Mikael_L
Jeg overvejer, hvor meget det skiller sig at bygge ydervægge med isoLeca, sipporex finnja ergotherm og alt hvad nu forskellige betonhus-konstruktioner kan hedde, så længe de har nogenlunde u-værdi (< 0,3), sammenlignet med regnede træhusvægge.

Jeg har regnet på, hvad en opregnet væg;
indefra og ud, 13mm gips, 11mm OSB, 45x45 reglar + mineraluld, byggfolie, 170x45 + isolering, 45x45 + isolering, windy, 28mm lægter, yderbeklædning med lægte...
ville koste, og med en blanding af priser fra beijer og byggmax får jeg ca. 480:- /kvm.
Jeg har ikke tilføjet pris for maling. Hvad kan det koste at male en facade per kvm? altså råt træ, grund og to strøg (eller hvordan?)

SÅÅ, nu kan jeg selvfølgelig forsøge at lave om beregningen for diverse andre vægge. Men jeg mistænker, at der findes dem, der allerede har gjort øvelsen. Så jeg spørger, helt bekvemt jer, hvad koster en stenmur per kvm?

Jeg er altså interesseret i prisen på helt færdig væg, dvs evt. farve, puds, net og alt sådant. Uden arbejdsløn dog.

Kan nogen desuden give et skøn om materialomkostningerne for at male en trævæg per kvm, så jeg kan færdiggøre min kalkulation?

Det afhænger selvfølgelig af hvilken farve du bruger. Jeg kan godt lide falurød. 2lag ingen grunding =13,26kr/kvm.

Jeg stillede det samme spørgsmål til H+H angående deres letbetonvæg.

De tjekkede i Wiksells(?) bog med vejledende priser. Der stod, at en rimelig trævæg, helt færdigbygget og malet inklusive arbejde, kostede ca. 1500 kr/kvm.
En 365mm tyk letbetonvæg kostede ca. 1900 kr/kvm pudset og klar.

Disse priser var som sagt for færdige vægge med arbejde.
Jeg tror, at pudsning af en væg koster ca. 800-1000 kr/kvm, men det bliver måske lidt billigere på letbeton, hvis man ikke behøver at sætte nogen cellplast inden pudsen.

Jeg skal til at bygge et hus til foråret og har ikke helt besluttet mig for, om jeg skal have sten eller en ordentligt isoleret trævæg. Lige nu hælder jeg mod træ.

/tobias

Mikael_L
Fabian-Bom sagde:
Det afhænger selvfølgelig af, hvilken farve du bruger. Jeg kan lide falurød. 2 strygninger ingen grunder = 13,26 kr/kvm.
Ja, det var da i det mindste en pris, tak. Men koster almindelig maling (er det udendørsakrylat det hedder, eller oliefarve) ikke mere end falu rød? Jeg kan også godt lide Falu rød og andre slamfarver (kan ikke oplyse nogen direkte rationelle årsager), men lige nu går planerne mod et lidt mere moderne hus, og så tror jeg, at Falu rød bliver lidt forkert.

simba sagde:
Jeg stillede det samme spørgsmål til H+H angående deres letbetonvæg.

De kiggede i Wiksells(?) bog med retningspriser. Der stod, at en rimelig trævæg, helt færdigbygget og malet inklusive arbejde kostede ca. 1500 kr/kvm. En 365mm tyk letbetonvæg kostede ca. 1900 kr/kvm pudset og klar.

Disse priser var som sagt for færdig væg med arbejde. Jeg tror, at pudsning af en væg koster ca. 800-1000 kr/kvm, men det bliver måske lidt billigere på letbeton, hvis man ikke behøver at sætte noget celleplast inden pudsen.

Jeg skal til at bygge et hus til foråret og har ikke rigtig besluttet mig for, om jeg skal have sten eller en ordentligt isoleret trævæg. Lige nu hælder det mod træ.

/tobias
Ja undrer, hvor meget af 1900:- der er arbejde, og hvor meget der er materiale. I denne sammenligning er sten væggen dyrere, men hvis det er mere arbejdskraft, så er materialerne måske omkostningsmæssigt sammenlignelige.

Hvorfor hælder det mod træ? Er det omkostningen?

Mikael_L
Jeg er altså ude efter at se, om materialomkostningerne for en form for stenmur kan nærme sig løsvirkes-regel-stammen i pris, eller måske endda blive billigere. Man kan jo blive overrasket når som helst i sit liv. ;)

Så jeg er altså ikke ude efter nogen nøjagtig beregning på kronen nu, har I nogle ca-priser, så kan I vel notere dem ned?

KC-Betong koster ca. 1200:-/m2. Pre-fab vægge med beton/cellplast/beton. Man behøver "bare" male væggen udvendigt, bredspartle indvendigt og sætte tapeter op.

