Jeg har lige fået et lille nødtvunget projekt hjemme og kan virkelig bruge al input om dette. Derfor har jeg lige oprettet denne konto - for om muligt at drage nytte af "den brede masses" samlede erfaring og viden. OBS! Rul til "KORT VERSION" hvis du ikke orker ordskvalder...
---
LANG VERSION
Efter at en mere eller mindre invasionslignende angreb af hestemyrer blev noteret sidste uge (mest udenfor omkring husgrunden men også en smule indendørs) begyndte jeg en lidt mere indgående undersøgelse af hvor de kunne tænkes at komme fra, og om muligt hindre hvert forsøg på etablering. Da vi bor i bjælkehus, føles det ikke helt uproblematisk at dele huset med typer som vil lave bo i selve husstammen.
Hurtigt som lynet blev der købt myrr i både pulver og spray hvorefter jeg straks svarede med et modangreb i kemisk format. Og efter rigelig myrring syntes jeg at have vundet slaget. Lige så pludseligt som myrerne forsvandt dukkede der dog op et endnu mere ubehageligt problem.
Ved gennemgangen af kælderen, på jagt efter eventuelt "myrebo" åbenbaredes der to store skimmelsvamppletter på væggen i et af kælderrummene, da jeg løftede nogle trækasser væk. Trækasserne var knastørre hvorved jeg drog den konklusion at fugten rimeligvis kommer udefra. Jeg borede så et hul gennem gulvet, for at tjekke situationen nedefra og se hvordan gulvet syntes at "have det".
Sådan ser gulvkonstruktionen ud oppefra og ned. (Har dog ikke skåret gennem platonmåtten, så helt sikker kan man vel ikke være...)
plastmåtte
gulvplade (typ spån/træ-plader)
frigolitplade (ca. 5 cm tyk - isolering?)
platonmåtte (sådan en sort "æggebakkemåtte")
beton/grundplade(?)
Det viste sig så at stå vand i platonmåttens "forhøjninger" (hvilket jeg antog er kommet ind "fra siden" på en eller anden måde - gulvpladens nedre del og frigolitens øvre del var jo helt tørre)
Jeg fortsatte min nu ikke længere særlig behagelige undersøgelse, hvorved jeg opdagede en del skimmel / fugtpletter bag gulvpanelerne.
Kælderen er ret nyligt totalrenoveret (ca. 2012 af de tidligere ejere) efter omfattende vandskader som følge af en oversvømmelse. Der blev i forbindelse med det også gravet op omkring huset og konstateret at drænrørene tilsyneladende lå for højt (lavet af forrige ejer). Dette skal være blevet afhjulpet.
---
KORT VERSION
Det hele har nu ført til at jeg bit for bit har skraldet alle vægge i rummet til grunden. Sådan ser/så det ud , udefra og ind:
LecaBlok
"Sortpap"
Træregler "sømbeslagret"(?) i leca-blokkene
Gullfiber
Sortplast
Spånplade fastgjort i reglerne
Gipsskive fastgjort i spånplade
Tapet
Altså: Kælderrum indenfor husknuden. Renoveret 2012. Nu alvorligt fugtskadet. Hvordan gøre om gøre rigtigt?
Nogle overvejelser:
1. Er der skimmel på lecablokkene? (og hvordan skal det i så fald fjernes?)
2. Hvor lang tid tager det at "tørre" hele rummet? (ca. 15 kvm)
3. Hvordan fastgør jeg en konstruktion af stålrækkere? (Træreglerne var i hvert fald fastgjort med store søm direkte i leca-blokkene, hvad var det for søm?)
4. "Sortpapiret" tæt ved lecablokkerne var jo alvorligt skimelangrebet, hvad er formålet med det?
5. Hvordan isolere "risikofrit"? Er der overhovedet behov for indre isolering hvis jeg holder høj opvarmning og isolerer udefra? (Tænkte alligevel at grave op omkring knuden for at se hvordan det ser ud.)
6. Bør jeg give mig i kast med at selv forsøge at "installere" et mekanisk ventileret gulv, typ Nivell..(andet mek.vent.-gulv?) Hvor dyrt bliver det?
