Hej!
Jeg skal udvide en kælderlokale og skal sætte en skillevæg op direkte mod betongulvet.
Kan jeg udelukkende bruge træregler, eller skal jeg bruge stålregler?
Kan jeg kombinere og have liggende stål mod gulvet og derefter stående træregler? Jeg skal have plyfa + gips udenpå.
Mvh Joen
Jeg skal udvide en kælderlokale og skal sætte en skillevæg op direkte mod betongulvet.
Kan jeg udelukkende bruge træregler, eller skal jeg bruge stålregler?
Kan jeg kombinere og have liggende stål mod gulvet og derefter stående træregler? Jeg skal have plyfa + gips udenpå.
Mvh Joen
Hej
Generelt plejer man at undgå træ mod beton, hvis det er en overflade, der ligger direkte på jorden på grund af fugtvandring.
Man bruger i stedet metalregler.
Men det må da kunne lade sig gøre at lægge en metalregel på gulvet og stille træregler ovenpå, det er vel bare at skrue gennem træet
ned i metalreglen?
Jocke
Generelt plejer man at undgå træ mod beton, hvis det er en overflade, der ligger direkte på jorden på grund af fugtvandring.
Man bruger i stedet metalregler.
Men det må da kunne lade sig gøre at lægge en metalregel på gulvet og stille træregler ovenpå, det er vel bare at skrue gennem træet
ned i metalreglen?
Jocke
syllpapp hedder det så... typ samme ting som tagpap, bare en passende bred strimmel til træreglar.
jeg renoverer for fuld i mit sutterrængehus. på underetagen bliver det stålreglar, hvor det ikke er bærende vægkonstruktioner. i bærende bruger jeg træreglar samt syllpapp. stålreglar er ret behagelige at arbejde med...
jeg renoverer for fuld i mit sutterrængehus. på underetagen bliver det stålreglar, hvor det ikke er bærende vægkonstruktioner. i bærende bruger jeg træreglar samt syllpapp. stålreglar er ret behagelige at arbejde med...
Jeg er nybegynder inden for det her med byggeri, så jeg har ikke styr på alle de forskellige navne, men det kommer vel med tiden. 
Grunden til at jeg spørger, er at jeg helst vil bruge syllpapp + træ, hvis det er muligt.
Det er et skur, der skal bygges, og det er ligegyldigt, hvordan det ser ud, derfor vil jeg gøre det så billigt som muligt.
Joen
Grunden til at jeg spørger, er at jeg helst vil bruge syllpapp + træ, hvis det er muligt.
Det er et skur, der skal bygges, og det er ligegyldigt, hvordan det ser ud, derfor vil jeg gøre det så billigt som muligt.
Joen
ved fanken om jeg skulle sige, at det bliver SÅ meget billigere med træregler sammenlignet med stål... og indkøbet af syllpappen gør nok, at totalprisen bliver højere med træ... og mere sikkert for fremtiden. =P hvor stort lager skal du bygge?
Det gælder om at have et kapillarbrydende lag mellem tømmeret og btg.-en. Det klarer syllpapp, som er asfaltimprægneret. Det klarer endda to lag vedligeholdelsesfrit tagpap, men bedst er den tykkere syllpappen.
At have metalregler uden nogen beskyttelse direkte mod btg,-en er derimod ikke så heldigt, selvom de er galvaniserede. De ruster, hvis der er fugt i btg.-pladen.
Jeg har selv brugt vedligeholdelsesfrit tagpap som 'justering' mellem søjletop (btg.) og rent tømmer (kun behandlet med rådskydd) udendørs. Ser overhovedet ingen tegn på råd eller andre ubehageligheder efter ni (9) år, ikke engang med hensyn til at regn kan stå på papiret og suges op i tømmeret sidelæns. Jeg har heller ikke haft held med at finde råd under bundsyll i huse, bygget fra 1950 og frem, hvor der er sket adskillelse med syllpapp. (Hvor det har forekommet, har vandet fundet vej ind på anden måde end nedefra.)
Metalregler er nok gode, men de er klart overvurderede. Den eneste fordel ved dem er, at de er lige og ikke vrider sig som en trælægte kan gøre. Desuden lette og giver mindre brandbelastning i huset.
At have metalregler uden nogen beskyttelse direkte mod btg,-en er derimod ikke så heldigt, selvom de er galvaniserede. De ruster, hvis der er fugt i btg.-pladen.
Jeg har selv brugt vedligeholdelsesfrit tagpap som 'justering' mellem søjletop (btg.) og rent tømmer (kun behandlet med rådskydd) udendørs. Ser overhovedet ingen tegn på råd eller andre ubehageligheder efter ni (9) år, ikke engang med hensyn til at regn kan stå på papiret og suges op i tømmeret sidelæns. Jeg har heller ikke haft held med at finde råd under bundsyll i huse, bygget fra 1950 og frem, hvor der er sket adskillelse med syllpapp. (Hvor det har forekommet, har vandet fundet vej ind på anden måde end nedefra.)
Metalregler er nok gode, men de er klart overvurderede. Den eneste fordel ved dem er, at de er lige og ikke vrider sig som en trælægte kan gøre. Desuden lette og giver mindre brandbelastning i huset.
nah...der er lidt flere fordele end det, synes jeg:
"plåtsyllarna" har indbygget syllpapp påklistret (iallafall dem jeg har købt).
det er lettere at bygge væk kuldebroer, hvis de er i en væg, der skal isoleres.
det går skidehurtigt at skære reglar, og det uden at få savsmuld overalt.
der er færdige huller til rørføring.
men jeg kan faktisk tilføje en ulempe:
jeg synes, at de er svagere end træreglar...
"plåtsyllarna" har indbygget syllpapp påklistret (iallafall dem jeg har købt).
det er lettere at bygge væk kuldebroer, hvis de er i en væg, der skal isoleres.
det går skidehurtigt at skære reglar, og det uden at få savsmuld overalt.
der er færdige huller til rørføring.
men jeg kan faktisk tilføje en ulempe:
jeg synes, at de er svagere end træreglar...
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Valg af lim? Træregel mod beton.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Ska man täta avloppsrör mot betonggolv vid stambyte?
Vatten & Avlopp -
Lime træregel mod klinker?
Hvordan ville I montere træregel for indervæg mod gipsloft?
Där vägg möter betonggolv
Golv