Mikael_L
imported_nybyggaren sagde:
KC-Betong koster ca. 1200:-/m2. Pre-fab vægge med beton/cellplast/beton. Man behøver "bare" male væggen udvendigt, bredspartle indvendigt og sætte tapeter op.
Tja, det var i hvert fald ikke billigt i sammenligning med en almindelig reguleret trævæg. Men en pris dog, tak!

Som kuriosum kan jeg nævne, at da jeg googlede på KC-beton for at finde ud af mere, så fik jeg nogle træffere på nyhedssider, hvor det fremgik, at KC-beton havde undladt at betale deres arbejdstageres kompensation for forskudt arbejdstid gennem en lang årrække.

Men tilbage til mit spørgsmål. Årsagen til, at jeg stiller det, er for at se om en eller anden form for stenvæg kan være konkurrencedygtig i pris sammenlignet med reguleret trævæg. Dvs. at væggen i helt færdig udførelse ikke koster mere end højst det dobbelte i forhold til trævæg, helst samme pris! :o Altså, kan jeg få alt materiale til en Isoleca-væg for under 1000:- /m2, eller endnu lavere?

Mikael_L
simba sagde:
Jeg tror, at pudsning af en væg koster ca. 800-1000 kr/kvm, men det kan måske blive lidt billigere på letbeton, hvis man ikke behøver at sætte noget cellplast inden pudsen.
Kan det virkelig passe, det burde betyde, at mureren arbejder 2-3 timer for hvert kvm ... :confused: :(

Stemmer sandsynligvis godt: omkostninger 800-1000 kr betyder, at han arbejder lidt over 1 t/kvm (inkl. pauser, opsætning af stilladser, sælge jobbet osv.) -den omkostning skal dække materialer, løn, arbejdsgiverbidrag, pensionsindbetalinger, del af administration i firmaet (revision osv.) feriepenge, dække omkostninger til rejser, værktøjer og så skal "firmaet" vel også tjene lidt på det ... -det er sådan, systemet fungerer i dette land.

Senest redigeret:
K
Hvordan gik det så? Fandt du en konkurrencedygtig stenvæg eller byggede du med træ?

Bestiller man fra Polen, kan man jo finde letbeton fra 200 kr/kvm, men så skal det jo sendes hertil, og der bliver det dyrt.

Mikael_L
Nej det blev træregelstruktur med facadepanel her. Budgeten tillod ikke på lange veje en "sten"væg.
Hvis jeg selv havde været en dygtig murer, havde budgettet sikkert været i en anden situation. :)

K
Lod du en tømrer sætte hele væggen op, eller byggede du en del selv? Hvad endte det på per kvadratmeter?

Mikael_L
Hej, jeg byggede hele huset selv, det eneste jeg hyrede til var jordarbejde med gravemaskine og et par fyre, der skulle lægge beton og glatte i formen, jeg havde bygget.

Jeg har desværre ingen god prisoplysning, det er ikke blevet fulgt op så godt som det burde, kvitteringerne ligger bare i store bunker i en boks. :o

Men grund, tilslutningsafgifter, bygherreafgifter, redskabsskur, garage og hus har nok ikke kostet over 800' i hvert fald. Grunden var billig, lidt over 100'

Hvis det er kvm-prisen på væggen, du er ude efter, så burde det have endt på noget i retning af det, jeg beregnede i første indlæg. Plus eget arbejde da.
Og det blev 195-reglar her til sidst. dvs 45+195+45 mm = 285mm MU-isolering i ydervæggene.

Senest redigeret:
  • Synes
Kallebo
  • Laddar…
K
Jeg overvejer, om det er mere rentabelt at bygge to etager og et enkelt tag eller en etage og en indretningsklar loft med flere kviste. Kan vel egentlig gøre alt selv, men tænkte på at hyre nogen til blikarbejdet ved kvistene.

Fundament og stueetage kan jo desuden være lidt mindre ved alt. et.

Mikael_L
Kallebo sagde:
Jeg overvejer, om det er mere rentabelt at bygge to etager og et enkelt tag eller en etage og indretningsbar loft med flere kviste.
Selvfølgelig slår sådanne her valg lidt forskelligt i omkostning, men det er min faste overbevisning, at det alligevel er bedst at bygge det hus, man trives med, og som passer bedst til grunden frem for at forsøge at suboptimere kvadratmeterprisen lidt men i stedet få et dårligere hus.
I realiteten er forskellen ikke så stor, så andre valg gør betydeligt større forskel.

Dette er vel lidt OT i denne tråd, der findes flere tråde, hvor dette er blevet behandlet tidligere. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.