7. Er det værd at lave rummet før jeg har nået at grave rundt om knuden på ydersiden? (Jeg forstår selvfølgelig at grundproblemet er fugten som jo kommer udefra - Vi har desuden en ret så leret/kompakt jord hvor huset står.) Tænkte mere på om der findes en fin løsning til at undgå fugt/skimmel-skader indendørs, som samtidig omfatter indvendige vægge og gulv.
8. Hvad tror I tot. omkostningen bliver hvis jeg gør så meget som muligt selv?
Har du et foto af ydersiden af husknuden? Mest interessant er tagafvandingen, om der er nedløbsrør, rendestensbrønd, nedløbsstuds eller om det føres til regnvand.
Sådan ser (synlige) hushjørnet ud udefra. Et ret tyndt lag større singel over en slags afdæknings-/markdug og under den en fint pakket jord (som føles fugtig selv temmelig længe efter, at det har regnet). Ville det være bedre med singel længere ned, end at have jorden der (som jeg formoder ville blive betegnet som "leret")?
Nedløbsrøret leder ned i jorden og tilslutter til udvandet(?) Ved regn sprøjter der dog en del vand fra sien og sprøjter mod fundamentet. Burde jeg måske kappe røret og lede vandet ud på gården i stedet? (Alternativt stille en sådan tønde under..?)
Kommer flere billeder, når jeg har haft tid til at grave lidt rundt om hjørnet. Fundamentet skal delvist have Isodrän rundt sig, ved dog ikke hvordan det ser ud lige i dette hjørne.. Og burde ikke en evt. Platonplade stikke op et stykke langs det synlige fundament?
Sådan ser (synlige) husknuden ud udefra. Et ret tyndt lag større singel over en eller anden form for overdæknings-/markdug og under den en fint pakket jord (som føles fugtig selv ret længe efter det har regnet) Ville det være bedre med singel længere nede, end at have den der jord (som jeg formoder ville blive betegnet som "leret")?
Tagrøret fører ned i jorden og tilslutter til udvandet(?) Ved regn sprøjter der dog en hel del vand fra sigten og sprøjter mod fundamentet. Bør jeg måske kappe røret og lede vandet ud på gården i stedet? (Alternativt stille en sådan tønde under..?)
Kommer flere billeder, når jeg har fået tid til at grave lidt omkring knuden. Fundamentet skulle delvist have isodrän omkring sig, ved dog ikke, hvordan det ser ud i netop dette hjørne.. Og burde ikke en eventuel platonplade stikke op et stykke langs synlige fundamentet?
[billede] [billede] [billede] [billede]
På mit hus så det ud på samme måde, det så ud som om den tidligere ejer havde lavet en eller anden smart indviklet løsning med rør under jorden… Indså efter et stykke tid, at røret udelukkende var nedgravet lige ned i jorden, præcis som det ser ud på dine billeder. Lejede en minigraver da det også skulle graves rundt om indkørselsvejene - gik hurtigt at grave ca. 60-70 cm bredde rundt om hjørnet. Med lidt forsigtighed omkring røret forstås. Læg derefter groft singel til dræning og luftighed omkring hjørnet - har fungeret udmærket i snart 15 år.
Det behøver jo selvfølgelig ikke at være sådan hos dig, men jeg ville have gravet op og kontrolleret situationen. Lavede en samling på tagrøret og ledte vandet væk til et sted hvor der er naturligt fald fra huset.
Tak for tipset! Skal absolut vælge en anden løsning end rør under jord (selvom det nu skulle være korrekt tilsluttet til regnvandet) Dumt at grave noget ned, man vil kunne have "styr på"..
Skal kigge på fundamentet under jordniveau. Tænkte faktisk på at grave i hånden hele vejen ned til kanten. (Bør fungere godt, forudsat at jeg har samme "lerjord" hele vejen ned, og får hjælp til at fjerne eventuelle store sten på vejen ned)
Må jo alligevel finde ud af, hvordan det ser ud hele vejen langs husets yderside, så det er lige så godt at forsøge at grave sig ned til det formodede drænrør og håbe, man virkelig støder på dette under "kantnivået", som det skal være.
