ylven ylven sagde:
Jeg renoverede en kælder med lignende forudsætninger som din, dog noget ældre så der var ikke forsænket el i den. Jeg havde plastgulv og spånpladegarderober mm som lugtede muggen.
Slutresultatet blev ny puds på væggene (var nødt til at slibe plastmaling af ydervæggene) og disse blev malet med kalkmaling. Kalkmaling er vidunderlig da ingen mug kan vokse på den pga. kemien samt at den er helt diffusionåben så evt. fugt ventileres let ud, uanset hvor den kommer fra.
På gulvet lagde vi klinker. Om sommeren brugte vi affugter der eftersom det var køligere så vil den relative luftfugtighed ellers blive for høj om sommeren, da den varme udeluft indeholder meget fugt.

Resultatet blev meget godt. Ingen muggen lugt længere.
Sådan er det også hos os. Koldt (=køligt/behageligt) i kælderen om sommerhalvåret, når resten af huset nogle gange bliver alt for varmt. God idé med affugter (y) Må nok anskaffe sådan en, da kælderens luftfugtighed om sommeren sandsynligvis bidrager i høj grad til fugtproblematikken der.

Angående maling, hælder det dog mod en eller anden silikat-variant. (Kan ikke lide kalkfarvens "levende mønster") Men det bliver et senere kapitel.. Først grave fundamentet op udvendigt for at se hvordan det ser ud. Og selvfølgelig rive gulvet op ned til betonen.

Tak for input!

• Synes
ylven
  • Laddar…
Nu er gulvet helt oprevet, efter lidt eder, mild vold, nogle ubehagelige stenkrybere samt et afsavet blad til stiksaven,

Det krævede grovstøvsuger for at få op vand og savsmuld fra platonmåtterne, inden jeg kunne rulle sammen og kaste det elendige ud.

Direkte mod betonpladen lå der en ikke uanseelig mængde vand, og det føles selvfølgelig ikke svært at gætte, at det ser ret ens ud i resten af kælderen. Det er nu intet, jeg vil sætte i gang med med det samme, men tanken er at starte med dette rum og se, hvordan det går (primært om det bliver beboeligt om vinteren).

Nu til spørgsmålene:

1. Hvordan gør jeg med elen? Skal ledningen "pudses ind" i pudsen, eller skal den ligge udenpå (og hvordan bør jeg tænke omkring ledningerne / stikkontakterne generelt)?

2. Bør jeg "udjævne" gulvet (op til 1 cm dybe huller nogle steder) og i så fald med hvad?

Sender med nogle billeder:
Betonggulv med ujævne overflader og små huller, hvoraf nogle indeholder vand. Gulvet viser tegn på tidligere fugtproblemer. Et rum med afskallede murstensvægge og betonbund, sollys skinner ind gennem vinduet, værktøj på en skammel i hjørnet. Værelse med rå murstensvægge, to vinduer med udsigt til have, træstol, synlige elledninger og ujævnt betongulv. Sollys gennem vinduerne. Rum under renovering med rå murstensvæg, stol med værktøj på betongulv, og en åben dør ind til et andet rum med en støvsuger.

Har jeg misset noget? Burde du ikke finde ud af, hvor vandet kommer fra, inden du arbejder videre med indersiden?

Hvis der er kommet så meget vand, at det stod oven på platonmattan må det være løbet ind. Hvis du ikke løser det problem, vil rummet blive vådt uanset væg- og gulvbelægning.

/M

• Synes
Centano og 1 anden
  • Laddar…
M mgranbom sagde:
Har jeg misset noget? Burde du ikke finde ud af, hvor vandet kommer fra, før du arbejder videre med indersiden?

Hvis der er kommet så meget vand, at det stod oven på platonmåtten, må det være løbet ind. Hvis du ikke løser det problem, vil rummet blive vådt uanset væg- og gulvbelægning.

/M
Næh, du har helt ret. Jeg planlægger at grave op omkring fundamentet udvendigt, før jeg tager fat på rummet indefra. Projektet omfatter både udvendig og indvendig "renovering". Rummet skal jo alligevel tørre ordentligt først, så jeg har tid.

Jeg spørger bare for at vide på forhånd, hvordan jeg skal gå frem, når jeg senere går i gang med at pudse indvendige vægge (med type B-brug eller C-brug).

