Hej,

Jeg skal renovere førstesalen i sommerhuset og vil rive gulvene op for at skovle ud spån og jævne af bjælkelaget og så lægge massivt trægulv på.

Bjælkelaget er af tømmer, og de har ikke gjort mere end at lave plane overflader til gulvet og loftet, så siderne er hvælvede!

Hvad anbefaler eksperterne for at jævne det?

a) Høvle plane sider og så lime/skru 45*145 på siderne

b) Lægge en 45*xx plant på bjælkerne og så bruge de kommende år på at pinde under og afveje?

c) Høvle alle jævnt og blive forladt af fruen?

Nogen der har en god idé?

S
hvorfor vil du have det glat?

jeg plejer at gøre ifølge alt b hvis det ikke er et problem at det bygger opad, læg en 70x34 på fladen og opklods med 40-50 cm mellemrum Det er ikke så tidskrævende, nogle timer per rum måske

S
når jeg tænker hytte, så tænker jeg lavt til loftet. derfor undrer jeg, skal du have det fladt?

SBH sagde:
hvorfor vil du have det glat?
Gulvet er meget bølget i dag, og jeg vil selvfølgelig gerne have et lige og pænt gulv.

Enig, det kan muligvis være charmerende med buede vægge og skrå lofter, men gulve skal være plane.

34*70 føles jo som et alternativ.

Lægger du dem da i vater i enderne og så saver til passtykker imellem?

Loftshøjden er ret lav, men jeg kan godt tillade mig at rette op på det.

Vi har lavet nogle nye bjælkelag i gamle huse, og dermed blev gulvene "lige". Det forstærkede så resten af skævheden i rummet, så vær forberedt på nogle sjove optiske effekter, hvis dine vægge hælder lidt, og lofthøjden varierer.

Ved ikke hvordan det ser ud i jeres tilfælde, men nogle gange kan man skrue nyt bjælkelag mellem tømmerstokkene, og det skrues op til samme niveau som højeste punkt af det gamle bjælkelag. Og man mister næsten ingen lofthøjde.

S
har du laser? du kan lægge nye i den anden retning.

Jeg vil opføre nye vægge og sætte nyt loft op også, så forhåbentlig bliver det godt skidt. Jeg har allerede lavet et rum, men dengang, hvilket jeg bittert fortryder i dag, lagde jeg gulvgips på det eksisterende gulv og derefter trægulvet, hvilket udover at det byggede op, blev klassisk dårligt. Gulvet ser ud som en sinuskurve.

daugaard-->
Jeg har også tænkt lidt på det, hvis du mener at lægge dem parallelt med den gamle bjælkelag? Men så skal man vel næsten save nye lommer i væggene og presse dem ind i dem, eller?

SBH sagde:
har du laser? du kan lägga nya åt andra hållet.
Laser vil være tilgængelig.

Så skal jeg lægge gulvspån, og derefter lægge trægulvet, hvilket jeg forsøger at undgå netop på grund af lofthøjden, ellers går det ud over æstetikken mod vinduerne.

Nogle gange ønsker man, at man havde revet lortet ned og bygget nyt :wow:

#7:
Det lyder vel som en ok metode.
Du skriver i #12 at du vil have laser.
Så kan du veje hver ende på 34x70, og tage retskinne og stoppe resten.
Mod slutningen tjekker du tværs bjælkerne med retskinnen/længdepasser, alternativt stiller laseren 1 tommestokbredde over tænkt niveau og tjekker med tommestokken.

Det føles som om den løsning passer bedst. Kør med det.

Mange tak.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.