Tænkte også på at lægge platon- og isodränplader mod fundamentet, hvis det mangler eller ikke ligger efter foreskrifterne.
Men der opstår dog et spørgsmål - hvor dybt kan jeg fylde på med singel, når hjørnet er "fikset"? Hele vejen? Og er det bedre end jorden, som formodentlig ligger der nu?
Min "mandsgæt" er, at det bør være bedre med "luftig" singelsten end pakket lerjord, hvis man vil undgå, at fugt trænger ind i kælderen?
Og fungerer isodränpladerne isolerende for rummet indenfor, selvom jeg skulle fylde på med singel udenpå "isodränlaget" langs hele hjørnet?
Det skal tilføjes, at vi bor i det øvre Norrland, hvor der ofte er længere perioder af kulde og desuden store snemængder, hvilket betyder meget smeltevand, som tøer ned i jorden hver forår...
Det føles lige nu som om vores hus og kælder er bygget i en gigantisk svamp
Du vil ikke have noget overfladevand ned i dræningen, så et lag lerjord med hældning væk fra fundamentet er godt, et tyndt lag med dekorationssten spiller ingen rolle, så længe vandet kan løbe væk. Bor du i det øvre Norrland, vil du heller ikke øge frostdybden med makadam, så fyld op med det samme materiale, du graver op.
Begynd med at undersøge, hvor vandet løber hen, det er måske bare sprøjt fra sien, der har forårsaget den øgede fugtbelastning omkring hjørnet. Med en selvrensende si kan du rette eventuelt sprøjt væk fra soklen. Jeg ville ikke bygge igen noget på indersiden, indtil fugtproblematikken var løst. Ved nærmere eftertanke ville jeg nok pudse på indersiden og isolere på ydersiden
Du vil ikke have noget overfladevand ned i dræningen, så et lag lerjord med hældning fra fundamentet er godt, et tyndt lag med dekorationssten gør ikke noget, så længe vandet kan løbe væk. Bor du i det øvre Norrland, vil du heller ikke øge frostniveauet med makadam, så fyld op med det samme materiale, du graver op.
Start med at undersøge, hvor vandet løber hen, det er måske bare sprøjt som silen, der har forårsaget den øgede fugtbelastning omkring hjørnet. Med en selvrensende si kan du rette eventuelt sprøjt væk fra soklen. Havde ikke bygget noget igen på indersiden, før fugtproblematikken var løst. Ved nærmere eftertanke havde jeg nok pudset indersiden og isoleret på ydersiden
Lyder klogt. Selv er jeg helt grøn til dette.
Hvad pudser jeg i så fald lecablokkene med? Bør vel skrabe/tage væk skimmelen, som allerede sidder på lecablokkene? Er det ikke dumt at lukke hullerne i lecaen, med tanke på eventuel fremtidig fugtdannelse?
Lige nu står der i hvert fald en varmeblæser og kører for at tørre rummet. Ved ikke hvor længe som er brugeligt dog? Og hvordan finder man ud af, at rummet er tilstrækkeligt tørt? Rummet er ca. 15 kvm, og et vindue med åben ventilationsluke står åben. Også døren lidt på klem for at prøve at skabe luftbevægelse. (Eller spreder jeg bare dårlig skimmelluft i huset på denne måde?)
Kan jeg fastgøre stålregler i pudsen senere, eller tænkte du, at jeg kan beholde pudsen og have det som eneste indervæg (bare male over med en for formålet passende maling, for at få rummet nogenlunde æstetisk?)
Som sagt helt grøn på området og ikke direkte meget handy. Men man lærer jo hen ad vejen, og man bliver vel ikke dummere af at rode lidt rundt her på forummet
(Terrænhøjden udenfor går lige ved nedre kant på vinduet)
Fordelen ved pudsning er, at du ikke bygger problemet ind, og hvis du derudover maler med silikatmaling, får du en flot overflade, der kan klare højere fugtbelastning end organiske materialer uden at tage skade eller blive muggen. Det hvide pulver, du ser på lecablokkene, er saltudfældninger, det er nok at børste det værste væk med en kost. C-brug egner sig godt til kældervægge, det er selvfølgelig mere arbejde at pudse væggene også, så det er jo en afvejning, du må foretage.
