5,363 læst ·
24 svar
5k læst
24 svar
Trampe på elektrisk gulvvarme hjælp!
Hej! Vi fik i dag elektrisk gulvvarme limet på gulvet. Min sambo som vejer 115 kg gik ind med sko og trådte på gulvvarmen! Er kablerne gået i stykker nu? Er ebeco cable kit 200.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Meget usandsynligt, at de ikke skulle kunne tåle det. Men der findes jo sko og sko... Kablet tåler vel omtrent lige så meget som en lampesnor, mindst. Så hvis der ikke plejer at blive gnister om lampesnore, han går på, så burde der ikke ske noget her heller.
Det kan jo være lidt følsomt, hvis kablet er monteret ovenpå et net af armeringsjern (almindeligt), så kan der blive et meget højt punkttryk, hvis man går på det. Lidt som at lægge en sløv kniv under et kabel og stille sig på det.
Det kan jo være lidt følsomt, hvis kablet er monteret ovenpå et net af armeringsjern (almindeligt), så kan der blive et meget højt punkttryk, hvis man går på det. Lidt som at lægge en sløv kniv under et kabel og stille sig på det.
Det var almindelige sneakers og kablet er limet mod beton. men han vejer 115kg og gik rundt der på kablerne... :/H hempularen sagde:Meget usandsynligt at de ikke skulle tåle det. men der findes jo sko og sko... Kablen tåler vel omtrent lige så meget som en lampesnor, mindst. Så hvis der ikke plejer at gnistre om lampesnore han går på, så burde der heller ikke være sket noget her.
Det kan være lidt følsomt hvis kablet er monteret oven på et net af armeringsjern (almindeligt), da kan der blive et meget højt punkttryk hvis man går på det. Lidt som at lægge en sløv kniv under et kabel og stille sig på det.
selv om kablet er 4mm? :/H hempularen sagde:Meget usandsynligt at de ikke ville tåle det. Men der findes jo sko og sko... Kablet tåler vel omtrent lige så meget som en lampesnor, mindst. Så hvis det ikke normalt sprutter fra lampesnore han går på, så burde der ikke være sket noget her heller.
Det kan jo være lidt følsomt, hvis kablet er monteret oven på et net af armeringsjern (almindeligt), da kan der blive et meget højt punkttryk, hvis man går på det. Lidt som at lægge en sløv kniv under et kabel og stille sig på den.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Selvom det kan være lidt tricky for os privatpersoner. Hvis man skal kontrollere kablet, skal man måle med en isolationsprøver (et instrument som lægger 250 - 1000V på kablet). Det er ikke noget der er så almindeligt i værktøjsarsenalet hos ikke-elektrikere.
Installatøren har forhåbentlig foretaget en måling efter at kablet blev lagt ud. Næste måling skal foretages efter indstøbning.
Installatøren har forhåbentlig foretaget en måling efter at kablet blev lagt ud. Næste måling skal foretages efter indstøbning.
men føles sådan hvis vi støber og den ikke virker :/ kan man træde på løkkerne med sko?H hempularen sagde:Men det kan jo være lidt tricky for os privatpersoner. HVIS man skal kontrollere kablet, så skal man måle med en isolationsprøver (et instrument som lægger ud 250 - 1000V på kablet). Det er ikke noget, der er så almindeligt i værktøjsarsenalet hos ikke-elektrikere.
Installatøren har jo forhåbentlig lavet en måling efter at kablet blev lagt ud. Næste måling skal gøres efter indstøbning.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Som sagt, jeg tror, at kablet klarer sig, men det er jo klart mindre passende. I praksis vil håndværkerne, der støber, træde på kablet med sko på fødderne. de kan være nødt til at træde i støbningen, så man ser ingen kabel.
skammer mig over at ringe til elektrikeren, må håbe de klarer sigH hempularen sagde:
Din skam over at ringe til elektrikeren er altså større end den du føler over en potentielt ikke-fungerende gulvvarme? Ok, i så fald kør på.
Hvis jeg var dig, ville jeg ringe. For sindsroens skyld.
Selv tror jeg ikke, at der er nogen fare.
Hvis jeg var dig, ville jeg ringe. For sindsroens skyld.
Selv tror jeg ikke, at der er nogen fare.
men plejer håndværkere at træde på disse? det føles jo som om det skal kunne bære at gå på?