Hej
Jeg er ved at renovere mit hus. To rum på førstesalen skal ordnes. Førstesalens "gulvbjælkesystem" er af træ. Har kottlingar imellem alle bærende bjælker, derpå ligger der gulvspånplader, og på det har jeg flydespartlet gulvene for at gøre dem plane. I et af rummene har jeg lagt en 5 mm skum fra Bauhaus og derpå parket. Trinstøj til rummene nedenunder blev høj. Hvordan gør jeg nu, så det ikke bliver så høj trinstøj i det andet rum? Har nogen nogle gode forslag.

:rolleyes:

L
Eneste jeg kan komme i tanke om er at udskifte isoleringen mellem etagerne. Der findes speciel isolering, som dæmper lyden meget mere end almindelig isolering. Ellers er det nok dobbelt lag skum. Samt køb et tykkere laminat. Helst rigtig 12 mm parketgulv.

Har overvejet at lægge en skum og derefter gulvgips flydende på det og derefter skum under parketten. Nogle overvejelser angående det?

L
Jeg ville nok have limet et lag gulvspån til. Det bygger en del. Men samtidig forstærker det også gulvet.

Hvorfor lime et ekstra lag gulvspån? Gulvet er tilstrækkeligt stærkt og jævnt i sig selv

Jeg fyldte hele mellemdækket med stenuld i et nyt hus. Det skal være tungt materiale, det tager de mest irriterende lyde, så det mere bliver en dæmpet lyd i stedet for klar lyd. Støjen fra trin er helt Ok. Mest bump. Dog har jeg fået knirken i stedet på grund af dårligt monterede gulvspånplader af tidligere bygmester (overtog halvfærdigt hus).

Foam er værdiløst til at reducere trinlyd og giver desuden problemer med trommelyd. For at reducere trinlyd skal man adskille bygningsdele og øge vægten. Der er en del skrevet om det her på forumet.

• Synes
RSRC og 1 anden
  • Laddar…
FG FG sagde:
Foam er værdiløst for at reducere trinlyd og giver desuden problemer med trommelyd. For at reducere trinlyd skal man adskille bygningsdele og øge vægten. Der er en hel del skrevet om det her på forummet.
Øge vægten gør man vel med gulvgips. Har overvejet et lag med celleplast (Jackopor S80) der bygger 1 cm og ovenpå det gulvgips. Tænkte at celleplasten ikke skulle lede lyden videre og gips stå for tyngden eller er det bedre med to lag gulvgips?

Som FG skriver, er det nødvendigt at frikoble konstruktionerne fra hinanden. Dette gøres med specielt tilpassede sylomerremser, der lægges mellem gulvbjælkerne og den frikoblende gulvkonstruktion. Stepisol kan også anvendes.
Gulvet bygges derefter med fx ceminwood eller flere lag gulvgips med dæmpelim imellem. Pladematerialet må ikke skrues og skal være frit omkring væggen.

Björn Melander Björn Melander sagde:
Som FG skriver behöver konstruktionerna frikopplas från varandra. Det görs med for formålet tilpassede sylomerstrimler som lægges mellem gulvbjælker og den frikoblende gulvkonstruktion. Stepisol kan også anvendes.
Gulvet bygges derefter med fx ceminwood eller flere lag gulvgips med dæmpningslim imellem. Pladematerialet må ikke skrues og slippes rundt om fra væggen.
Det lyder som et klogt råd. Nu er gulvet allerede flydespartlet, så man kan vel forsøge med stepisol på gulvet og optrukket på siderne samt gulvgips som limes (ikke skruning). Forsøgte at google stepisol, men hvor kan man købe det? Det ser ikke ud til at være en almindelig vare.

Kontakt Stepisol direkte i Järfälla.

Det er tricky at få det godt, når gulvspån allerede er på plads, delvist med tanke på byggehøjden.

Med Stepisol bliver gulvet gerne lidt svampet.
Hvis man skal have gulvspån -> Stepisol -> gulvgips/trægulv, så bør den del, der ligger over Stepisolmattan have høj vægt, ellers får man høj trommelyd og svampighed. Derfor ville det være godt med 2-3 lag gips på Stepisolmattan, men det bliver for høj byggehøjde så, antager jeg.

Et alternativ er at lægge 2-3 lag gulvgips og en tynd trinlydsdæmpende måtte som decibeX 2400PRO eller Aprobo. Disse har dog ikke så stor effekt på trækonstruktioner.

http://www.aprobo.com/sv/decibel/decibel-2

Björn har måske en tanke om, hvad der ville give bedst resultat?

Senest redigeret:
  • Synes
Björn Melander
  • Laddar…
FG FG sagde:
Det er tricky at få det godt, når gulvspån allerede er på plads, delvist med tanke på bygge-højden.

Med Stepisol bliver gulvet gerne lidt blødt.
Hvis man skal have gulvspån -> Stepisol -> gulvgips/trægulv, så bør den del, der ligger over Stepisolmattan, have høj vægt, ellers får man højt trommelyd og blødhed. Derfor ville det være godt med 2-3 lag gips på Stepisolmattan, men det bliver for høj bygge-højde da formoder jeg.

Et alternativ er at lægge 2-3 lag gulvgips og en tynd trinlydsdæmpende måtte typ decibeX 2400PRO eller Aprobo. Disse har dog ikke så stor effekt på træbjælkelag.

[link]

Bjørn har måske en tanke om, hvad der ville give bedste resultat?
Jeg har tænkt på alle indlæg og nu har jeg et nyt forslag, styrker nok 5 cellplast ud fra brandsynsvinkel,
Underlagsskive Barelink 3 mm, 2 lag gulvgips flydende (13+13mm), underlagsskive igen (3 mm), Parket (14 mm) = 46 mm, hvilket er OK at hæve gulvet med (helt op til 50 mm) er OK

For bedste effekt lægges sylomerstrimler mellem gulvbjælkerne og det tunge flydende gulv. Principen bygger på, at et så tungt gulv som muligt ligger mekanisk frakoblet fra det eksisterende gulvbjælkelag. Massens sænker resonansfrekvensen i det flydende gulv, hvilket er ønskværdigt i dette tilfælde.

Eftersom gulvspån og flydning allerede er udført, foreslår jeg, at du lægger Stepisol (i den tykkelse, som den endelige konstruktionshøjde tillader) på det spartlede gulvspån. Herefter Ceminwood el. 2 lag limede gulvgips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.