Jeg har 2 rum i kælderen, som jeg vil indrette. Det ene som en klassisk Gillestue, og det andet har fruen lovet, at jeg skal få som Mancave. Gulv og loft er beton, væg lettere beton. Gulvet vil jeg lægge klinker på, for at der ikke skal komme fugt ind. Men kan jeg f.eks. have perlespånd i loftet? Skal jeg først sætte dampspærre/bremse eller plast, så lægte og spånd eller hvordan gør jeg dette bedst?
 
T
Hvis du har klinker på gulvet, vil det ikke være "tæt", men det er ikke følsomt over for den fugt, der kommer op gennem pladen.

Hvis der er risiko for, at loftet bliver fugtigt (jeg tænker, at betonen er fugtig), kan der opstå problemer med skimmel på længere sigt. Meget lille risiko dog. Fugt i rummet (udåndingsluft, kondens osv.) kan også stige op og samle sig på undersiden af en plast, hvis du sætter den i loftet før regler, hvilket på sigt kan give de samme problemer.

Det, jeg ville anbefale, er at bruge en metalregel i loftet, hvor du skruer træpanelet fast, og så have ventilerede loftlister eller være meget omhyggelig ved skæring af loftpanelet og have 3-5 mm åbent mod væggen og undlade loftlisten. Du kan også sætte loftlisten et stykke fra væggen oppe i loftet med en sprække mellem panel og væg for at få det ventileret.

Hvordan man løser konstruktionen afhænger også lidt af lofthøjden. Jeg har selv 208-211 cm i lofthøjde i kælderen og har kun malet direkte på betonen, men jeg bruger den som kælder med opbevaring, vaskerum osv., så det er OK at undlade beklædning.
 
  • Synes
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
T Testarn sagde:
Hvis du har klinker på gulvet, så vil det ikke være "tæt", men det er ikke følsomt over for den fugt, der kommer op gennem pladen.

Hvis der er risiko for, at loftet bliver fugtigt (betonen er fugtig tænker jeg da), kan det blive et problem med skimmel på længere sigt. Meget lille risiko dog.
Fugt i rummet (udåndingsluft, kondens osv.) kan jo også stige op og så samle sig på undersiden af en plast, hvis du sætter det i loftet før regler, så det kan på sigt give samme problem.

Det, jeg ville anbefale, er at bruge pladeregel i loftet, som du skruer træpanelet i, og så have ventilerede loftlister eller være meget omhyggelig ved kapning af loftpanelet og have 3-5 mm åbent mod væggen og skipp loftliste.
Du kan også sætte loftlisten et stykke fra væggen op i loftet med sprække mellem panel og væg, så får du det ventileret.

Hvordan man løser konstruktionen afhænger også lidt af lofthøjden. Selv har jeg 208-211 cm i lofthøjde i kælderen, jeg har kun malet direkte på betonen, men har den som kælder til opbevaring, vaskerum og så videre, så det er OK at undlade beklædning.
Det skal blive et hobbyrum til gaming, brætspil osv., så jeg tænker, at jeg måske blærer mig lidt og sætter perlestaff i loftet, sparer 5-10 cm spalte til væggen og en LED-strimmel der. Flot lys ovenfra samt god luftcirkulation i loftet. Det sammen med 10 cm luftspalte til betonen burde jo være nok til, at evt. fugt kan ventilere ud?
 
T
Det lyder som en god idé at spare lidt til væggen og lave en lyskæde der. Så får du ventilation der med. Burde række.
 
Orelateret tip: sørg for at have tilførsel til rummet, fx en spalteventil i vinduet. Det glemmes ofte i kælderen, og det bliver hurtigt indelukket, især med ekstra fugttilskud via vægge og gulv. Vi satte endda en ventilator op, der sugede luft ud til et tilstødende rum fra hulen (det fik lov at hedde hulen uden kønspræfiks, da det hovedsageligt var mit rum). Af en eller anden grund var der en ventilationskanal til "garaget" ved siden af.

Vi havde træpaneler på både vægge og lofter fra den tidligere ejer (ubehandlet fyrretræspanel, lidt sauna-feeling), og jeg oplevede, at det faktisk jævnede fugten derinde. De havde lavet et skelet på væggene og sat lidt isolering og plastik. Loftet ved jeg ikke, hvordan de havde lavet, men der var træbjælkelag, og det kan simpelthen have været sømmet direkte i det eksisterende trætak. Stor risikokonstruktion med træpanel på væggene, men vi havde ingen problemer med skimmel i de femten år, vi boede i huset 🙂
 
  • Synes
JonazThern
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp sagde:
Orelateret tip: sørg for at have tilluft i rummet, fx spalteventil i vinduet. Det glemmes ofte i kælderen, og det bliver hurtigt klamt, især med ekstra fugttilskud via vægge og gulv. Vi satte endda en ventilator, der sugede luft ud til et tilstødende rum fra hulen (det fik kaldes hulen uden kønsprefix, da det primært var mit rum). Af en eller anden grund var der tilfældigvis en ventilationskanal til "garaget" ved siden af.

Vi havde træpanel på både vægge og loft fra den tidligere ejer (ubehandlet fyrretræspanel, lidt sauna-feeling), og jeg oplevede, at det faktisk jævnede fugten derinde. De havde opsat væggene og sat lidt isolering og plast. Loftet ved jeg ikke, hvordan de havde gjort, men det var træbjælkelag, og det kan simpelthen have været spikret direkte i det eksisterende træloft. Stor risikokonstruktion med træpanel på væggene, men vi havde ingen problemer med skimmel i de femten år, vi boede i huset 🙂
Hvis vi skal "spore" ud fra emnet, så er planen som følger for dette rum:

Gulv: Fliser, da det er beton direkte mod grund. Hus fra 1959, så ingen ventilation derunder så bliver fliser for at gulvet skal kunne ånde.

Væg: Sandsynligvis kun male, og have træ på de dele, hvor fx TV skal være, lidt som "fondvæg" men træpanel i 2 meter bredde eller noget. Det eneste vindue der findes, vender mod nord og skal skiftes ud med spalteventil, og i døren mod vest skal der monteres udsugning nederst.

Loft: Plan som ovenfor, luftspalte mod beton og perlespont med spalte mod væg.
 
  • Synes
mrsnhp
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.