Vi vil få brug for to nye trapper, en til overetagen og en til kælderen. Den ene under den anden. Vi skal have buede U-trapper alternativt trappe med hvilerepos (lige trappe halvvejs, hvilerepos, trappe sidste stykke op, form som et "kantet U")

Men hold da op, hvor er det dyrt med trapper. Det føles som om to trapper kommer til at udgøre en stor del af vores budget. To trapper á 25000 kroner!

En trappe, der er opdelt i to dele med hvilerepos bør vel ikke være så svær at lave selv, hvis man er omhyggelig og mere end normalt handy. Man kan måske bruge limtræsplader 30-40 mm tykke til trinene og limtræsbjælker til vangerne.... Men det virker som om alle undgår at lave trapper selv. Er jeg forkert på den, eller hvorfor skal man ikke lave trappen selv?

1. Jeg vil gerne have tips til billige trapper. Skal man tage bilen til Polen eller Letland og købe der?

2. Er der nogen, der har bygget selv? Tips? Tegninger? Links?

Byggestart forår -07

Jeg har bygget en egen trappe til overetagen, og det var ikke helt let! Nogle tips;

* Jeg brugte en del gulvtræ, og det var nødvendigt at lade det tørre på plads ret længe, så hvis man har travlt, er det ikke at anbefale
* Mål og regn mange gange, før du fremstiller vangerne!
* Tænk på, hvordan det første og sidste trin skal være...
* Lav en model i "grimme-træ" før du sætter saven i det "fine-træ"
* Prøv trin-højden i modellen, så det føles ok. Lad også de evt. andre i familien prøve modellen, så du slipper for brok i fremtiden.

Held og lykke!

• Synes
MinimalistWannabe
  • Laddar…
Vi fik vores tætte u-trappe fra tømrerlauget for 2 uger siden. Jeg ville ikke drømme om at fremstille sådan en trappe selv i hvert fald!
Godt 200 kg fint bearbejdede træstykker, der passede sammen med en præcision, som om de laver kuglelejer ellers...
Før havde vi en lige trappe, som jeg byggede selv, dette var i byggetiden, men selvom den var lavet af "almindeligt" regeltømmer kostede materialet til den lige under 2000 kroner, da var den lige, åben, ubehandlet og værn indgik ikke.
25 eller 30-tusinde for en færdig trappe er billigt!!
Spar på VVS'eren eller mal selv, men køb trappen!
mvh
greenbay

Glem ikke formlen, hvis du ikke allerede kendte den!
2st trinsteg +1st plantrin = mellem 61-63 for at trappen ikke skal føles ubehagelig at gå i.

Måske du finder en blocket der er en hel del både privat og virksomhed!

Rigtignok gør det selv tips til udendørstrappe men måske lidt inspiration!

http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowSubKat&sCat=141

• Synes
Jalg og 1 anden
  • Laddar…
Jeg har kigget lidt på www.atab-trappan.se for at få lidt idé om, hvordan jeg kan bygge. Jeg er interesseret i at bygge en L-trappe, der passer bedst til min plantegning.

Y
Er i behov for en ny trappe, kontaktede en lokal producent som sagde 15tusinde for deres enkleste model.

Har søgt rundt lidt hvilke andre virksomheder der er at vælge imellem.

Har også læst den artikel som Byggahus skrev, hvor de nævnte "Trappteknik.com sælger tegninger til dem, der vil fremstille deres trappe selv." men spørgsmålet er, om man tør, det ender vel med en masse knirker og elendighed. Det ville være interessant at kende prisen på en tegning dog, må se om jeg ringer til dem...

Kigget lidt på blocket efter lige trapper men der er ikke mange af dem.

www.onsalatrappan.se der blev nævnt her kan ikke længere besøges.

Men løfter spørgsmålet, hvis flere opdaterede tips kan strømme ind. :)

• Synes
tower
  • Laddar…
Jeg byggede Vores trappe selv.
Er virkelig tilfreds med både resultat og pris!
Enkel regelstomme, beklædt med gips og tilskåret bordplade.
Dør er nu monteret i hullet, og vupti så havde vi også et opbevaringsrum...
Egen designet rørspalje, som ikke helt følger reglerne, da den ikke går helt ned, men lidt må man ofre for følelsen.
Trappen er helt stum og knirker ikke.
Omkostningen endte på 7500:- inklusiv spalje og dør.