Fugten (eller snarere vandet) kommer sandsynligvis både fra ydervæg og fra soklen. Derfor er tanken ikke at sætte noget som helst ind i rummet (ingen gulvkonstruktion overhovedet, og absolut intet indvendigt materiale/isolation på væggene), men blot gøre det til et "nøgent stenrum" først og fremmest.

Opvarmning, evt. gulvmåtte og lignende kommer senere. Jeg vender tilbage med flere billeder (og sikkert en del overvejelser), når jeg har haft tid til at grave op omkring fundamentet og set, hvordan det ser ud.

• Synes
ylven
  • Laddar…
Nu er jeg også helt ny på det med fugtsanering og genopbygning af rum i kældre til beboelsesstandard.
Jeg skal dog til efteråret bygge et rum i min kælder om til beboelsesstandard.
Jeg har dog ingen fugtproblemer der i dag, men vil heller ikke skabe nogen, når jeg bygger om, så jeg vil lave eget ventileret gulv og ikke købe noget færdigt. (det koster jo SATAN)
Ned mod betongulvet vil jeg lægge 20x20 firkantede stålrør som ramme.
Bruger de rør til at bygge væggene til kanaler (25 cm brede).
Typ OSB eller spånplader som tag.
Så 4 styk trykkende & 4 styk sugende stille computerblæsere for at skabe træk i kanalerne.
Ved ikke hvor meget det giver, men dels ligger pladerne ikke mod betonen, dels selvom det kun bliver lidt luftstrøm, burde det være nok til det meste.
Og som bonus kan man altid tage og inspicere med en 300kr 10m inspektionskabel (sådan en du kobler til mobilen).

Til dit nuværende problem ville jeg dels have en affugter + varmelegeme stående der 24/7 i en måneds tid.
Havde en vandskade i et køkken i en lejlighed jeg lejede ... der kørte de med præcis den opsætning.
Affugter + varmelegeme i 4 uger for at tørre det ud & dette var midt om sommeren.
Inden man beslutter sig for, hvordan man skal gøre med gulv & genopbygning.

I mellemtiden, mens det står og tørrer, kan du altid tage fat på at ordne ydersiden.

M MrDizzy sagde:
Nu er jeg også helt ny på det med fugtsanering og genopbygning af rum i kælder til boligstandard. Skal dog til efteråret bygge om et rum i min kælder til boligstandard. Jeg har dog ingen fugtproblemer der i dag, men vil heller ikke skabe nogen, når jeg bygger om, så jeg kommer til at lave eget ventileret gulv og ikke købe noget færdigt.(det koster jo SATAN) ned mod betongulvet kommer jeg til at lægge 20x20 firkant stålstænger som ramme. bruger de stænger til at bygge væggene til kanaler (25cm brede) Typ osb el spånplader som loft. Så 4 stk trykkende & 4 stk trækkende stille computerblæsere for at skabe træk i kanalerne. Ved ikke hvor meget det giver, men dels så ligger ikke pladerne mod betonen, dels så, selvom der kun bliver lidt luftstrøm, så burde det række til det meste. Og som bonus kan man altid tage og inspicere med et 300kr 10m inspektionskabel (sådan et, du kobler til mobilen)

Til dit nuværende problem, så skulle jeg dels have en affugter + varmelegeme, som står der 24/7 i en måned. Kom ud for en vandskade i et køkken i en lejlighed, jeg lejede ... der kørte de med præcis det oplæg. Affugter + varmelegeme i 4 uger for at tørre ud & dette var midt om sommeren. Inden man beslutter sig for, hvordan man skal gøre med gulv & genopbygning.

Imens det står og tørrer, kan du jo altid tage fat i at fixe ydersiden.
Tak for tip! Skal låne affugter til weekenden, og varmelegeme har jeg allerede, som står tændt, så vil jeg lade rummet være, mens jeg tager fat i ydervæg og gravearbejde omkring fundamentet i stedet. Måske når jeg lidt stensætning også af bare fart :D

Angående dit eget projekt - lyder jo interessant, at du tænker at kaste dig over mek vent gulv selv! Princippet er jo selvfølgelig ingen raketvidenskab, og jeg var også inde på det først, men afstår med risiko for, at det koster mere end det smager (i form af tid) og desuden ikke orker tanken på organisk materiale i det hele taget i kælderen, med tanke på, hvordan det så ud nu, når jeg skrællede rummet af..

