mig selv om, er, om et installationslag på 45mm er tykt nok til at føre rør til radiatorerne? Der går jo en del plads til alle 90 graders bøjninger rundt om hjørner osv.?

Tanken med at have et installationslag og der føre alle rør og kabler var at undgå at lave alt for mange huller i dampspærren. Men det gælder om, at det er muligt at bøje rørene så meget inde i væggen, at de får plads i dette lille rum!

Det skal ikke være nogen problemer med at trække rørene i installationslaget. Jeg har ligesom dig afstivet 45 mm indenfor dampspærren og trukket Wirsbo Combi PEX. De rørbøjninger, der bruges til bøjning og fastgørelse, hvor rørene skal passere væggen ud til radiatorerne, kræver 70 mm, men da plasten og isoleringen giver efter for 25 mm uden problemer, behøver du ikke tage mere til. Rørene trak jeg indenfor 45 mm reglen.

Hvad godt, så kan man slappe lidt af. Begyndte at blive bekymret for, at jeg havde tænkt forkert...
Hvordan løste du det med at gå rundt om hjørnerne? Bare krammede røret fast, eller har du brugt en koldbøjefikstur?
Er dette rør med beskyttelsesrør, som du har brugt?
Jeg syntes, at koldbøjefiksturen for rør i rør (25mm) byggede lidt for meget til at få plads i 45mm væg, men måske er den ikke nødvendig?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.