Hej!
For 2 år siden havde jeg verdens tvist med bestyrelsen i boligforeningen. Jeg havde selvfølgelig også ret til sidst.
Det handlede om, at firmaet som udførte stambytningen og støbte mit badeværelsesgulv, havde tilført betydeligt for meget vand i betonblandingen (som var udfyldt med leka-kugler) ... der findes ingen anden rimelig forklaring.
Problemet er, at jeg ventede i over 6 uger fra at gulvet var støbt, til at jeg lagde flydespartel over el-slangerne som elektrikeren havde sat op. En uge senere var badeværelset helt færdigt. Altså "stambytnings-betonen" fik lov at tørre i hele 6 uger, er det ikke ekstremt lang tid, og man burde vel være 101% sikker på, at det er tørt for at arbejde videre med badeværelset?
Jeg ringede til en byggemand, som sagde, at på byggepladser lægger man klinker dagen efter gulvet er støbt, måske var det overdrevet(?) ...men at det handler om et par dage i det mindste.
Hvad siger I, der har forstand på dette?
(mit gulv og naboens loft nedenunder havde fugt, men det selvfordampede efter nogle måneder og i dag 2 år senere er der ingen fugt overhovedet - så det lækkede altså ikke fra mit nyrenoverede badeværelse som det påståedes fra bestyrelsen. Nej, jeg foretog ingen ny renovering, der blev ikke gjort noget efter fugtens opdagelse)
For 2 år siden havde jeg verdens tvist med bestyrelsen i boligforeningen. Jeg havde selvfølgelig også ret til sidst.
Det handlede om, at firmaet som udførte stambytningen og støbte mit badeværelsesgulv, havde tilført betydeligt for meget vand i betonblandingen (som var udfyldt med leka-kugler) ... der findes ingen anden rimelig forklaring.
Problemet er, at jeg ventede i over 6 uger fra at gulvet var støbt, til at jeg lagde flydespartel over el-slangerne som elektrikeren havde sat op. En uge senere var badeværelset helt færdigt. Altså "stambytnings-betonen" fik lov at tørre i hele 6 uger, er det ikke ekstremt lang tid, og man burde vel være 101% sikker på, at det er tørt for at arbejde videre med badeværelset?
Jeg ringede til en byggemand, som sagde, at på byggepladser lægger man klinker dagen efter gulvet er støbt, måske var det overdrevet(?) ...men at det handler om et par dage i det mindste.
Hvad siger I, der har forstand på dette?
(mit gulv og naboens loft nedenunder havde fugt, men det selvfordampede efter nogle måneder og i dag 2 år senere er der ingen fugt overhovedet - så det lækkede altså ikke fra mit nyrenoverede badeværelse som det påståedes fra bestyrelsen. Nej, jeg foretog ingen ny renovering, der blev ikke gjort noget efter fugtens opdagelse)
Seks uger er usædvanligt kort tid. Normalt skal betonen ligge mindst 2-3 måneder, ikke for udtørringen, men for at den skal nå at krympe tilstrækkeligt. Ellers risikerer man, at pladerne eller spartelmassen slipper. Man lægger absolut ikke klinker dagen efter, medmindre man har brugt hurtigbeton altså.
Hvorvidt betonen er tør nok efter seks uger, afhænger af hvor tykt man har lagt, og hvor meget vand der er i den, og selvfølgelig rummets temperatur og relative fugtighed. Og selvfølgelig om restfugten kan diffundere væk et andet sted uden at forårsage nogen skader.
Hvorvidt betonen er tør nok efter seks uger, afhænger af hvor tykt man har lagt, og hvor meget vand der er i den, og selvfølgelig rummets temperatur og relative fugtighed. Og selvfølgelig om restfugten kan diffundere væk et andet sted uden at forårsage nogen skader.
Hvis der nu findes hurtigbeton, så er der vel ingen, der ser fordelen ved at bruge almindelig beton? Er den dyre måske?jon_h sagde:Seks uger er usædvanligt kort tid. Normalt skal betonen ligge mindst 2-3 måneder, ikke for udtørringen, men for at den skal nå at krympe tilstrækkeligt. Ellers risikerer man, at fliserne eller spartelmassen løsner sig. Man lægger absolut ikke klinker dagen efter, medmindre man har brugt hurtigbeton altså.
Om betonen er tørret tilstrækkeligt efter seks uger, afhænger af, hvor tykt man har lagt, og hvor meget vand der er i den, og så selvfølgelig rummets temperatur og relative luftfugtighed. Og selvfølgelig om restfugten kan diffundere væk et andet sted uden at forårsage nogen skader.
Hvis man laver stambyte, så har jeg meget svært ved at tro, at man bruger andet end beton, der tørrer hurtigt. 100tals bor jo der og vil gå på toilet, tror ikke beboere accepterer en tørretid på 2-3 måneder som du måske anslår tiden til (?)
