Vi skal lige til at starte pergolabyggeri og har dimensioner og teknik klart for os… men så er der det der med træet. Jeg synes selv, at jeg er rimelig omhyggelig, når jeg vælger ud på trælasten - (i det mindste i begyndelsen af bunken…😏)

Hvordan som helst - nu er strategispørgsmålet - hvilket træ skal jeg have, og hvor købe det….

Alternativ A: c24
Alternativ B: c14

Tror jeg har læst mig til, at c-klassifikation egentlig ikke har betydning for lige og pænt træ.

Alternativ 1 - K-bygg (Huskvarna)
Alternativ 2: jem & fix (Jönköping)

(træet hos j&f ser ud til at komme fra Södra Wood - kendt, ikke…? )

…andre tips til, hvordan jeg får lige stolper og regler modtages gerne….

Glem ikke muligheden for almindeligt savet tømmer med skarpe hjørner og en overflade, der passer godt til udendørs brug.

Hvis du har mulighed, bliver det ofte bedre kvalitet at save op eksempelvis en 225x45 selv, sammenlignet med at købe 45x45 direkte. Dette da de mindre dimensionerne ofte er med kerne, masser af knaster osv.

Så skal man stå på bræddelageret og være en besværlig kunde og vælge de bedste stykker. Tager du de 10 øverste, så er det kun 1 der er ok.

Alternativet til ovenstående er at købe knastfri fyr direkte fra et savværk, men det er ikke let eller billigt.

eg er jo klart pænest og holder bedst

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.