J
Passer dette virkelig?

t,ex, 2 x 8 = Skåret tømmer 50 x 180 mm = Høvlet vare, Sverige 45 x 170 mm

En tomme er ifølge mig = 2,54 centimeter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Virke

Ser man så på http://sv.wikipedia.org/wiki/Tum#Svensk_tum

Ifølge duodecimalsystemet (verktum) var

* 1 verktum = 1/12 fod = 12 linjer = 24,74 mm

Ifølge decimalsystemet (decimaltum) var

* 1 decimaltum = 1/10 fod = 10 linjer = 29,69 mm

Begge disse betegnelser er historiske, og når man i dag anvender tommer inden for visse fagområder, som på bræddebyggerier eller inden for blikkenslageri, henvises der normalt også i Sverige til en engelsk tomme.

:confused:

8 tommer burde jo være cirka 20,32 cm

Njae... eller?
To tommer savet er 50x50. Hvis man høvler, fjerner man cirka 5 mm, og således bliver 2" høvlet 45x45.
3" - 70 mm (75-5)
4" - 95 mm (100 -5)
...
8" - 195 mm (200-5)

Edit:
Jeg synes egentlig, at tabellen på Wikipedia virker tosset. Eller også har jeg overset noget, og det skal vi jo måske ikke anse for umuligt. :)

Senest redigeret:
J
joflopp sagde:
Edit:
Jeg synes iofs at tabellen på Wikipedia virker tosset. Eller så har også jeg måske misset noget, og det skal vi jo måske ikke holde for umuligt. :)
Virker helt skør synes jeg.

Så 8 tommer savet er 195 mm ifølge dig?

Ifølge mig burde 8" savskåret være 200. Høvlet bliver det 195.

Wikipedia er ikke en sikker kilde!
Hvem som helst kan skrive oplysninger der.
Man må bare håbe, at fejlene bliver rettet så småningom.

8" sågat er 8*25.4.

Så regner vi, når vi saver...

:eek: Det bliver jo 203,2! Känner att förvirringen sprider sig som årsringarna i trädet. :rolleyes:

Jeg ved ikke baggrunden for begrebsforvirringen rigtigt, men har arbejdet både inden for savværk og salg af savet/høvlet træ, og 8" høvlet betyder for mig altid 200mm, og 8" høvlet baseres på den savede vare og bliver således altid 195mm.

selvfølgelig mener jeg 200mm. man regner ikke med de sidste 0.4. I hver fald ikke på ældre savværker som vi har =)

Har rejst spørgsmålet om fejl i tabellen på artikelens diskussionsside.
Derefter skal man vide, at der kan være mange fejl selv i trykte opslagsværker, da det til tider var en sport at få med en artikel om eksempelvis en opdigtet bjergkæde.

joflopp, du får korrigere dit indlæg på diskussionssiden, du skrev om 2 x 8 at "Det burde være 50x100 og 45x195 høvlet"
:)

Lidt kuriosa:
I USA har man sine egne mål på savet træ.
Der betyder ofte en regel 2" x 4" at den har mål, som er betydeligt mindre end de 50 x 100 mm, vi forventer os.
Jeg tror, at man regner savens afkortning med i det angivne mål.
Har set oplysninger på, at det kan blive 38-40 mm x 88-90 mm i værste fald.
Måske trækker man lidt ekstra fra for at få bedre avance?

Nu er det sådan, at der fandtes to forskellige tommemål, værktomme eller svensk tomme = 24,74 mm og engelsk tomme = 25,4 mm. Med det såkaldte bræddegårdsmål henvises der til engelsk tomme. Fra midten af ​​50'erne er det 25,4 mm, som internationalt er en tomme. Men de to forskellige tommemål kan være en forklaring på, hvorfor det ofte afrundes til 25 mm.

Hvis jeg ikke husker forkert, fandtes der tommestokke mærket med værktomme at købe langt ind i 60'erne.

Numera angiver man vel aldrig mål i tommer (andet end på TV-skærme) uden man siger vel f.eks. 45x95 om en høvlet regel og 50x100 om en ditto savet.

Nu har jeg ikke haft arbejdstøj på i 10 år, men "tvåtumfyra" var/er ganske enkelt jargon for en regel 45x95 mm. Ingen siger "öh hörrö Leffe, lang hit en tvåtumfyra på tre å tretti" og forventer at få en regel med dimensionen 50,8 x 101,6 mm.

Byggebranchens terminologi er fuld af saftige betegnelser og ulogiske udtryk. Let's keep it that way, uden at analysere for meget!!! :-D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.