Har læst flere steder, at trykimprægnerede ydervægssyller, der er begyndt at rådne, er rigtig dårligt, ja endda farligt. Jeg er netop i gang med at indhente tilbud på at rive hele mit gulv over en krybekælder op, der er rådskadet. Også syllen skal skiftes, og den første håndværker, der kommer og kigger, siger, at han vil lægge trykimprægneret træ i gulvet og som syll. Er dette fornuftigt, er det nye teknikker, og er det kun gamle trykimprægnerede ting, man skal være bange for? Ellers virker han jo til at vide, hvad han taler om.
Byggeveteran
· Åland
· 2 076 indlæg
Hej!
Trykimprægneret bruger man ikke. Det lugter, og desuden mugner det. Hvis man monterer trykimprægneret, antager man jo, at det bliver fugtigt. Nej, sørg for, at det er og forbliver tørt. Find ud af, hvorfor gulvet er blevet skadet. Egentlig er det helt normalt, at skader er opstået, eftersom en krybekælder ikke fungerer uden specielle tiltag. Den bedste måde at holde torpargrunden tør på, er at montere isolering under bjælkelaget (uden trælister). Tag fx celleplast og skru fast på undersiden. Fjern alt organisk materiale fra jorden og dæk jorden med plast og fald ud mod siderne. Læg sten på, så plasten bliver liggende.
Trykimprægneret bruger man ikke. Det lugter, og desuden mugner det. Hvis man monterer trykimprægneret, antager man jo, at det bliver fugtigt. Nej, sørg for, at det er og forbliver tørt. Find ud af, hvorfor gulvet er blevet skadet. Egentlig er det helt normalt, at skader er opstået, eftersom en krybekælder ikke fungerer uden specielle tiltag. Den bedste måde at holde torpargrunden tør på, er at montere isolering under bjælkelaget (uden trælister). Tag fx celleplast og skru fast på undersiden. Fjern alt organisk materiale fra jorden og dæk jorden med plast og fald ud mod siderne. Læg sten på, så plasten bliver liggende.
Det er dræneringen, der er dårlig, og der er meget rigtigt ingen plast på jorden, hvilket gør, at fugten i sanden (ja det er sandt på gulvet i krybekælderen) stiger op i husgrunden. Desuden har den tidligere ejer opbevaret rigeligt med organisk materiale i form af planker i krybekælderen direkte på den våde sand. Så selvfølgelig arbejder jeg på dræneringen, rydder alt materialet væk, lægger plast og fjerner sandet, og til sidst lægger jeg lidt makadam i stedet. Og sidst men ikke mindst må jeg nok også installere en affugter, gør man alt dette, bør man vel som du siger ikke have brug for noget trykimprægneret.
Byggeveteran
· Åland
· 2 076 indlæg
Ja skal man have denne type konstruktion, så kræves der affugter, hvis det skal blive godt. Der findes typehustillverkare med denne konstruktion, som har affugter som standard. Hvad angår sanden, så stod det sådan i normerne 1970-75. Problemet er bare, at der blæser pollen, frø og alt muligt ind. Derefter begynder der at vokse svamp, da det er et ideelt klima. Din løsning bliver nok god.
Klik her for at svare