Jeg skal bygge en U-trappe, men er nybegynder med trappetegninger. Bjælkelagsåbningen er ca. 1130*2965, og afstanden gulv-til-gulv er 2680mm. Jeg har forstået, at 15 trin er passende, men hvordan skal vinklerne være i svingene for at det bliver harmonisk. Kan overveje at starte det første trin uden for åbningen. Taknemmelig for tips eller hvor man kan få hjælp med en CAD-tegning til en sådan trappe.

Tak, tak

Hej jeg byggede en U-trappe i vinters. Tegnede i sketchup og lavede nogle prøve trin i spånplade for at prøve gå svinget. Ganske tricky at tegne og bygge og tog lang tid. Men sjovt at have gjort når det er færdigt. Jeg tog udgangspunkt i centrum på to firkantregler. Dem placerede jeg så det dels blev en passende bredde på trappen dels at det blev jævnt antal trin på den lige del mellem stolperne. Svinget delte jeg simpelthen i 22.5 graders stykker. Jeg har 13 trin og første og sidste trin er "inden" linjen mellem stolperne eftersom jeg har en ganske bred og kort åbning (2600x1200). Der findes andre (og sandsynligvis bedre) måder at fordele trinene i svinget på, men jeg er usikker på hvordan man gør. Jeg ville have trappen i gammel stil og det her føles ok at gå på. Lidt svært at forklare, vedhæfter et billede fra tegningen. Man kan også bestille tegninger fra eks http://www.trappteknik.com/3822.ritningar.html

• U-formet trappeillustration fra SketchUp, viser trin, gelænder og struktur i træ, med omdrejningspunkt ved centrumlinjen.
Senest redigeret:
Tak for tippet. Jo, jeg har studeret andre trapper og set, at man fordeler svingen på mellem 6-9 trin og at man forsøger at gøre trinlængden i ganglinjen så ens som muligt, typisk 28 cm, og at "inderhjørnet" bliver så forskelligt bredt. Jeg vil kontakte trappteknik og se, hvad de vil have for en tegning, men det er fristende at prøve selv også, der findes jo mange trapper som er lavet.

Hvor lang tid tog det at bygge trappen, når du først havde besluttet dig?

14 trin bliver bedre end 15. Kolla tegningen. :cool:

Svært at sige, hvor meget tid jeg lagde ned, byggede mest i weekenderne til og fra i løbet af vinteren. Et groft skøn er måske 100-200 timer, jeg mangler stadig at lave gelænderet på øv, beklæde skabet og maling.
Jeg købte ukantet fyr, så meget tid gik med at save og høvle stykkerne også, håndhøvlede så alt, før jeg satte det sammen. Brugte en Festool domino til ret meget af samlingen, det giver god præcision, men det tager lidt tid at måle op.

Tak for svaret og den fremragende tegning. Meget informativt og hjælpsomt. Så er det 'bare' at skrabe sammen over hundrede timer (tænker ikke at høvle selv) og begynde. Jeg tager et skridt ad gangen ......

Tak

Immobil sagde:
14 trin er bedre end 15. Tjek tegningen. :cool:
Hej,
Hvilket program har du lavet tegningen i?

• Synes
Barnrikehuset
  • Laddar…
Staircon, et pro-program til ......:cool:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.