Hej,

i forbindelse med renovering af vores kælder udskiftede vi også trappen. Problemet er, at vores håndværker ikke får den rigtig....trinene bliver forkerte og for smalle, han retter et par, men så bliver de andre endnu værre....hvad tror I? Er det bedste at starte helt forfra med en ny trappe? Der er et billede oppefra og et nedefra. Trinhøjden føles okay (18 cm), men trindybden er som mindst kun 23 cm, og det er i "yderbanen". Vangestykket på den ene side er blevet bygget på for at kunne udvide trinene. Nu må det andet vangestykke også bygges på, ellers ender det sidste (første nedefra) trin i den tomme luft....suk...

Buggaren Trætrappe set ovenfra, med trætrin i en spiralform. Trappen har byggeproblemer med for smalle trin og kræver justering. Trætrappe set nedefra med smalle trin; trinene har flere stød, og vangerne er blevet bredere på den ene side, renovering pågår.

Rummet virker alt for lille til en sådan trappe! Hvordan så den gamle ud?

Ja, det der får du aldrig til. Kan du ikke have en lige trappe?

...det som er anderledes nu er, at vognstykket er "lige". I den tidligere model så buede det, hvilket betød, at man kunne få trinene dybere... men jeg tror, at vi kommer til at løse det ved at bygge på det andet vognstykke også...

Buggaren

Findes der flere billeder...måske fra lidt længere afstand?
Ser jo ikke klogt ud nu....

Hvad er målene?

Stigningshøjden er 18 cm. Den føles ok. Trappen er ned til kælderen, og den er ca. 173 cm høj. Den går op til hallen, og derefter er der en halv trappe op til 1. etage. Trappen er dårlig men måske ikke helt så dårlig som det ser ud på de forrige billeder. Her kommer et billede fra lidt afstand. Problemet mener jeg er trindybden. "Midt på" trinnene er det korteste trin ca. 16 cm dybt. Så er de fra 18 cm og opad. I "ydersvinget" er trindybden naturligvis lidt større. Min håndværker er overrasket over, at vi ikke er tilfredse. Vi synes ikke selv, at vi er kræsne, men....

Det jeg tror der må gøres er at bygge på også den anden vange. Ellers vil sidste trin ikke have noget at fastgøre i. Det vi allerede (...) er kommet frem til er, at alle trinene snart er meget brede enkeltvis, men det hjælper jo ikke, da det ene trin "tager" plads fra det andet.

Buggaren Trætrappe under konstruktion med ujævne trin, der fører til kælderen. Diskussion om trin- og vangerproblemer for forbedring.

Noget siger mig, at vagnstycket er forkert. Svingtrapper plejer ikke at have lige vagnstycken. Gør om, gør det rigtigt.

Præcis, det plejer at se ud omtrent sådan her:
Rummet med en svungen trætrappe, lysende gulvlampe og en hvid stol ved siden af trappen. Trappen fører til et loft eller opbevaringsrum.

Og hvis der er så lidt plads, at trappetrin "overlapper" hinanden, så kan man (iaf for lige trapper, ved aldrig om jeg har set det på en svungen), løse det sådan her:
En stejl trappe af lyst træ designet til minimal plads, med overlappende trin, passende til opbevaring eller soveloft.
Men det er ikke noget, man anbefaler på en trappe, der bruges hele tiden, men er nok mest tænkt som en trappe til et depot- eller sovehems.

Senest redigeret:
sepani sagde:
Min håndværker er forundret over, at vi ikke er tilfredse. Vi synes jo ikke, at vi er brokkehoveder, men....

Buggaren
Mener din håndværker, at trappen er god at gå i, skal han OMG holde op med at forsøge......

OpiMaza
Kan man ikke bygge trapper, så skal man ikke give sig i kast med det, det kan være livsfarligt.
Bed din håndværker om at kigge på denne hjemmeside, så lær han måske noget:
http://www.trappbolaget.se/trapp-info/trapptyper-och-matt/

Der findes en trapperegel, der skal tages udgangspunkt i. Den ser sådan her ud: 2 * trinhøjde + trindybe = mellem 600 og 630 mm. Denne regel gælder for trapper indendørs. Udendørs går man lidt anderledes, og man har oftest mere plads at bevæge sig på.

Din "hantværker" synes at være fuldstændig novice, når det kommer til trappebyggeri.
Tegn (med eller uden hjælp) trappen i stor skala, og du vil finde den rette form på vangerne, i princippet ligesom på b8q:s billede.
Hvad angår trappeformlen i OpiMazas indlæg, så plejer man for svungne trapper at regne med, at man går ca. 30 cm fra væggen.

OpiMaza sagde:
Kan man ikke bygge trapper så skal man ikke give sig i kast med det, det kan være livsfarligt.
Bed din håndværker om at kigge på denne hjemmeside så måske han lærer noget:
[link]

Der findes en trappeformel at tage udgangspunkt i. Den ser ud således: 2 * trinhøjde + trindybde = mellem 600 og 630 mm. Denne formel gælder for trapper indendørs. Udendørs går man lidt anderledes, og man har ofte mere plads at bevæge sig på.
Enig, trapper er ikke det letteste. Kræver viden og erfaring.

• Synes
fahlis
  • Laddar…
Tak for alle tips. Det føles jo lidt surt at Riva o Göra om. Nu har vi i o f s snart bygget på vognstykkene, så vi kunne save dem til, så de blev som svungne....vi må tænke over det....

En sådan trappe vil du aldrig kunne lide at gå i.....desuden er der stor risiko for at glide og komme til skade, når man går ned ad trappen.....

Nu er det jo sådan, at hvis der ikke er tilstrækkelig med plads, så er der ikke meget at gøre. Trapper stejlere end ca. 40 grader bliver et kompromis på den ene eller anden måde, det er bare at acceptere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.