KnockOnWood sagde:
At en "almindelig" kantbjælke er forbundet med en betonplade påvirker ikke bæreevnen.
Ofte isolerer man også nu om dage kantbjælken fra pladen for at mindske varmetabet.
Kan du forklare lidt mere? Jeg følger ikke helt med på, hvad du mener.

KnockOnWood sagde:
I skitsen i dit startindlæg står der om betonsålen, at B = Lastberoende.
Sælgeren kan måske hjælpe dig med beregningen, hvis de vil sælge.
Det havde jeg også håbet på, men sælgeren hos Beijers var slet ikke interesseret i at hjælpe mig. Næsten ubehagelig faktisk :(

KnockOnWood sagde:
Lastene beregnes vel normalt meget mere overslagsmæssigt, end hvad du forsøger at gøre i dine udregninger?
Ingen anelse. Beijers-fyren turde/ville ikke hjælpe mig og henviste til, at en konstruktør var nødt til at regne på det.

Kan du forklare lidt mere? Jeg følger ikke helt med i, hvad du mener.
Her ser du et kant-element, hvor kantbjælken isoleres fra pladen.
De holdes kun sammen ved hjælp af armeringsjern gennem frigoliten.

En person arbetar på en byggplats med ett kantelement och frigolit, nära en frusen sjö och snöiga landskap i bakgrunden.

Billede fra http://www.jackon.se/

Beijermanden turde/ville ikke hjælpe mig
Jeg tænkte mere, at du skulle høre med nogen på Isodrän.

Hvis du kigger ind på ovennævnte Jackson, har de også lidt beregningseksempler. Se pdf'erne her
http://www.jackon.se/dav/07b63053f4.pdf
http://www.jackon.se/dav/1467ee3d31.pdf

Tak for links og billeder. Har ikke set en sådan kantbjælke før, men jeg vil jo få noget lignende med isolering rundt om. For den høje linjelast på 40 kN/m og punktlasten på 50 kN foreskriver de EPS500-cellplast. Betydeligt mere end S200 som jeg har læst om tidligere, at man plejer at bruge under bjælken!

Ja den høje styrke kræves, fordi den kantbjælken kun er 152mm bred. I en normal kantbjælke fordeles trykket over en større overflade.

Aaa, lige præcis. Jeg kommer jo f.eks. have en 400mm bred bjælke.

• Synes
Vattuman
  • Laddar…
tlundberg sagde:
Kan du forklare lidt mere? Jeg følger ikke helt med på, hvad du mener.
Kantbjælken, som jo står i forbindelse med husets yderside, køles ned, når ydertemperaturen skifter. Denne kulde ledes (kuldebro) gennem betonen ind i gulvet/pladen. Man kan bruge en såkaldt kuldebrosafbryder til at modvirke dette, dvs. en flamingokant, der adskiller kantbjælken fra pladen. Kantbjælken bliver jo stadig kold, men denne kulde overføres ikke i samme grad til pladen under husets gulv, da flamingoen udgør isolering mellem kantbjælke og plade. Bemærk, at du skal have tykke vægge for at kunne bruge dette! Jeg husker ikke de præcise tal, men jeg mener, at 35-37 cm tykkelse er i mindste laget. Hvis den krævede tykkelse kan nogen mere kyndig udfylde med information.

Oops, så nu at tråden er flere år gammel. Nåvel...

Voh sagde:
...
Observer venligst, at du skal have tykke vægge for at kunne bruge dette! Kan ikke huske de præcise tal, men jeg mener, at 35-37 cm tykkelse er i det mindste laget. Hvis det krævede tykkelse må nogen mere kyndig udfylde med information.
...
Jeg har selv Jackons element med brudt kuldebro, og væggene er totalt 387 mm inkl. luftspalte og paneler.
Man kan nok ikke krympe det så meget, hvis man vil have god isolering.
Hos mig er den 310 mm, hvilket måske er 50 mm mere end dagens "standard".

Voh sagde:
...
Oops, så nu at tråden er flere år gammel. Nåvel...
Det skader jo ikke at høre lidt "hvordan det gik".
Blev det nogen tilbygning, og blev det en "varmgrund", Tlundberg?

Indeed. Mit kommende hus får 200 mm vægge. Tømmer uden ekstrafacade eller tillægsisolering. Definitivt for smalt til afbrydere så vidt jeg ved. Eller findes der andre/nyere teknikker?

Og interesseret. Hvordan blev det?

Voh sagde:
Indeed. Mit kommende hus får 200 mm vægge. Tømmer uden ekstra facade eller ekstra isolering. Definitivt for smalt til kontakter så vidt jeg ved. Eller findes der andre/nyere teknikker?
...
Forresten, hvorfor skulle vægtykkelsen spille så stor en rolle?

KnockOnWood sagde:
Forresten, hvorfor skulle vægtykkelsen spille så stor en rolle?
Væggen skal være placeret ovenpå både bjælken og bryderen. Bryderen skal ikke være placeret under boligarealet, og kantbjælken skal ikke være placeret uden for væggen. Så for at væggen skal dække både og, skal den være nogenlunde tyk. Hvis væggens tykkelse skal dække både kantbjælken og bryderen, skal væggen være tilstrækkeligt tyk.

Voh sagde:
Væggen skal være placeret ovenpå både bjælken og bryderen. Bryderen skal ikke være placeret under boligarealet og kantbjælken skal ikke være placeret udenfor væggen
...
Forstår ikke dit ræsonnement.
Det er klart, at væggens stående regler skal stå på kantbjælken, helst centreret naturligvis.

Men det spiller vel ingen rolle, om isoleringen mellem kantbjælke og plade er fem cm her eller der indenfor eller udenfor væggens indre flade?

tlundberg sagde:
Jodå, lite har hänt. Men det går väldigt sakta :(

Status her: [link]
Aha, du har haft nogle piger og drenge at kæmpe med på vejen:
Frida, Gorm og nu senest Helga.

Respekt!

Sådan gik det, da en nabo mødte Gorm.
Stort garage var lige rejst, og halve taget lagt. Men så kom stormen
Mand med hund foran stormskadet garage med tagkonstruktion væltet af storm Gorm.

KnockOnWood sagde:
Forstår ikke dit ræsonnement. Det er klart, at væggens stående reglar skal stå på kantbjælken, helst centreret naturligvis.

Men det spiller vel ingen rolle, om isoleringen mellem kantbjælken og pladen er fem cm inde eller ude fra væggens indre overflade?
Jeg har ingen personlig erfaring med den praktiske forskel, og jeg er næppe nogen ekspert. Al min egen "research" for det kommende byggeri har dog peget på, at det gør en forskel. Samtlige kilder jeg har søgt, hævder, at hele kuldrætsbryderen skal dækkes af væggen, men om det er rigtigt eller forkert er jeg ikke den rette til at svare på, det er andres ord jeg formidler.

Voh sagde:
...
Al min egen "research" før kommende byggeri har dog peget mod det gør en forskel. Samtlige kilder jeg har søgt mener at hele kuldebrobryderen skal dækkes af væggen
...
OK, så lad os høre hvad det er for research, og hvilke kilder du læner dig mod!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.