Men du må love at lægge billeder op på forummet, når det sker, ville i hvert fald være sjovt at følge projektet! ;)

Skrot-Karlsson Skrot-Karlsson sagde:
Tak for tip! Jeg vil låne en affugter til weekenden, og jeg har allerede en varmer, som står klar. Derefter vil jeg lade rummet være, mens jeg tager fat på ydervæggen og graver omkring fundamentet i stedet. Måske når jeg også lidt brolægning i ren fart :D

Apropos dit eget projekt - det lyder jo interessant, at du har tænkt dig at gå i gang med mekanisk ventilationsgulv selv! Princippet er jo selvfølgelig ingen raketvidenskab, og jeg overvejede det også først, men afstår af risiko for, at det koster mere, end det smager (i form af tid), og desuden kan jeg ikke holde tanken ud om organisk materiale i kælderen overhovedet, med tanke på, hvordan det så ud nu, når jeg skrællede rummet af..

Men du må love at lægge billeder ud på forumet, når det sker, det ville i hvert fald være sjovt at følge projektet! ;)
Jeps, det skal jeg gøre.
Rummet bliver til efteråret .... håber at have det klart i september i hvert fald.
Har en hel del andre projekter, der er i gang, som har lidt højere prioritet lige nu.

Gravet hjørne af et hus viser isolerings- og dræningsrør; jorden er fjernet for inspektion af fugtproblemer. Husgrund med synligt rørledning og udgravet jord ved siden af, tæt på husets sokkel og have, vindue og tagsten ses.

Endelig!

Så er husgrunden endelig frigravet (efter at have kæmpet sig svedende mod store sten og anslået traktens halve bestand af bremser) :strong::)

Desværre giver den ingen særligt overbevisende svar på, hvad der kunne have forårsaget indtrængningen af fugt i kælderrummet indenfor. Jorden nærmest husvæggen (mod isodränpladerne) var for så vidt ret leret og også temmelig fugtig, men skulle isodränpladerne alligevel ikke beskytte mod det?:thinking:

Isodränpladerne ser ud til at være lagt som de skal, altså hele vejen over klappen.

Præcis der, hvor isodränpladernes sorte overtræk slutter i den nederste kant, har man lagt ud markdug ca. 50 cm bred (dernedenfor ligger grov makadam og gissningsvis også et drænrør). Jeg gætter på, at det er sædvanligt at gøre sådan, men kan markdugen have bidraget til at "holde på" fugten i lerjorden ovenpå?)

Rørene på billederne er forbundet til husets nedløbsrør/tagrender og fører til en regnvandsbrønd på forsiden af huset (bør jeg tjekke med vaterpas, så jeg ser, at rørene virkelig hælder ned mod brønden?) Under alle omstændigheder er de intakte og der er intet, som synes at være årsagen til kælderproblemerne.

Jeg finder for så vidt to ting, som (måske muligvis?) kan have bidraget til det hele.

1. Blandt nedgravet "affald" (for det meste træstykker, søm og plast) lå også en del af et gammelt drænrør lige op ad væggen:
Graveområde ved husvæg med synlige drænrør og jord samt et nedløbsrør forbundet til en tagrende. Jorden er fjernet så grundlaget er synligt. Rør og kabel i jorden nær husets fundament. Drænrør synligt, omgivet af jord og småsten. Byggeaffald kan ses. Bakgård med jord og græs, en stor sten, plastikbeklædt dræningsrør og en kasse med gammelt rørstykke ved husets sokkel.

2. "Taget" på isodränpladerne ligger ikke tæt op ad husgrunden, men buer ud op til 1 cm nogle steder, hvor der også er fanget jord/småsten. Kan regnvand have fundet vej ind mod husgrunden og samlet sig der?
Udgravet husfundament med synlige isoleringsplader, jord og småsten samt røde rør til dræning langs husmuren. En gravet husgrund med udsat isodrænbeklædning og jord. Sten og makadam er synlige ved bunden. Potentiel risikozone for fugtskader i kældervæg. Billede af en husgrund med synlige revner og jord, ved siden af en krøllet isodränplade, der dækker makadam og mulig dræning. Husgrund med udgravning, synlig markdug og skovl; isodränplader langs fundamentet. Husets væg er malet i lyseblå.

Er der nogen med erfaring i drænering / husgrund / fugtbeskyttelse, der måske kan rette ud mine spørgsmålstegn?