Hvis nu firmaet har lagt andet end hurtigtørrende beton, så burde de definitivt have fortalt det til bestyrelsen og mig, så man ved, at det ikke går at renovere færdigt på flere måneder. ....nej, jeg tror definitivt, at seks ugers tørretid ville have været nok, andet er ikke acceptabelt, når man bor der. Firmaet må have valgt hurtig-beton. Min nabo ventede næsten lige så længe, og de havde ingen problemer med fugt.
Ja, meget.nattugglan11 sagde:
Så er det jo lidt dejligt med din tillid, når du mener, at firmaet må have valgt hurtigbeton, ellers ville de have fortalt jer det. Hvis du vidste, hvor meget uvidenhed og sjusk der findes i den her branche, så ville du nok ikke være så sikker..
Og som jeg skrev, det er ikke tørretiden som er 2-3 måneder, det er svind som for det meste sker der. Det kan meget vel tørre hurtigere eller langsommere.
Det afhænger jo helt af, hvad det er for en beton.
Var det byggefirmaet, der sagde, at I skulle
vente 6 uger, før flydespartling?
Gjorde I resten af badeværelset selv?
Vi har arbejdet med Ardex a-34/35mix, den
er belægningsbar efter 24 timer.
Nu bruger vi mere eps-cementen.
Den flydespartler man mindst 3 dage efter, at den
er lagt, og så er det flydespartlets specifikation, der gælder ved
belægningstid.
Det, der gælder ved al blanding, er, at vandmængden skal
være rigtig.
Blandede de leca-kuglerne med cementvand?
Inden de lagde beton på?
Venlig hilsen Putte
Var det byggefirmaet, der sagde, at I skulle
vente 6 uger, før flydespartling?
Gjorde I resten af badeværelset selv?
Vi har arbejdet med Ardex a-34/35mix, den
er belægningsbar efter 24 timer.
Nu bruger vi mere eps-cementen.
Den flydespartler man mindst 3 dage efter, at den
er lagt, og så er det flydespartlets specifikation, der gælder ved
belægningstid.
Det, der gælder ved al blanding, er, at vandmængden skal
være rigtig.
Blandede de leca-kuglerne med cementvand?
Inden de lagde beton på?
Venlig hilsen Putte
Problemet er, at byggevirksomheden ikke sagde noget til bestyrelsen, og bestyrelsen spurgte intet heller, og jeg vidste heller ikke noget. Det var en fejl af bestyrelsen ikke at finde ud af det, og jeg tænkte, at 6-8 uger måtte være mere end nok!! Jeg husker ikke den præcise tørretid, men det var mindst 6 uger.ByggPutte sagde:Det afhænger jo helt af, hvad det er for en beton. Var det byggevirksomheden, der sagde, at I skulle vente 6 uger, før I flydespartlede? Gjorde I resten af badeværelset selv? Vi har arbejdet med ardex a-34/35mix, den er belægningsklar efter 24 timer. Nu bruger vi mere eps-cement. Den flydespartler man tidligst 3 dage efter, at den er lagt, og så er det flydespartlets specifikationer, der gælder ved belægningstid. Det, der gælder ved al blanding, er, at vandmængden skal være korrekt. Blandede de lecakuglerne med cementvand? Inden de lagde beton på?
Med venlig hilsen Putte
Firmaet lavede en såkaldt grovgenopretning, jeg skulle gøre resten, dvs. flydespartel, vandtætning, fliser osv.
Jeg ved ikke, hvordan firmaet støbte gulvet, ved bare, at der er lecakugler i det. Jeg har en svag erindring om, at jeg kiggede ind i badeværelset, da de var halvvejs færdige, og da så jeg nok hele gulvet fyldt med tilsyneladende kun brune lecakugler og ingen beton, så en fornemmelse er, at de derefter fyldte toppen/slutningen med beton over disse kugler.
Hvad er cementvand? Sandsynligvis gjorde de som du spurgte om, cementvand(?) og til sidst cement.
Min teori er, at de støbte gulvet, og selvfølgelig, med den rigtige eller forkerte mængde vand, så bliver det fugtigt i det omkringliggende/resterende gulv, der var tilbage efter opbrydningen. Man brød meget af gulvet op for at udskifte kloakrør. Så der kunne ikke have været mange centimeter tilbage ned til naboens lejlighed. Ved denne gulvstøbning blev den lille del mod naboens loft selvfølgelig våd, og nogle uger senere så hun gule pletter i sit loft... og så troede bestyrelsen, at det var mit nye badeværelse, der lækkede vand.
