Bor i et trivsels hus med en lille veranda. I forbindelse med denne veranda vil jeg bygge en terrasse, og i den forbindelse vil jeg gerne fjerne en søjle. Spørgsmålet er - tør jeg det, eller er den bærende?
Se billede.
Verandaen indringet i rødstreget linje.
Søjlen markeret i blåt er selvfølgelig bærende og skal beholdes.
Det er den grønne søjle, jeg vil fjerne.
Afstanden mellem husmuren og den blå søjle er mindre end 4m
Følelsen er, at det ikke burde være noget problem at fjerne den, da afstanden er så kort. Men jeg vil alligevel gerne basere beslutningen på lidt mere fakta.
At det har med dimensionen på tagspæret at gøre er selvfølgelig - jeg har set i svensk træs "tagspærhåndbog", men bliver kun mere usikker. Så nu håber jeg på den samlede kraft i forummet
Så,
Spørgsmål 1: Hvordan ved jeg, om tagspæret er korrekt dimensioneret til at klare, at jeg fjerner den grønne søjle?
Spørgsmål 2: Får fjernelsen af den grønne søjle nogen indflydelse på den blå søjle, som man skal tage hensyn til?
Det meste taler for, at den grønne søjle mest er til dekoration. Jeg finder ingen oplysninger om dimensioner i dine vedhæftede tegninger, men jeg ville nok tage chancen og fjerne den.
Tak for svar. Oppe på loftet ser det sådan ud:
Den nederste regel på tagspæret er ca. 140x45 og under den sidder en 70x45 regel. Det er dog kun 140x45-reglen, der hviler på den blå stolpe, hvilket får mig til at tro, at 70x45-reglen snarere er for "loftet" på verandaen.
Også det faktum, at den grønne regel kun ser ud til at være fastgjort med to søm (rødcirklen), synes jeg indikerer, at den ikke er bærende.
Men jeg tager gerne imod mere input, selvom jeg lige nu hælder til at turde fjerne den.
Havde du taget hele spærtegningen med fra starten, ville man have kunnet se, hvad man kan se nu ved hjælp af dine fotos. Du har altså fagværksspær, hvilket betyder, at den grønne stolpe ikke har nogen funktion til at holde taget oppe.
Havde du taget hele spærtegningen med fra begyndelsen, kunne man have set, hvad man nu kan se med hjælp af dine billeder. Du har altså gitterspær, hvilket betyder, at den grønne stolpe ikke har nogen funktion for at bære taget.
Tak for hjælpen!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.