Har fået lækage fra bryggerset ind i soveværelset. Dette er gået langs et skab (dårlig ballofix) langs gipsvæggen (væggen) bag ombukningen ned mod soveværelset.
Halvdelen af laminatgulvet er blevet ødelagt.
Nu har vi taget det hele op. Betonen er blevet næsten helt tør efter 8 timer. - Tændte for gulvvarmen. Værre er det med væggen. Gips.
Længst nede igennemblødt. Ca. 60-80 cm fra gulvet holder den ca. 36-40%!
120-140 cm = 17%.
Tændte for en lille affugter og borede huller i gipsen. Lige over gulvreglen. Måtte rive tapetet af, så jeg kan tapetsere over hullerne igen.
Lavede en skotørrer om til Gud ved hvad. Blæser ind (svagt!) denne luft ind i væggen i isoleringen...
Selvom det tørrer, kan der være vokset skimmel på papiret. Men du opdagede måske utætheden tidligt?
mexitegel sagde:
Har du talt med forsikringsselskabet? De plejer jo at komme ud med en rigtig affugter lynhurtigt?
Det, der sker nu, burde være, at du i stedet opvarmer fugten, som stiger op i væggen i stedet for at forlade væggen.
Præcis, der findes jo også forsikringsselskaber...
Da vi fik en vandskade i en væg, fik vi erstatning fra forsikringsselskabet for at gøre arbejdet selv. Så der er ingen grund til at være nærig, især ikke med risikoen for skimmel og sådan noget sjovt.
Betonen føles sikkert tør nu, men hvis den er blevet gennemblødt, er det kun overfladen, der er tør. Beton tager flere måneder at tørre, helst ved at den får selvtørre.
Ok, skal ikke udtale mig om, hvor hurtigt gips tørrer, for jeg ved det simpelthen ikke. Personligt ville jeg nok alligevel have fjernet en del af gipsen. Så kan man se skadens omfang.
Og så har du ingen vådrumsmembran i bryggerset, hvis jeg har forstået det rigtigt? Men lækken er fikset?
En "riktig" affugter arbejder på fuldt med. Har 96% RH udendørs. Og 52% RH indendørs.
Godt, jeg er ingen ekspert på fugtsanering men har bare haft den tvivlsomme ære at opleve en ordentlig oversvømmelse. Da satte de sorptionsaffugtere med slanger der sugede luften ud af væggene og åbnede op væggene. De kom tilbage med jævne mellemrum og målte fugtprocenterne. Det tog næsten 2 måneder inden de var tilfredse.
Vi fik også erstatning fra forsikringsselskabet for at genoprette samt erstatning for elforbruget som affugterne brugte. Affugterne kostede ingenting.
Jeg mistænker, at du med skotørreren bare presser fugten længere ind i væggen.
Har du nogen ventilation et andet sted, så den fugt, der eventuelt fordamper, har et sted at tage hen? Ellers vil den jo bare bevæge sig opad i væggen. Den vil dog forblive der.
Edit: så nu at Mexitegel svarede det samme. Sorry for gentagelsen
Jeg mistænker, at du med skostørrelse bare presser fugten længere ind i væggen.
Har du nogen ventilation et andet sted, så den fugt, der eventuelt fordamper, har et sted at tage hen, ellers vil den jo bare bevæge sig opad i væggen. Den vil dog forblive der.
Edit: så nu at Mexitegel svarede det samme. Sorry for gentagelsen