Og frem for alt - Hvad gør vi nu??:thinking:

//M V H Skrot-Karlsson

[billede] [billede]

Endelig!

Så er husgrunden endelig gravet frem (efter at have kæmpet sig svedig mod store sten og vurderet til mindst halvdelen af lokalområdets bestand af bremser) :strong::)

Værre er det, at det ikke giver særligt overbevisende svar på, hvad der kunne have forårsaget indtrængningen af fugt i kælderrummet indenfor. Jorden nærmest husvæggen (mod isodrænpladerne) var iofs ret leret og også temmelig fugtig, men isodrænpladerne skulle vel stadig give beskyttelse mod det?:thinking:

Isodrænpladerne ser ud til at være lagt som de skal, dvs hele vejen over kanten.

Lige der hvor isodrænpladernes sorte overtræk ender i nederste kant, har man lagt geotekstil ca. 50cm bredt (under ligger grov makadam og gætteligt også et drænrør). Jeg gætter på, at det er sædvanligt at gøre sådan, men kan geotekstilen have bidraget til at "holde på" fugten i lerjorden ovenpå?)

Rørene på billederne er forbundet til husets nedløbsrør/tagrender og leder til en regnvandsbrønd på forsiden af huset (Bør jeg tjekke med vaterpas for at se, at rørene virkelig hælder ned mod brønden?) Uanset er de hele og synes ikke at være årsagen til kælderproblemerne.

Jeg finder iofs to ting der (måske muligtvis?) kan have bidraget til det hele.

1. Blandt nedgravet "affald" (mest træstykker, søm og plastik) lå også en del af et gammelt drænrør lige mod væggen:
[billede] [billede] [billede]

2. "Taget" på isodrænpladerne ligger ikke tæt mod husgrunden, men buler ud op til 1 cm på steder, hvor der også er jord/småsten fanget. Kan regnvand have fundet vej ind mod husgrunden og er blevet liggende der?
[billede] [billede] [billede] [billede]

Nogen med erfaring inden for drænering / husgrund / fugtbeskyttelse, der måske kan rette ud mine spørgsmålstegn?

Og frem for alt - Hvad gør man nu??:thinking:

//M V H Skrot-Karlsson
Jeg gætter på den forkert placerede rensesil på nedløbsrøret. Nedløbsrøret skal sidde direkte ned mod "gitteret", så vandet kan fortsætte direkte ned i røret, der går ned i jorden. Nu kommer nedløbsrøret ned hvor du skal fjerne alt "skrammel", der kommer ned. Så jeg gætter på, at masser af vand fosser ud og ned langs kældervæggen og ind mellem pordrænen og trænger ind i kælderen. Så svært tror jeg faktisk ikke det er.

GoC GoC sagde:
Jeg gætter på den forkert placerede renssilen på nedløbsrøret. Nedløbsrøret skal sidde lige ned mod “gitteret”, så vandet kan fortsætte direkte ned i røret, der går ned i jorden. Nu kommer nedløbsrøret ned, hvor du skal fjerne alt “bøs”, der kommer ned. Så jeg gætter på, at masser af vand fosser ud og ned langs kældervæggen og ind mellem pordrænen og trænger ind i kælderen. Sværere tror jeg faktisk ikke det er.
Ja, jeg har bagefter bemærket, at det sprøjter ud en del vand, når det regner (havde faktisk ingen anelse om, hvordan det skulle se ud:oops:) og også gættet på, at det kan være en delforklaring til kælderproblemet.

Havde alligevel tænkt på at springe løsningen over med at lede regnvandet under jorden og i stedet stille tønder under nedløbsrørene.

Nu ved jeg som sagt ikke, om det er hele forklaringen, men det ville være utroligt rart, hvis det var sådan. I så fald er det jo allerede så godt som ordnet! :surprised:

Har dog en hel del indvendigt pusleri tilbage. Men 1000 tak for input! :)

