Hej, vi er i gang med at bygge vores indendørs trappe om. Som "beskyttelse" på siden af trappen har vi monteret 19mm stående metalrør med cc 10cm. Nu når det er færdigt, synes jeg dog, at disse lakerede metalrør, som er hule, blev lidt for fleksible, jeg ville have foretrukket stivere.
Hvor kan man købe solide runde stænger, gerne i udseendet børstet rustfrit, i dimensionen ca 20mm diameter? Hvad ville dette omtrent koste per meter?
Hvilken type forhandler ville kunne have noget sådant?
Mvh
Pagge
Hvor kan man købe solide runde stænger, gerne i udseendet børstet rustfrit, i dimensionen ca 20mm diameter? Hvad ville dette omtrent koste per meter?
Hvilken type forhandler ville kunne have noget sådant?
Mvh
Pagge
Gelænderet, når det kommer på plads, vil også stabilisere det hele. Test det først, før du køber nye massive (=dyre) stænger.
En passende gelænder er en rektangulær 40 x 90 mm med afrundede kanter med eller uden grebsspor. Rundt gelænder går også, men det er et mareridt at bore, hvis du ikke har en speciel jigg til dette.
pag sagde:Hej, vi er i gang med at ombygge vores indendørs trappe. Som "beskyttelse" på siden af trappen har vi monteret 19mm stående metalenrør med cc 10cm. Nu når det er færdigt synes jeg dog, at disse lakerede metalenrør, som er hule, blev lidt for fleksible, jeg kunne have ønsket dem stivere.
Hvor kan man købe solide runde stænger, gerne i udseendet børstet rustfrit stål, i dimensionen ca 20mm i diameter? Hvad ville det koste per meter cirka?
Hvilken type forhandler kunne have sådan noget?
Venlig hilsen
Pagge
Hvis du kan tænke dig at gå lidt op i dimension, f.eks. til 25 mm rør, får du meget mere bøjestyvhed for pengene. At gå fra 19mm rør til 19mm solid stang gør ikke så stor forskel i bøjestyvheden (+63%), men at gå fra 19 til 25mm rør giver 87% højere bøjningsmodstand. 19mm solid stang koster cirka dobbelt så meget som 25x2mm rør per meter!
Et lille indlæg bare...
//Magnus, studerende til ingeniør inden for maskinteknik
Tak for svarene!
Havde faktisk ikke tænkt mig at have håndliste på den side, men den kommer til at sidde på den anden side, hvor der er væg.
Jojo, jeg kan meget vel gå op til 25mm. Et problem er, at jeg ikke helt ved, hvor jeg skal købe disse ting, de 19mm rør, jeg bruger nu, er en slags gardinstænger i lakeret grå metal, men jeg ville helst have nogle rør, der ser ud som børstet stål.
Mvh
Pagge
Havde faktisk ikke tænkt mig at have håndliste på den side, men den kommer til at sidde på den anden side, hvor der er væg.
Jojo, jeg kan meget vel gå op til 25mm. Et problem er, at jeg ikke helt ved, hvor jeg skal købe disse ting, de 19mm rør, jeg bruger nu, er en slags gardinstænger i lakeret grå metal, men jeg ville helst have nogle rør, der ser ud som børstet stål.
Mvh
Pagge
:pag sagde:
Rustfrie rør finder du hos en velassorteret jernhandel (de få, der er tilbage) eller hos et mekanisk værksted. Hvis du er heldig, kan du t.o.m. finde fine rør på skroten.
:-[ Opdagede netop nu, at jeg læste forkert i dit første indlæg. Handler læste jeg som gelænder, derfor mit pladder om gelænder i mit første svar. Arbejdsskade sandsynligvis. ;D
Klik her for at svare