T
Jeg har støbt en grund til en 9m flagstang med følgende tørbeton:

https://husfasad.se/product/lakka-torrbetong-s100/

Grunden er et rør med en diameter på ca. 30+cm og en højde på 140+cm.

Jeg kan ikke finde nogen information om hærdning/tørretid. Hvor længe kan man forvente at vente, før man kan rejse flagstangen og hejse flaget?

Hvis man ikke ved eller kan læse sig til hærdningstiden, så venter man 28 dage.

T
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke sagde:
Hvis man ikke ved eller kan læse sig til hærdningstiden, så venter man 28 dage.
tveksamt tveksamt sagde:
[link]
"Et lag på cirka 10 millimeter hærder på et døgn (i 18–20 °C)."

Så de to der har svaret indtil videre i tråden, efter hvor mange dage hejser jeg flaget? Nordenvind og 15 sekundmeter.

T
Gøre grin med folk er nemt. Sværere at give et definitivt svar?

P
Hærdningstid påvirkes af rigtig meget. Hvis du kigger rundt på forummet, ser du mange tråde om det. 28 dage er vel for at nå >95% styrke. De første 5 dage er de mest kritiske. I starten hærder betongen, men det er ikke det samme som, at den har brændt/hærdet og fået tilstrækkelig styrke.

Jeg vil huske, at beton når ca. 50% styrke efter 3 døgn, cirka 75% efter 7 døgn og nærmere 100% efter 28 døgn.

Jeg havde ventet nærmere to uger.

T
Erik_Hansson sagde:
Hærdningstid påvirkes af rigtig meget. Hvis du kigger rundt på forumet, vil du se mange tråde om det. 28 dage er vel for at nå >95% styrke. De første 5 dage er de mest kritiske. I begyndelsen hærder betonen, men det er ikke det samme som at den er brændt/hærdet og har fået tilstrækkelig styrke.
Jo, jeg ved det. Men nu stillede jeg jo et meget specifikt spørgsmål med specifikke mål og en specifik målsætning og vil have synspunkter på, hvornår målsætningen kan implementeres. Flabede svar og generelle svar gør vel ingen nytte i denne sammenhæng?

T
mexitegel mexitegel sagde:
Jeg vil huske, at beton når ca. 50% styrke efter 3 døgn, cirka 75% efter 7 døgn og tættere på 100% efter 28 døgn.

Jeg ville have ventet tættere på to uger.
Tak. Det er, hvad jeg har i tankerne.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
hsd
Jeg fik rådet at ikke støbe i rør, men slå betonen i det gravede hul, da jeg købte drivhuset, dette for et bedre greb i jorden. Anbefalingen var, fordi det var sket, at stormfuldt vejr havde løftet hele drivhuset med betonklumper. Hærdningstiden var fem døgn, men vi monterede drivhuset dagen efter, og det har holdt. En flagstang udsættes for andre kræfter, så vent fem døgn inden rejser.

• Synes
mexitegel og 1 anden
  • Laddar…
T
hsd hsd sagde:
Jeg fik rådet ikke at støbe i rør, men at hælde betonen i det gravede hul, da jeg købte drivhuset, dette for et bedre greb i jorden. Anbefalingen var, da det var sket, at stormfuldt vejr løftede hele drivhuset med betonklumper
Hærdningstiden var fem døgn, men vi monterede drivhuset dagen efter, og det har holdt. En flagstang udsættes for andre kræfter, så vent fem døgn inden rejsning
Jeg køber virkelig argumentet. Men i dette tilfælde var det lettere at grave et rest-rør ned, og det er overdimensioneret til en 9m flagstang, så jeg er ikke bekymret.

T Turbo_Tail sagde:
Jo, jeg ved det. Men nu stillede jeg jo et meget specifikt spørgsmål med specifikke mål og en specifik målsætning og vil have synspunkter på, hvornår målsætningen kan implementeres. Knappe svar og generelle svar gør vel ingen nytte i sammenhængen?
Hvis vi ikke får nogen info, så kan vi ikke give andet end generelle svar. Vi har jo ingen anelse om, hvor koldt det er f.eks. Eller om du har støbt den i jorden eller på jorden for derefter at placere. Eller hvor meget vand du har brugt. Eller hvilken temperatur vandet du brugte havde.

Generelle spørgsmål får generelle svar, og at tolke det som "knapt" er bare unødvendigt.

Mexitegls svar er fornuftigt, men skal tages med mange korn salt, da der er mange faktorer, der spiller ind.

T
C C.Lundin sagde:
Får vi inte nogen info så går det ikke at give andet end generelle svar. Vi har jo ingen anelse om, hvor koldt det er f.eks. Eller om du har støbt den i jorden eller på jorden for derefter at placere den. Eller hvor meget vand du har brugt. Eller hvilken temperatur det var på vandet du brugte.

Generelle spørgsmål får generelle svar, og at tolke det som "drygt" er bare unødvendigt.

Mexitegels svar er fornuftigt, men skal tages med mange gran salt da det er mange faktorer der spiller ind.
Det har du ret i. Men i dette tilfælde synes jeg det er indlysende, at man har gravet en stående cylinder ned lodret med givne mål og brugt den vandmængde, som producenten har angivet. Temperaturen er en almindelig svensk/finsk efterår. Temperaturen på vandet burde være uden betydning, da forbruget er forsvindende lille og dermed ikke målelig.

T
Jeg oplever, at forummet mest består af folk, der vil smådrille hinanden i stedet for at hjælpe. I tråden formulerer jeg et meget konkret spørgsmål, og meget få forsøger at give et svar.

T Turbo_Tail sagde:
Jeg oplever, at forummet mest består af folk, der vil smådrille hinanden i stedet for at hjælpe.
;););)
Du har støbt i et rør en fastgørelse til en flagstang, er det et paprør, så vent med at belaste mindst 2 uger, er det plastrør, ventetiden bliver da mindst 4 uger, Vandet skal have en chance for at gå ud af betonen

• Synes
Turbo_Tail
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.