Hej, noob her! Har et spørgsmål om det er tilrådeligt at have træpanel på indersiden af en ydervæg? Konstruktionsrammen er mursten med puds på ind- og yderside.

Træpanel i stedet for tapet?

M Mangan i kax sagde:
Træpanel ist för tapet?
Ja, præcis. På en fondvæg.

L Lusen77 sagde:
Ja, precis. På en fondvägg.
Om du gillar ytan så varför inte? Det er jo almindeligt med osb eller plyfa bag gips, jeg har på visse vægge bygget med råspont. Så hvis du fjerner gipsen ..

elpaco elpaco sagde:
Hvis du kan lide overfladen, hvorfor ikke? Det er jo almindeligt med osb eller krydsfiner bag gips, jeg har på nogle vægge bygget med råspont. Så hvis du fjerner gipsen ..
Der er hverken OSB eller gips på den eksisterende væg. Det er pudset mursten selv på indersiden af ydervæggen. Så mit spørgsmål er egentlig, hvordan det er med organiske materialer direkte mod en stenmur, set fra et fugtvandringsperspektiv.

Skru fast søm-lister, som også fungerer som luftspalte.
Er du bekymret for søm-listernes anliggning mod stenmur, så hæft fx underlags/underlagspap imellem.
Lad gerne en sprække forneden og foroven, så det kan ventilere bedre.

• Synes
Lusen77
  • Laddar…
L Lusen77 sagde:
Der er hverken OSB eller gips på den eksisterende væg. Der er pudset mursten også på indersiden af ydervæggen. Så mit spørgsmål er egentlig, hvordan det er med organiske materialer direkte mod en stenmur, set fra et fugttransperspektiv.
Jeg mente ikke, at du havde gips. Jeg mener i almindelige tilfælde. Det afhænger vel af, hvordan den tænkte konstruktion er med din murstensmur. Men den er vel isoleret, eller? Ellers ville det blive et kuldehul om vinteren. Men hvis du ikke planlægger at beklæde det hele, er indespærring af fugt næppe et stort problem. Du kan passende lave et skelet med metalknægte og lade der være en luftrum nederst. Sæt listen med lidt afstand mod væggen.

• Synes
Lusen77
  • Laddar…
Tak for godt svar!

L Lusen77 sagde:
Ja, precis. På en fondvägg.
Vi satte panel på en væg i køkkenet. Sådan blev det. Væg med lys panel i køkkenet, dekoreret med en tavle med teksten "YES WE DO LOVE CHOCOLATE.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.