Bumpar denne:
Tid til at prøve at tage fat på kælderrummet. Tanken er at lægge puds på væggene. Hvordan ville I have tænkt angående el? Bare trække pudset over ledningerne? Eller måske forsøge at hugge en "rille" til dem som det er gjort ved lyskontakten (se billede) og derefter trække over med puds. At lade dem gå over pudsen virker svært.. Har ingen som helst anelse om, hvordan jeg skal gøre. Tips modtages taknemmeligt!
Elledninger i beige rør fastgjort til en rå murstensvæg i et kælderrum, med en åben dåse over lyskontakten. Vægg med grov overflade og flere synlige plastledninger, der løber langs bunden over gulvet. En ledningsboks ses på væggen. Væg med rå betonstruktur, åben el-installation med ledninger, og en lyskontakt. Diskussion om installation af kabler bag puds. En grå betonvæg med en udsparing til ledninger ved en lyskontakt. Løse kabler og plasticrør ses ved siden af hullet i væggen. Væg med struktur i källarrum, viser elektriske ledninger og udtag. Overvejelser om at skjule dem bag puds eller gøre dem synlige.

Bumpar denne:
Tid til at forsøge at tage fat på kælderrummet. Tanken er at lægge puds på væggene. Hvordan ville I have tænkt angående elen? Bare trække pudsen over ledningerne? Eller måske forsøge at hakke en "rille" til dem som det er gjort ved lyskontakten (se billede) og derefter trække over med puds. At lade dem gå over pudsen virker vanskeligt.. Har ingen som helst anelse om, hvordan jeg skal gøre. Tips modtages taknemmeligt!
[billede] [billede] [billede] [billede] [billede]
Du har måske allerede fået startet på det, men det er nok mere arbejde at forsøge at lave en udenpåliggende løsning i forhold til bare at fræse spor og hakke ud til dåserne. Der er selvfølgelig forskellige måder at skabe spor på, og der findes nogle gode tips her i
https://www.byggahus.se/forum/threads/fraesa-spar-foer-vp-roer-i-murad-vaegg.7185/

A ati sagde:
Du har måske allerede nået at påbegynde det, men det er nok mere arbejde at forsøge at lave en udenpåliggende løsning i stedet for bare at fræse spor og hakke ud til dåserne. Det er selvfølgelig muligt at skabe spor på mange forskellige måder, der er nogle gode tip her i
[link]
Tak for svar! Har dog allerede påbegyndt pudsningen og valgte at simpelthen lægge puds over kablerne. Lægger ret tyk puds ca. 2,4 cm ud fra væggen, og det bliver selvfølgelig ret bøvlet med finpudsningen omkring dåser og stikkontakter, men skal i det mindste forsøge at "pudse fast" disse... hm... må se, hvordan det går...

• Synes
ati
  • Laddar…
Et varmt tip er at lade regnvandet gå til en stenkiste et sted på grunden, hvis du har mulighed for det!
Iof så er det vel ret i tiden at tage vare på regnvand til vanding.

J
Nu er gulvet helt oprevet, efter lidt eder, mild vold, en del ubehagelige stenkrybere samt et afsavede blad til stiksaven,

Det krævede grovstøvsuger for at få op vand og savsmuldsler fra platonmattan, inden jeg kunne rulle den sammen og kaste ud elendigheden..

Direkte mod betonpladen lå der en ikke uanseelig mængde vand og det føles selvfølgelig ikke langt til at gætte, at det ser ganske ligesådan ud i øvrig kælderen. Det er nu ingenting jeg kommer igangsætte straks, uden tanken er at begynde med det her rum og se, hvordan det bliver (primært om det bliver beboeligt under vinteren..)

Nu til spørgsmålene:

1. Hvordan gør jeg med strømmen? Skal ledningen "pudses ind" i pudset, eller ligge udenpå (og hvordan bør jeg tænke om ledningerne / stikkontakter generelt)?

2. Bør jeg "udjævne" gulvet (op til 1 cm dybe huller nogle steder) og i så fald med hvad?

Sender med nogle billeder:
[billede] [billede] [billede] [billede]
Strømmen skal ikke gå langs gulvet dernede! Placér elledningen en meter oppe. Får du oversvømmelse, så.....gør om og gør rigtigt! Og - hold god temperatur året rundt i kælderen, så slipper du for fugtproblemer mm., stol aldrig på bare at stille koldt og kun have en luftaffugter. Det er bedre at have god temperatur dernede, som både er godt for hele huset og du slipper for fremtidige problemer. Husk på, at en luftaffugter kun arbejder lokalt og ikke har nogen effekt i rum længere væk, bag vægge etc., mens god varme fordeler sig godt i alle rum og holder fugt væk! Fin kåk for øvrigt! Pas på den, så er det lige så fint om ti år. Gött

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.