Ved faktisk ikke, hvor lang tid det tager at tørre helt ud, men hvis du har adgang til en affugter, vil det nok fremskynde processen, især hvis du allerede har en varme. Uden affugter må du nok lade døren eller vinduet stå på klem
Fordelen ved puds er, at du ikke bygger over problemet, hvis du desuden maler med silikatmaling, får du en fin overflade, der klarer højere fugtbelastninger end organiske materialer, uden at det tager skade eller mugner. Det hvide pulver, du ser på lecablokkene, er saltholdige udtrækninger, det er nok at feje det værste væk med en kost. C-mørtel egner sig godt til kældervægge, det er selvfølgelig mere arbejde at pudse væggene op igen, så det er en afvejning, du skal gøre.
Jeg ved faktisk ikke, hvor lang tid det tager at tørre helt, men hvis du har adgang til en affugter, vil det sandsynligvis fremskynde processen, især hvis du allerede har en varmeblæser. Uden en affugter bør du nok lade døren eller vinduet stå på klem
1000 tak for god info og tips! Blev faktisk meget interesseret i puds, efter lidt googling.. Må se, hvad jeg bruger, men noterer at B-Mørtel ofte nævnes i disse sammenhænge.. må læse op på det og spørge lidt rundt helt enkelt!
Jeg har dog stadig nogle træregler tilbage, jeg skal tage ned og gøre lidt færdigt omkring el og vindueskarmen, før rummet er klar til at tørre helt. Men først og fremmest: Udvendigt en husgrund at grave frem! (Det føles faktisk mere sjovt end trættende lige nu at sætte sig ind i og planlægge dette. Hvis jeg bare holder udgifterne på rimelige niveauer, så skal det nok gå godt, desuden scorer jeg jo lidt gør-det-selv-point i processen )
Fortsættelse af tråden vil følge efterhånden som arbejdet skrider frem, da jeg ikke har nogen som helst erfaring med sådan noget her eller overhovedet ville kunne klassificeres som særligt handy haha.. Viljen fejler dog ikke noget.
Med et fuldtidsjob, som omfatter aften og weekend samt to blebørn og et tredje på vej, har jeg dog ikke ubegrænsede mængder tid direkte Desuden bliver det deltidsstudie til efteråret, så travle dage i ferieperioden
Som sagt 1000 tak for input! Og alle som læser må gerne bombe tråden med spørgsmål, tips, viden, og råd!
Har nu begyndt at bryde gulvet op i mit "problematikrum"..
Det viser sig desværre, at der er kommet vand ind også på undersiden af gulvfliserne. Desuden (som tidligere bemærket allerede ved den første boring i gulvet) mere vand mellem platonmåtten og flamingoen, så platonmåttens små "kopper" er vandfyldte.. Under platonmåtten ligger derefter ..ja.. hvad? En slags hvidt udefineret materiale (som selvfølgelig også er vådt) direkte mod betongulvet.. Føles ikke så rart.
Samtidig som det jo føles godt, at jeg begyndte at "skrælle af" hele rummet, bliver man jo urolig.. Da jeg har al grund til at antage, at "gulvkonstruktionen" ser sådan ud overalt, eftersom hele kælderen totalrenoveredes 2012ish.. Mindre sjovt.. Tanken på mekanisk ventileret gulv føles nu som den eneste langsigtede "løsning", kan jeg virkelig kaste mig ud i at forsøge at installere "mek. vent. gulv" selv, og hvad kan det i så fald tænkes at koste? (Ca 15kvm gulv) Nogen med erfaring? Mit før forholdsvis overskuelige projekt voksede sig pludselig lidt for stort
Nogen med forslag til, hvad jeg kan gøre?
