Tog en parstue ned på 13*6 meter sidste sommer, som min kone og jeg skal opbygge på støbt plade med gulvvarme denne sommer. Tømmeret er stort set friskt men skal udskiftes nogle steder. Problemet er, at knuderne var afskåret, og huset var begyndt at dele sig i det ene hjørne. Mit spørgsmål er, hvordan vi skal laftetømre et tømmerhus uden knuder? Vil ikke lave nye knuder i bjælkerne og derved gøre huset mindre. Skal vi dyvle hvert hjørne, eller skal vi sætte en regel i hjørnerne og skrue fast hver bjælke? Taknemmelig for ideer

Dymla eller om det går fræs/hugg ud for en afsluttende gåde. Det er løsninger, der ikke tager ekstra plads.

Så afhænger det vel af, hvor meget du har at spille på. Skal huset ekstraisoleres udvendigt, så de udvendige ekstra regeler kan skjules, så er det måske det enkleste. Med solide befæstelser dog...

Hvor tæt skal dymlingerne sidde på en tømret stokvæg på et tømmerhus, der er uden knuder..
Henviser til den tidligere diskussion med støttebjælker..

Kan man dymlinge med en almindelig jernstang?
Hvad skete der med borichards projekt.. hvad blev løsningen??

Jeg har et lille lignende projekt.. som jeg grubler lidt over..

Hvorfor dymla med jernstang? Bør være 2 stk dymlinger på hver stok for at ligge sikkert, selvom de er rigtig korte.

Angående knuderne fik jeg tippet af bygningsbevarere, at det er nok at dymla hver 3. omgang. Du kan tjekke hjemmesiden Kvarnhemmet.n.nu så måske får du lidt idéer om, hvordan man kan eller ikke skal gøre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.