3,759 læst ·
5 svar
4k læst
5 svar
Tørretid 35 mm betonplade før tætningslag?
Skal støbe gulvvarmerør ind i et badeværelse på overetagen. Overvejer lidt mellem at flyde alt ind direkte, eller tage det i to trin med beton+flyd. Fordelen ved at flyde alt er den korte tørretid. Fordelen ved beton+flyd er prisen, og at jeg kan gøre støbningen af betonen selv nu og fortsætte med andre opgaver i badeværelset og derefter hyre nogen til at lave faldet. Har 16 mm slange og skal lægge 12 mm kalkstensgulv. Ifølge LK skal slangen have mindst 30 mm betonkage over sig for korrekt varmefordeling. Jeg regner dog kalkstensfliserne med i dette, så jeg tænker, at man burde kunne støbe 35 mm beton + flyde et fald. Er der nogen, der har styr på, hvor længe det skal tørre, før man kan flyde fald og lægge tætningslag, hvis man støber en 35 mm betonkage på eksisterende betonbjælkelag?
Vi normal rumstemperatur med døren åben ville jeg vente mindst 14 dage efter indstøbning af GV, en vis fugt/våd vil trænge ned i den nedre beton, og det kan tage lidt tid at vandre op i luften. Så er der spørgsmålet med tætningslaget, det skal være rigtig tørt for at laget skal hæfte, samt at man ikke indespærrer fugt/våd, som kan få tætningslaget til at løsne sig fra underlaget.
Jeg kommer nok ikke til at kunne starte arbejdet med flydespartel og tætningslag før tidligst to måneder efter støbning, så der føles det som om, jeg har lidt margen der.J jonaserik sagde:Ved normal rumtemp med døren åben ville jeg vente mindst 14 dage efter indstøbningen af GV, en vis fugt/væde vil trænge ned i den underliggende beton, og det kan tage lidt tid at vurdere op i himlen. Så med tætningslagene, skal det være rigtig tørt for at laget skal fæste, samt ikke at indespærre fugt/væde der kan få tætningslaget til at slippe fra underlaget.
Skal have et hjørnegulvafløb og tænkte at have et fald på 10 mm/m lige gennem hele badeværelset, så den højeste punkt efter flydespartling vil være 30 mm over gulvafløbets niveau. Eller misforstod jeg dit spørgsmål nu?A atomlab sagde:
Klik her for at svare