Hej!

Har for nylig købt et hus bygget i 1960, som vi får adgang til til sommer. Ca. 90 kvadratmeter areal + lige så stor kælder og indrettet loft. Nu begynder det vel at nærme sig tid til at overveje planlægningen af vores renovering, vi har samlet set tænkt at gøre følgende:

Dræne om
Isolere kælderen udvendigt
Evt. ordne haven
Udskifte oliefyret mod sandsynligvis jordvarme
Udskifte vinduer
Installere ventilation
Renovere/udskifte tag
Tapetsere
Udskifte gulve
Nye køkkenlåger og hvidevarer
"Det sædvanlige indvendigt"

Ret omfattende arbejde med andre ord, og vi tænker at hyre nogle til en del af det. Vi vil dog gerne have tips om, hvad vi bør gøre med det samme, og hvad der lige så godt kan vente til næste år...

Hvad tror I om at vente med dræning, isolering og haven?

Vinduer, tapet, gulv, køkken vil vi jo gerne gøre, inden vi flytter ind.
Taget nu eller senere?
Fyret og ventilationen bør man vel gøre "sammen" eller?

Første hus for vores del (og forhåbentlig sidste), så tips modtages gerne! d^_^b

Tænk på hvad der virkelig er vigtigt for at huset skal leve videre...
Et TAG er det første man vil have styr på. Et beskyttelse på skorsten er også godt.
Så vil man have en tør grund så det der er inde også er tørt.
Efter det kan det måske være tid til at bore for jordvarme og placere kedlen et godt sted.
Elledninger, vand og varmledninger.
Absolut til sidst prioriterer man haven.
Synes jeg.

Drænere og isolere kælderen (når man alligevel graver, kan man skifte regnvandsledninger og måske V/A også) gør man, før man renoverer og bor i kælderen, så det vælger man selv, når det kommer i planlægningen.

Taget ville jeg starte med, det vigtigste på huset, og den dag det lækker, indser man, at man har planlagt forkert. :)

Ventilationen har vel ingen direkte forbindelse med kedlen udover, at et naturligt trækssystem forværres, når man fjerner ildstedet. Overvejer I en form for FTX?

Køkken er jo rart at have klart, når man flytter ind, vi har boet "uden" køkken under renoveringen, og det var ikke sjovt.

Behovsanalyse :)
Hvad skal I udlicitere hhv. gøre selv?
Familie situation?
Planlagt indflytnings dato?
Nuværende stand? (kan man leve i det?)

Forsøg at "bo in" jer et år, før I begynder at totalrenovere. Begynd med ting, som I ved ikke vil blive ændret, typisk taget, dræning mm.

Med tanke på hvad olien koster, ville jeg begynde med jordvarme. Så løser det sig nok med tiden, helt pludseligt har man været og revet i noget, som man følte, at dette kan ikke vente. :)

barajag sagde:
Med tanke på vad oljan kostar, skulle jeg begynde med jordvarme. Sen løser det nok sig med tiden, helt pludselig har man været og revet i noget som man følte at dette kan ikke vente. :)
Mm, lidt så tænkte jeg også først, det er ganske logisk.
Men jeg har en forkærlighed til at renovere taget tidligt i processen efter at vi selv opdagede at det løb vand fra loftlampen :O i vores helt nyrenoverede køkken :(
Vi havde en j-a held den gang men jeg kommer ikke til at stole på den igen.

Taket først! men en gammel oljepanna kommer højt op i prioriteringen absolut OCH der findes en gevinst i at bo i et hus et stykke tid inden man renoverer så ud fra det er tag og varmekilde gode startprojekter, gør man det meste selv så har man boet et par år inden det er færdigt :P

Jan-Å sagde:
Mm, lidt sådan tænkte jeg også først, det er ret logisk.
Men jeg har en forkærlighed for at renovere tag tidligt i processen efter at vi selv opdagede at der løb vand fra loftlampen :O i vores helt nyrenoverede køkken :(
Vi havde en pokkers held den gang men jeg vil ikke stole på det igen.

