Vore trähuse har en ramme af træ, ikke sandt? Muligvis har indervægge nu om dage stålregler. Før stålregler var hele huset af træ. En gipsvæg på træregel, med eller uden plyfa, er den altid fri for revner? Jeg troede, at malertapeens opgave var at holde sammen gipsen mod bevægelser, men hvad jeg lige har hørt, er det at skabe en skal, hvor fugen kan bevæge sig, og skallen stadig visuelt er revnefri. Er det korrekt?
Ellers kan jeg synes, at det burde revne kraftigt uanset tape eller ej, da træs kræfter er store. Tør jeg regel en indervæg op derhjemme af træ?

Dracula Dracula sagde:
Vores træhuse har en ramme af træ, ikke sandt? Muligvis har indervægge nu om dage stålregler. Før stålregler var hele huset af træ. En pudset væg på træregel, med eller uden krydsfiner, er den altid fri for revner? Jeg troede, at mørtelens arbejde var at holde gipsen sammen fra bevægelser, men hvad jeg netop har hørt, er at skabe en skal, hvor fugen kan bevæge sig og skallen stadig visuelt er revnefri. Passer det?
Ellers kan jeg mene, at det burde revne uanset båndet, da træets kræfter er store. Tør jeg opbygge en indervæg hjemme af træ?
Indervægge lavet af træregler og gipsplader har vel været anvendt i cirka 50 år i hvert fald.
Nogle gange revner det, oftest holder det.
Det afhænger meget af huset: Et bindingsværkshus på piller bevæger sig selvfølgelig mere end et stenhus på plade, og med store bevægelser er der større risiko for, at noget revner op.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.