• En hjemmelavet trappe med træramme og trinvise trin, delvist ufuldstændig rørspalje. Træarbejde er synligt mod en beige væg.
  • En hjemmelavet trappe med træramme under konstruktion i et boliginteriør, hvor væggene mangler maling.
  • Enkel, moderne trappe med trætrin og gipsindramning; lys dekoration i hjørnet. Trappen har et indbygget opbevaringsrum og specialdesignet rækværk.
  • En hjemmelavet trappe med gipsklædning og bænkskive trin. Til højre ses en specialdesignet rækværk af rør. Trappen har en dør til opbevaring nedenunder.
  • En hjemmelavet trappe med trætrin og en spalte af metalstænger ved siden af en væg. En lampe lyser op midt i trappeopgangen.
  • Trappe med egen designet rørspalje, regelstamme og bænkskive. Rummet under bruges til opbevaring. Enkel og moderne stil.
  • Synes
hydrolift og 13 andre
  • Laddar…
Flot arbejde!

Overvejer eventuelt at få en indretningssnedker til at bygge vores. Tanken er, at man skal opleve den som massiv i egetræ eller valnød. Den skal være dækket og have repos. Spørgsmålet er, om det er værd at bestille den helt massiv, eller om man først skal bygge en ramme i konstruktionsvirke og derefter beklæde den med plader i ædeltræ. Det bliver vel et spørgsmål om pris, men måske også et æstetisk spørgsmål, da jeg gætter på, at det er sværere at skjule befæstninger, hvis den er massiv.

Vigtigt er, at den bliver knirkefri. Din er jo helt ny, spørgsmålet er, om den kommer til at knirke senere. Hvordan tænkte du for at minimere risikoen? Skruede du f.eks.?

Savoy sagde:
Flot arbejde!

Overvejer eventuelt at få en indretningssnedker til at bygge vores.
Tanken er, at man skal opfatte den som massiv i eg eller valnød. Den skal være overdækket og med hvileplan. Spørgsmålet er, om det er værd at bestille den helt massiv, eller om man først skal bygge en ramme i konstruktionsvirke og derefter beklæde den med plader i ædelt træ. Det bliver vel et spørgsmål om pris, men måske også et æstetisk spørgsmål, da jeg gætter på, at man har sværere ved at skjule fastgørelser, hvis den er massiv.

Vigtigt er, at den bliver knirkefri. Din er jo helt ny, spørgsmålet er, om den vil knirke senere. Hvordan tænkte du for at minimere risikoen? Skruede du f.eks.?
Ny og ny, trappen har nu været i brug i 1,5 år.
Mine trin (eg trinene) er blot beklædning og er skruet nedenfra. De skruer måtte jeg efterspænde i vinter, så jeg har nu besluttet mig for at lime dem i stedet.
Regelkonstruktionen er skruet og har endnu ikke vist tegn på at knirke.

Undgå at lime trinene, skruer er det, der gælder.

Y
Har bestilt en nu, de har ikke været her og målt endnu dog, plus at de var fuldt booket i nogle måneder så det vil tage tid.

Den ene sagde, at det var ingen vanskeligheder at montere den selv, eller lade en snedker gøre det.

Overvejer at bare købe skabene, og selv sørge for egetræs-trin og sådan noget.
-Ville man være dumsmart at gøre dette på egen hånd mon?

Immobil sagde:
Undgå at lime trinene, skruer er det, der gælder.
OK...hvad er ulempen ved at lime?
har limet øverste og nederste trin da det ikke gik at skrue disse. Har ikke bemærket nogle ulemper, snarere tværtimod da jeg slipper for at efterspænde.
Selvfølgelig, det bliver lidt sværere at evt. demontere og bytte trin...
Anvendte mig af PL400

Limmet kan få trappen til at knirke, det samme med silicon. Skruer man den sammen, har man mulighed for at efterspænde den ved forskellige årstider.

Har dog ingen erfaring med PL400 i forbindelse med trapper. Det jeg ved er, at hvis limet er opløsningsmiddelbaseret, kan det give misfarvninger på trin og vanger.

Hej
Så supersmart trappe. Du må gerne lægge tydeligere tegninger ud af din trappe. Stl på brædder osv.

Byggede trappe selv med pappa for omkring 4-5', blev rigtig godt. Forsøgte at tegne det op i cad men det blev ikke så godt, så vi tegnede det op på en stor plade og kopierede derfra senere.

Limet med PL400 og indtil videre ingen knirken.

trappa.jpg

• Synes
Songoku
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.