Jeg har brug for jeres samlede ekspertise! Jeg har bygget en mindre tilbygning til huset og står nu over for et såkaldt "det løser sig senere problem". Jeg skal nu trække vand til gulvvarmeshunten i tilbygningen fra husets kælder. Hvordan gør jeg det bedst?
Huset har som sagt en kælder, hvor vandet skal trækkes fra. Tilbygningen er bygget på åben pælefundament, hvilket gør, at det kan blive ret koldt derunder om vinteren... Er det okay at lægge rørene i isoleringen? Kan der komme kondens på rørene? Frostfare? Gulv-overfladerne er allerede lagt i tilbygningen, men det er stadig muligt at nå dem nedefra. Er Pex-rør at foretrække? Hvordan tætner jeg rørgennemføringen gennem kældervæggen? ...ja, der er mange spørgsmål... jeg håber på lige så mange svar.
En egen isoleret kasse under bundbrædderne da mener du?
Er det negativt at indbygge rørene direkte i gulvisoleringen? Tænkte at rumvarmen/gulvvarmesystemet da kan hjælpe med at forhindre frysning, hvis man lægger rørene øverst i isoleringen...
Skal vel også sige, at varmesystemet er jordvarme, hvis det har nogen betydning.
Alt er klart undtagen isoleringen, som skal lægges ind fra neden...gulv, klinker, plast og reglar osv. er klart... så hvis man kravler under bygningen, er det et tomt skelet af reglar, så at sige...
tænkte om der kunne være nogen risiko ved at bygge rørene ind i isoleringen? Kondens osv? Har også hørt nogen sige, at man ikke længere må føre rør op gennem gulvet, men det gælder måske kun badeværelser?
Skal man isolere pex-røret, der skal gå gennem kældervæggen, på nogen måde?