Har også et spørgsmål vedr. evt. indvendig pudsning af lecablokkene. Hvordan gør jeg med el-ledninger og stikkontakter? Skal de sidde fast i pudset, og bør jeg lægge puds over el-ledningerne til lyskontakten?
Øvrige "eldåser"/ stikkontakter:
Undskyld for langt indlæg med mange forskellige, spredte spørgsmål.. Håber i det mindste, at nogen her har input / erfaring / viden om noget af dette.. (Der kommer sikkert også op nogle spørgsmål omkring isolerings- og dræneringsmateriale så snart jeg har haft tid til at grave husgrunden udenfor rummet fri)
Personligt ville jeg aldrig overveje at sætte nye plader op i nogen form. Pudsede vægge med kalkfarve og klinker på gulvet, det kan være hvor uisoleret som helst, men man har da styr på væggene i hvert fald.
Personligt ville jeg aldrig overveje at sætte nye plader op i nogen form. Pudsede vægge med kalkmaling og klinker på gulvet, det kan være så uisoleret som helst, men man har jo styr på væggene i hvert fald.
Nej, tanken er jo som sagt ventilerede gulve (har det allerede under vaskerumsdelen og synes helt klart fornuftigt af hensyn til fugtskaderrisiko). Desværre har jeg ikke større pengeboks at grave penge op af..
Det bedste ville måske være slet ikke at have noget organisk materiale i gulvkonstruktionen (alternativt tror jeg, der findes tæpper, der "ånder" og er velegnet netop til betongulve i kældre, ved dog ikke om man skal lægge dem direkte mod betonen eller om man først skal sætte klinker mod betonen... Eller om det overhovedet bliver beboeligt om vinteren?)
Hvem fandt overhovedet på at begynde at indrette kældre til beboelsesrum, med isolering og alt hvad det indebærer?
Det bedste ville måske være at undgå organisk materiale i gulvkonstruktionen helt (alternativt tror jeg, at der findes tæpper, der "ånder" og er velegnede til betongulve i kældre, ved dog ikke om man skal lægge dem direkte mod betonen eller om man først bør sætte klinker mod betonen... Eller om det overhovedet bliver beboeligt om vinteren?)
Altanmåtter eller astroturf eller hvad de kaldes. Virker strålende. Har det i størstedelen af kælderen. Både malet og umalet beton nedenunder.
Meget varmere end klinker, ved oversvømmelse eller lignende er det bare at rive ud og lade tørre.
Altanmåtter eller astroturf eller hvad de kaldes. Fungerer kanon. Har det i større delen af kælderen. Både malet og umalet beton under.
Meget varmere end klinker, ved oversvømmelse eller lignende er det bare at trække dem ud og lade tørre.
1000 tak for det! Hælder nok stærkt mod noget sådant i stedet for vent gulv, da det sparer en masse tid men frem for alt penge jeg ikke har. Skal i hvert fald give det en vinter på forsøg.
Apropos oversvømmelser, så skal noget sådan absolut ikke ske igen haha
Spøg til side, oversvømmelsen i spørgsmål har aldrig været nogen nævneværdig risiko, uden det som primært førte frem til den (dengang i 2012) var de største mængder regn i mands minde + en undermådig drænage.
Nåja, rigtig dejligt at spare tid og penge på projektet. Så måske det bliver andet end arbejde i ferien
Jeg renoverede kælder med lignende forudsætninger som din, dog noget ældre så der var ikke forsænket el i den. Jeg havde plastmåtte og spånpladegarderober mm som lugtede af skimmel.
Slutresultatet blev ny puds på væggene (var nødt til at slibe plastikmaling af ydervæggene) og disse blev malet med kalkmaling. Kalkmaling er vidunderlig da ingen skimmel kan vokse på den pga. kemien samt at den er helt diffusionsåben så evt. fugt luftes ud let, uanset hvor den kommer fra.
På gulvet lagde vi klinker. Om sommeren kørte vi affugter der eftersom det var køligere så kommer jo den relative fugtighed ellers til at blive for høj om sommeren når den varme udeluft indeholder meget fugt.
Resultatet blev meget godt. Ingen skimmellugt længere.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.