Taget først! men en gammel oliefyr kommer højt op i prioriteringen absolut OG der er en fordel i at bo i et hvor et stykke tid før man renoverer så ud fra det er tag og varmekilde gode startprojekter, gør man det meste selv så har man boet et par år inden det er klart :P
Præcis!
Vi flyttede ind i et gammelt hus(1900) før jul, vi tænkte bo os ind lidt inden vi går i gang. Men første tøbrud så regnede på min bil inde i varmgaragen så jeg behøvede ikke direkte planlægge. Har revet alt nu og to spær havde rådnet af.:rolleyes:får materialer på torsdag.:D Så uden godt tag og varme er det ikke så sjovt at bo i længden.

Enig med alle andre før, og hvis taget ikke lækker, ville jeg begynde med varmekilden, inden den første vinter kommer. Jordvarme er en stor udgift, som sandsynligvis også kræver udskiftning af radiatorer eller installation af gulvvarme, så gulvskift og tapetsering kan komme som en naturlig følge. Jordvarmen leverer koldere vand end en oliefyr og kræver store radiatorer eller slanger i gulvet for at fungere optimalt og spare penge for jer. Sæt jer ind i varmepumpeproblematikken for at få en korrekt dimensioneret varmeanlæg og få nok varmt vand. Tag nogle tilbud, inden I beslutter noget.

Haven har bedst af at vente med motorsaven i et år - nøjes med kun almindelig græsslåning og ukrudtsbekæmpelse.

Vinduer skal komme til sidst, medmindre de er rådnet igennem. Dyrt og giver minimal varmebesparelse. Skift tætningslister før vinteren for at undgå træk.
Et par dåser maling er ikke dyrt og frisker hurtigt op :).
Riv ikke skorstenen ned, selvom den forstyrrer den åbne planløsning! Altid godt med en kamin som reservevarme :)
gaia

Herligt, tak for gode tips og tanker! :)

Taget havde lækket på et tidspunkt og blev repareret der da. Så det er jo ikke så usandsynligt, at der kommer mere. Så det bliver prioritet ved overtagelse.

Og jordvarmen + eftersyn af opvarmning også i kælderen ligeledes.

Vi vil have vores "hverdagsindgang" inkl. garderobe til overtøj i kælderen (sokay). Også barnevognsparkering og vaskerum dernede. Så vi vil nok satse på dræning og isolering ret direkte der også.

Alle disse tre opgaver vil vi overlade til andre.

Jeg tager mig af indenfor arbejdet som at skifte gulv (nogen der vil købe et rosa tæppe?) og tapetsere, male loft, fikse køkken på selve boetagen, så det er klart og friskt, når vi flytter ind. Kælder og loftetage må vente og tages med tiden.

I forbindelse med varmepumpen skal vi nok alligevel kigge på ventilationen, så vi får det mere tåleligt i kælderen og forbedret på loftetagen. Dels mister vi jo lidt "spildvarme" fra oliefyret i kælderen, når vi fjerner det, og så er det nok godt at få lidt rotation på luften der også.

Og skorstenen får blive, da vi har pejs i stuen! Det bliver ligesom nemmest sådan. ;)

Ja, og vinduerne er gamle, men ok. Så det bliver nok dem, der må vente til senere.

Også haven. Vi havde tanker om at benytte lejligheden, når der alligevel står maskiner der for dræningsarbejdet, som jo sandsynligvis også vil køre dele af haven i stykker, går jeg ud fra? Men vi har jo faktisk ingen anelse om, hvordan vi vil have det. Det meste af grunden skråner let, men der er godt med øvrige områder i omgivelserne. Vi må først bo os ind i haven.

Dejligt at læse, at sund fornuft hersker!

Burde ikke jordvarme og dræning gå hånd i hånd, eftersom man sandsynligvis skal ind gennem væggen med ledninger og lignende?

Ikke nødvendigvis. Når man installerer jordvarme er indgrebet ved gennemførelsen ikke så stort. Eftersom rørene fra boringen indeholder en form for alkohol så behøver man ikke gå særligt dybt. Men har man råd til at gøre begge dele samtidigt så..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.