Hej håber nogen erfaren bygherre kan stille min bekymring angående en hylde jeg skal belaste med en computer på ca. 12-13 kg.

Hylden jeg har monteret op er en IKEA Ramshult ca. L=1200xD=300mm hylde med 3 stk. konsoller. Konsollerne er fastmonteret med 1 stk. metalekspander ved øverste fastgørelsespunkt i konsollen og nederste del er fæstet med universalplugg og almindelig skrue.

Dvs. i alt 6 bæringspunkter for hele hylden, 2 stk. pr. konsol - 3 stk. molly M6 og 3 stk. type 5mm skruer tror jeg - i universalplugg. Konsollerne er monteret med ca. 600mm CC.

Problemet er, at da jeg ved forboringen opdagede at den yderste del af væggen hvor den sidste konsol fæstedes synes at være af enkelgips og lyder mere hul end øvrige del af væggen.

Ifølge IKEA skal denne hylde kunne holde til 30 kg belastning med forudsætning at det er jævnt fordelt på hyldens totale længde.

Nu til mit spørgsmål: har jeg grund til min bekymring over at hylden holder til en 13 kg stationær computer, som kommer til at stå mellem de to første konsoller der er monteret i det som synes at være af type dobbeltgips?

Hylden i sig vejer ca. 13 kg alene i sig selv og så bliver det 13 kg som hviler mest mellem første og anden konsol.

Jeg er sikkert overdreven i min bekymring, men det er en ret dyr ting at chancen med, ifald væggen giver efter på grund af at hylden bliver belastet ret kraftigt mellem kun to konsoller samt at der kun er et par cm tilgode fra hvor computeren slutter til selve kanten på hylden. Jeg havde computeren på hylden i et par dage der, inden jeg tog den ned fordi jeg blev bekymret.

Hvad jeg har forstået, så skal disse ting oftest kunne holde til mere end hvad der er angivet.

Taknemmelig hvis nogen kan give en lille udtalelse :)

A Alex1337 sagde:
Konsollerne er fastgjort med 1 stk metaludvidelse ved den øvre fastgørelsespunkt i konsollen, og den nederste del er fastgjort med universalpløk og almindelig skrue.
Hvorfor ikke ens oppe og nede, er det på alle ens eller er det den ene konsol bare. Den øvre skal bære, så hylden ikke kan falde ud fra væggen samt holde kraft nedad, den nedre har kun bæreevne for tryk ovenfra. Kan du tage hylden ned og bore et ekstra hul i konsollen ca. 5 - 10 cm nedenfor det øvre hul og sætte rigtige ankre på alle fastgørelsespunkter?

J jonaserik sagde:
Hvorfor ikke lige oppe og nede, er det på alle ligesom, eller er det den ene konsol kun? Den øvre skal bære, så hylden ikke kan falde ud fra væggen samt holde kraft nedad, den nedre har kun bæreevne for tryk oppefra. Kan du tage hylden ned og bore et ekstra hul i konsollen ca. 5-10 cm nedenfor det øvre hul og sætte rigtige ankre på alle fastgørelsespunkter
Konsollerne er typ 15cm og med ca. 13mm cc mellem fastgørelsespunkterne, derimellem er der lidt for tykt gods til at kunne gøre noget fornuftigt, evt. kan jeg fikse måske 10mm cc til et hul over den nedre fastgørelsespunkt.

Se billede nedenfor, det er ekstra træ, som støtter konsollen, derfor kan jeg ikke tage et hul med 5 cm mellemrum.
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/ramshult-bracket__0721915_PE733409_S5.JPG?f=s

Ellers er det nemmeste at gøre hullet der, hvor jeg har skruen for universalpluggen/nedre fastgørelsespunktet større - så jeg kan fastgøre disse med ankre i stedet.

Tror du, det virkelig kræves dog? Jeg vil jo undgå løftestang dog, så ... hvis du tror, det hjælper, så går jeg med det.

Skal stå 13cm cc mellem fastgørelsespunkterne, tror den totale højde på konsollen er 18cm.

Bor et ekstra hul til fastholdelse lige under, hvor anholdet for hylden er, så bliver det stærkt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.