Tid til at montere rækværk som sidste del af renoveringen af overetagen. Det skal være trærækværk, og jeg har set på Lundbergs hos Bauhaus, men det bliver for dyrt efter al den seneste renovering (Ca. 14.000 kr).
Jeg har set, at de sælger rækværkssektioner fra Jabo, som er til udendørs brug, se link nedenfor. De ser virkelig godt ud designmæssigt og virker nemme at montere. MEN, er der risiko for sprækkedannelse i træet, når det kommer indendørs, eller andre uheldigheder, der kan ske, hvis man bruger disse sektioner indendørs?
Jeg overvejer også at bruge 95 * 95 endestolper, som findes i samme serie, også disse til udendørsmiljø.
Jeg så, at nogen havde stillet et spørgsmål til Bauhaus om netop dette, og de svarede, at "..man kan bruge dette indendørs, men der er ingen garantier, da ingen tests er udført over længere tid i indendørsmiljø."
Jeg vil være taknemmelig, hvis der er nogle meninger om dette emne
Det står i produktbeskrivelsen, at de er træbeskyttelsesbehandlede. Det kan betyde, at de ikke bør bruges indendørs, afhængig af hvad den behandling indeholder. Ellers kan jeg ikke forestille mig nogen indvendinger.
Det står i produktbeskrivningen att de är træbeskyttelsesbehandlede. Det kan indebære, at de ikke bør bruges indendørs, afhængigt af hvad den behandling indeholder. Ellers kan jeg ikke forestille mig nogen indvendinger.
Men hvis de er malede, så er risikoen for dette jo minimal.
Tak for jeres synspunkter! Hvad tænker du der skal ske med overfladebehandlingen, når det er overmalet? Jeg selv, som er meget uvidende om hvad overfladebehandlingen kan påvirke, føler alligevel spontant, at når der ligger to lag maling over, så burde det jo have "pakket" grundbehandlingen ind, så den ikke burde afgive kemikalier? Som sagt, ikke sagkyndig, men en tanke jeg har
Tak for jeres synspunkter! Hvad tænker du, der skal ske med overfladebehandlingen, når det er overmalet? Jeg selv, som er meget uvidende om, hvad overfladebehandlingen kan påvirke, får mig alligevel spontant til at føle, at når der ligger to lag maling over, burde det jo have "indkapslet" grundbehandlingen, så den ikke burde afgive kemikalier? Som sagt, ikke sagkyndig, men en tanke, jeg har
Kemikalierne beskyttes mod at blive opløst af væde og at børn slikker på træet, men det beskytter ikke mod fordampning. Men på den anden side vil man jo ikke have, at kemikalierne skal fordampe, da de i så fald ikke gør nogen nytte. Derfor sker dette i meget lille omfang. Den, der har brændt imprægneret træ (ved en fejltagelse), bemærker, at det godt nok lugter lidt, men ikke særlig meget. Imprægneringen er normalt kobberbaseret og er derfor giftig, men der er ikke store mængder, der vil komme ud i luften. Men det afhænger naturligvis af, hvor det monteres.
Jeg har imprægneret træ i regelværket på min vinterindglasning (bygget af snedker), et rum der kan blive omkring 60 grader varmt, hvis jeg ikke ventilerer det. Jeg har dog ikke bemærket nogen lugt der. Har også imprægneret træ i væggene og gulvet på min veranda (ombygget fra veranda af snedker). Heller ikke der kan man mærke nogen lugt.
Udover hvad der indgår i ”træbeskyttelsesbehandlingen” så kan også farven være grund til ikke at montere indendørs. Man kan jo tillade større emissioner i udendørsfarve. Ved ikke om der stadig findes mugmidler i udendørsfarver, i så fald kan det også være ubehageligt indendørs.
Vi kiggede også en del på Lundbergs men blev forskrækkede over prisen, de tager virkelig godt betalt. Kunne heller ikke lide, at nogle genstande var MDF, ville gerne have fyrretræ i vores hus fra 1920'erne. Vi bestilte ubehandlet materiale fra Nordingrå træ, og det blev en del billigere.
Tak for jeres synspunkter! Hvad tænker du dig det er, der skal ske med overfladebehandlingen nu det er overmalet? Jeg selv, som meget uerfaren i hvad overfladebehandlingen kan påvirke, får mig alligevel spontant til at føle, at når der ligger to lag maling over, så burde det jo have "indkapslet" grundbehandlingen, så denne ikke burde afgive kemikalier? Som sagt, ikke sagkyndig, men en tanke jeg har
afhængig af producenten kan der være krom, arsenik, kobbersalte. Der findes også med tilsat formaldehyd. (dog er formaldehyd naturligt forekommende i alle træprodukter.)
Nej det gør den ikke. Imprægneret træ indeholder kobbersalte. Kobber er et nødvendigt mineral, som man skal have i sig. Ikke i alt for høje mængder. Men det er ikke flygtigt. Så der er ingen risiko for, at du får i dig skadelige mængder.
Historisk set har andre stoffer med sundhedsskadelige effekter været anvendt. Men det var ikke, hvad spørgsmålet handlede om.
Nej det gør den ikke. Impregneret træ indeholder kobbersalte. Kobber er et nødvendigt mineral, som man skal have i sig. Ikke i alt for høje mængder. Men det er ikke flygtigt. Så der er ingen risiko for, at du får i dig skadelige mængder.
Historisk er andre stoffer med sundhedsskadelige effekter blevet brugt. Men det var ikke, hvad spørgsmålet handlede om.
men ved et forhøjet indtag påvirker det mave-tarmkanalen akut, med kraftige opkastninger og diarré.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.