...men i virkeligheden tyder alt på, at det var gulvstøbningen, der ikke fik tørre som den skulle, fordi man havde gjort noget forkert et eller andet sted. Det var altså ikke noget galt med min private badeværelsesrenovering. Eftersom jeg har brugt det hver dag i 2 år nu, og der er ingen fugt under hos min nabo.
Bestyrelsen behandlede mig meget dårligt under denne "strid", der varede i 12 måneder, fordi bestyrelsen ikke ville blande forsikringsselskabet ind af en eller anden mærkelig grund. Jeg fik til sidst hjælp af mit forsikringsselskab, som satte punktum for striden. Men det irriterer mig stadig den dag i dag, og jeg ville have svar på dette med betonstøbning.
Man kan blande lidt cement blandet med vand i leca kuglerne. Bare så de bliver opblødte. Når det tørrer, er det lettere at gå på. Men det behøver ikke være sådan, de har gjort. Man kan hælde lecakuglerne ud og støbe overflade ovenpå. At det fugtede igennem til naboen nedenunder kan skyldes, at de plaskede med vand eller havde nogen af blandingerne for våde. Og hvis der kun er en tynd tærte tilbage ned til naboen, suger vandet jo ned i betonen og ses i loftet. Og det kan være derfor, det ikke var synligt med det samme.
Træls, at de ikke ville blande forsikringsselskabet ind med det samme. De i bestyrelsen har vel fået en dårlig aftale af byggefirmaet, som de vil mørklægge. Underligt at de ikke fik hele badeværelserne, var det et valg fra din side, eller noget foreningen har fundet på?
Venlig hilsen Putte
Træls, at de ikke ville blande forsikringsselskabet ind med det samme. De i bestyrelsen har vel fået en dårlig aftale af byggefirmaet, som de vil mørklægge. Underligt at de ikke fik hele badeværelserne, var det et valg fra din side, eller noget foreningen har fundet på?
Venlig hilsen Putte
Ja, det var kun en kage ned til naboen, og selvfølgelig blev den kage våd. Men jeg som var helt grøn før på renovering fattede det ikke først og var selv optaget i "forskningsstudier" om, hvordan man renoverer badeværelse og hvordan man skal løse tvisten som opstod siden pga. denne fugt, nu i bagklogskab kan jeg mere.ByggPutte sagde:Man kan blande lidt cement blandet med
vand i leca kuglerne.
Bare så de bliver opblødte.
Når det tørrer, er det lettere at gå på.
Men det behøver ikke være sådan, de har gjort det.
Man kan hælde lecaen ud og støbe overfladen ovenpå.
At det fugtede igennem til naboen under
kan være, at de pjaskede med vand eller havde
en af blandingerne for våde.
Og hvis der kun er en tynd kage tilbage ned til
naboen, suger vandet jo ned i betonen og
ses i loftet. Og det kan være, derfor det ikke blev set med det samme.
Træls at de ikke ville blande forsikringsselskabet ind med
det samme. De i bestyrelsen har vel fået en lorte-aftale af bygge
firmaet, som de vil skjule.
Mærkeligt at de ikke fik hele badeværelserne, var det et valg fra din side
eller noget foreningen fandt på?
Mvh Putte
Ja, jeg mistænkte også, at bestyrelsen havde hyret sort for at lave etageinstallationen, det var en søn af en gammel mand i bygningen som fixede installationen, sønnens byggefirma altså. Lige så skumt var de malere, der malede i kælderen, nogle polakker, som en anden søn fandt et sted. Hold nu op.
Årsagen til at bestyrelsen ikke ville blande forsikringsselskabet ind var ifølge formanden, at selvrisikoen var så dyr, boble baseløb, det skulle være billigere at gøre det selv altså. Men bestyrelsen vidste eller ville ikke vide, at man behøver ikke at bruge forsikringen for at anmelde skaden. Eller som sagt, ville de ligge lavt for ikke at skulle redegøre for det firma, der udførte jobbet.
Man laver punktrenoveringen efter behov der hvor vi bor, og man laver kun grovrestaurering. En meget lille forening. Havde vi været 100 lejligheder og alle i behov for renovering, så ville man nok blæse det hele ud og lave en bedre aftale med en firma, der kan lave en helrenovering.
Nej, nu skred vi fra emnet. Det blev beton, og jeg tror, jeg har fået svar på alle spørgsmål. Tak!
Held og lykke med naboskabet.
Vi stødte på lignende på arbejdet.
Vi gjorde det grove arbejde og så hyrede nogle
kunder udenlandsk arbejdskraft.
Ingen tørretider at tale om.
Og en lejlighed fyldte de med sod fra en
skorsten
.
Mvh Putte
Vi stødte på lignende på arbejdet.
Vi gjorde det grove arbejde og så hyrede nogle
kunder udenlandsk arbejdskraft.