Skal til sommer snedkerere en erstatning til nuværende låge, som desværre er begyndt at morkne. Tænker mig samme stil og format. Bygges i træ for at derefter males hvid.

Spørgsmålet er om jeg skal gå efter trykimprægneret eller 'almindeligt' træ? Hvis almindeligt træ - nogen speciel klassificering eller andet at tænke på?

Hvid træport ved siden af en grå fortovssti, omgivet af røde hegn og betonstolper, med en barnevogn delvist synlig bagved.

//Anders

Farvevalget er vigtigere end valg af træ. Din gamle port har du sandsynligvis malet med akrylatfarve på alle sider. Vælger du en farve, der ikke er damptæt, kan du stort set bruge hvilket træ du vil. Tætvokset træ med en lille mængde store knaster har de bedste forudsætninger for at holde længe, hvis du anvender den rigtige farvetype.

Vælger du trykimpregneret træ, plejer anbefalingen at være at vente mindst et år, før du maler. Jeg har ingen empiriske beviser for det, men det ser ud til, at maling generelt hæfter dårligere på trykimpregneret træ end på ubehandlet.

Kerneved. Trykket træ er skidttræ, hvor trykningen kun går ind i splintveden alligevel.

• Synes
ajaxajax2000 og 1 anden
  • Laddar…
Tak for input! Må finde tætgroet og helst kernetræ!

En videre overvejelse på temaet: nedenfor ser I et detaljebillede af, hvordan lågen er bygget. Dette stemmer overens med, hvordan det omgivende hegn ser ud, så hovedsporet er at gøre det samme, når jeg laver en ny låge. Dog er det pillearbejde og svært at få til maling/ommalning...
- forslag til anden udformning?
- andre tanker/synspunkter?

Hvid trægærde med tæt opsatte spidser og elastisk snor. Detalje af grinden og grus under.

Det bedste er, hvis overliggeren kan hjælpe med at beskytte endetræet. Porte bør indeholde en form for diagonal for at de ikke skal hænge ned.

• Synes
aekeberg
  • Laddar…
Problemet er farven! Hvid akrylatfarver, så rådner lågen op 5 år!!!
Ingen farve, så holder hegnet for evigt. Mit hegn blev sat op i 1961, og jeg højtryksspuler med 5-10 års mellemrum, så mos ikke kan sætte sig fast. Det sidder med sydsol, så det bliver helt tørt mellem regnene. Præcis som en bro i skærgården, den rådner ikke.

• Synes
karlmb og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.