Sjovt at I kan lide den!
Trappen er jo vokset frem efter mine forudsætninger, og jeg har ingen direkte tegninger af den.
Jeg kan ganske vist forsøge at sammensætte noget, det skader måske ikke at have lidt mere dokumentation på den...
Men det må blive, når jeg har tid til at sidde lidt uforstyrret med det en stund.

• Synes
Timmerloftet og 1 anden
  • Laddar…
Den første tanke, da jeg købte trappe og den blev leveret.
Var det alt for 25000 kr?
Næste gang vil jeg prøve selv!

Flot trappe!

Med normal håndværksmæssig dygtighed, udholdenhed, godt værktøj og (meget) tid, så kan en amatør bygge en trappe. Jeg byggede en trappe af 6 stk. IKEA stavlimede bordplader, 38 mm tykke. En dykker-sav er uvurderlig og får nemt plads i budgettet. Materialet kostede ca. 7500 kr. Billeder og dokumentation findes på Byggla.se http://www.byggla.se/Projekt/Trappbygge/?category=175.
og på min blog http://granntomta.blogspot.com

http://www.byggla.se/EPiServerCommunity/Modules/ImageGallery/Thumbnails/18/23418/9257_70200.jpg

Senest redigeret:
  • Synes
Nicolae
  • Laddar…
laan sagde:
Fin trappe!

Med normal håndværksmæssig færdighed, udholdenhed, godt værktøj og (meget) tid kan en amatør bygge en trappe. Jeg byggede en trappe af 6 IKEA stavlimede bordplader, 38 mm tykke. En dykker-sav er uvurderlig og passer let ind i budgettet. Materialet kostede ca. 7500 kr. Billeder og dokumentation findes på Byggla.se [link]
og på min blog [link]

[link]
Dit blog-link har fået et komma i adressen. http://granntomta.blogspot.se

Overvejer også at lave trappetrinene af stavlimede bordplader. Hvordan oplever I trappen nu, når I har haft den et stykke tid? Er der opstået knirken? Revner?

Kentisoft sagde:
Din blogglänk har fået ind et komma i adressen. [link]

Overvejer også at bygge trappetrinene af stavlimmede bordplader. Hvordan opleves trappen nu, når I har haft den et stykke tid? Er der opstået knirken? Revner?
Det har fungeret godt, ingen revner og trappen er meget stabil. Ingen knirken, men det afhænger måske lidt af, hvordan man fæstner trin- og stødtrinnene. Jeg har skruet stødtrinnene i trinpladerne med lange skruer nedefra og fæstnet trinpladerne mod vangen med møbelvinkler skjult fra bagsiden. Så er det let at justere, hvis knirken skulle opstå.
Jeg har olieret trappen grundigt før monteringen.

Har kun fået positive kommentarer fra dem, der har prøvet den, så den dur.
Tak for hjælpen med adressen, det skal jeg komme i hu! :)

Kanonfin! Præcis en sådan trappe vil jeg have :) med en opbevaring under trappen, Er der nogen mulighed for at få en tegning på den?

Gammel tråd, jeg ved. Men må alligevel spørge, om nogen har prøvet eller tænkt på noget andet materiale at have på trappetrinene end solide trætrin?

Ville malet MDF fungere, eller tåler det ikke at blive trådt på? Findes der andre forslag?

Klart MDF ville fungere, men du må op i måske 22 mm og det vil veje så meget mere end massivt træ, derfor ikke umagen værd, for det ville da betyde endnu større og holdbare vangsider, og det vil koste meget mere end MDF, samt at med årene vil MDF sætte sig mere i trinnene.

Jeg byggede en trappe helt i gulvspånplade, trappetrinene blev derefter beklædt med laminatgulv, alt blev stabilt som bjerget og helt knirkefrit. Kan tilføje, at den trappe var ret smal, men med 2 vinkler.

Jeg byggede min lige trappe af laminerede træbjælker 56x225 i både vangerne og trinene, det blev lidt skitsering, måling og beregning, men det lykkedes. Overfræser er et must.

Vi købte alle trin og rækværk på Castorama. I Polen. Stålpindene til rækværket købte vi på IKEA, som egentlig var beregnet til en hylde. Trinene kostede ca. 120kr/stk 40mm, så de er robuste.
Trætrappe med metalgelændertråde og trærækværk i indvendigt rum. Købt fra Castorama og IKEA.

En trætrappe med metalstænger i gelænderet. Trinene er brede og robuste. Trappen fører op til en øverste etage med synlige bjælker.

Christoffer Holmquist sagde:
Vi købte alle trin og rækværk på Castorama. I Polen. Stålpindene til rækværket købte vi på IKEA, som egentlig var til en hylde. Trinene kostede ca. 120kr/stk 40mm, så de er solide.
[billede]

[billede]
Flot!

Hvilken hylde var rørene til, og shoppede I materialerne på stedet i Polen?

Robert-san01 sagde:
Flot!

Hvilken hylde var rørene til, og shoppede I materialerne på stedet i Polen?
Hylden hed Grundtal på ikea. Findes i forskellige længder. Vi købte resten af materialet i Polen. Tog en weekend derover. Vognstykkene købte jeg dog herhjemme på byggmax.

Christoffer Holmquist sagde:
Hylden hed Grundtal på ikea. Findes i forskellige længder. Vi købte resten af materialet i Polen. Tog en weekend derover. Vangstykkene købte jeg dog herhjemme på byggmax.
Tak!

Desværre lidt langt for mig at tage til Polen. :( Det er meningen, det skal blive noget lignende, men med underliggende vangere. Var det besværligt at bore hullerne i rækværket til pindene?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.