Hvilke kornstørrelser bør jeg have på sandpapir til giraffsliberen?

Føles lidt farligt at køre med en slibemaskine på et porøst loft. Håndslibning giver lidt bedre kontrol. Det er ret anstrengende at slibe med giraf også.

johel572 sagde:
Det føles lidt farligt at bruge en slibemaskine på et porøst indendørs loft. Håndslibning giver lidt bedre kontrol. Det er også ret hårdt at slibe med en giraff.
Ikke en chance for at jeg sliber dette loft i hånden, der er alt for meget maling og ujævnheder til at få det godt på rimelig tid. Jeg mistænker, at med giraff kan man slibe de 20 kvm på under 30 min sandsynligvis.

Fik med en række forskellige papir P80, P120 og P240.

Det ser ud til at være tretexplader. Kan sige, at hvert hul du har i loftet, vil du aldrig få væk. Pladerne suger fugt, og der vil blive buler i alle huller. Vask med malervask. Slib ujævnhederne ned med et 80 papir. Brug bostic hurtigtspartel til hullerne. Derefter et medium spartel til samlingerne. Latexfugen vil med tiden tørre ud, og loftet vil sprække med tiden. Brug papirstrimmel, når du spartler med medium. Så handler alt om hvor dygtig du er til at spartle. Jeg er uddannet maler f.eks. Jo tykkere, desto længere tørretid. Vent en dag efter første spartling. Slib i hånden, da det er utroligt besværligt at stå med en giraf mod loftet. Så er det stor risiko for, at du sliber spartlet væk med giraffen. Når du er tilfreds med din spartling, er det bare at male. Kantmal med penslen rundt om loftet. Derefter ruller du i lysets retning. Rul rullen i malingsspanden. Ikke i noget skraldespand. Det skal være meget maling. Pas på traktorfødder. Altså den tykke kant, der bliver fra kanterne på rullen. Hvis du maler om morgenen, kan du male igen om aftenen. Du bør male 3 gange for det bedste resultat. Du når umuligt det på en weekend, hvis du er en amatør. Held og lykke.

• Synes
johel572 og 2 andre
  • Laddar…
Ulempen med byggmax spartel du linkede til er, at det har meget lang tørretid, sidst jeg brugte det, tørrede det ikke over natten visse steder var det ikke tørt selv efter et helt døgn (jeg spartlede kun gamle tapetsamlinger og ikke særligt tykt).
Det er også let at der kommer luft i spartlet, i visse tilfælde bliver der luftporer først når du maler (selvom overfladen ser perfekt ud inden og der ikke er synlige porer).
Antager at du allerede er begyndt, ellers anbefaler jeg at du køber en anden spartelmasse.
Hvis du spartler tykt med den spartelmasse, bliver der ikke gjort meget mere denne weekend, da du kommer til at vente på at spartelmassen tørrer.

Jonaasa sagde:
Det ser ud som bare trefiberplader. Kan sige at hvert hul du har i loftet, vil du aldrig få fjernet. Pladerne suger fugt og det bliver hævninger i alle hulrum.
Ved ikke hvad definitionen på trefiberplader er, men de ser ikke ud helt som google viser. Disse består først af en masonitplade på ca 2 mm, hulrum hvor der sidder noget papir i interessant form, sandsynligvis tænkt som isolering og lyd absorbering, og endelig en masonitplade igen på ca 2mm. De suger sikkert fugt som du siger, det gør jo det meste træ, men jeg har indtil nu ikke set nogle hævninger faktisk.

Jonaasa sagde:
Vask med malervask. Slib ujævnhederne ned med et 80 papir. Brug Bostik hurtigtspartel til hullerne. Derefter et medium spartel til samlingerne.
Jeg kørte med giraffsliberen direkte uden at vaske, viste sig at være ret meget sværere at fjerne gammel maling end hvad jeg fik indtryk af. Nogle har skrevet at giraffsliber er for effektiv, det kan jeg ikke være enig i, jeg kørte P80 papir og det tog kun lidt på overfladen, brugte alligevel 1,5 timer på at slibe loftet som er 17 kvm. Efter dette vaskede vi med malervask og en klud hvorpå spartling med fin Byggmax blev gjort. Samlingerne skal ikke spartles men er tænkt at fyldes med latexfugemasse. At forsøge at gøre dette tag helt jævnt er dømt til at mislykkes, hvis man spartler samlingerne vil de bare sprække efter et år (en kvalificeret gætning ;)).

Jonaasa sagde:
Latexfugen vil med tiden tørre ud og loftet vil sprække med tiden.
Hmm det lyder ikke godt, det var ikke det indtryk jeg fik, da jeg søgte efter hvilken latex jeg skulle købe? Efter hvor lang tid tørrer og sprækker det? Føles som om det skal være mindst 10 år alligevel? Men sikkert er der forskellige kvaliteter, ved at nogle gulner hurtigere end andre.

Jonaasa sagde:
Brug papirstrimmel, når du spartler med medium.
Har købt glasfiberstrimmel fra Byggmax da de pegede på den, men det er måske helt forkert?

Glasfiberremsa.jpg

Men er dog lidt usikker på, hvor jeg skal bruge dette? Hullerne er ret små? Og at sætte dette vil jo bygge nogle mm i højden.

Jonaasa sagde:
Vent et døgn efter første spartling.
Ja det står 7-10 timer præcis som på Beckers, havde faktisk håbet at det kun gik på par timer, men desværre ikke. :( Overfladen tørrer på 3 timer, men man må ikke spartle eller male over før efter 7-10 timer afhængig af tykkelse.

Jonaasa sagde:
Slib i hånden da det er vanvittigt hårdt at stå med en giraf mod loftet. Så er risikoen stor for at du sliber spartlen væk med giraffen.
Slibe i hånden lyder ikke super sjovt men selvfølgelig, det må være nemmere når det kun er spartel der skal slibes væk. Min idé er ellers at smide på et finere sandpapir og sætte hastigheden ned på giraffen.

Hehe jo det var ikke sjovt at køre med den i 1,5 timer, heldigvis var der en sele med men den var lavet til at køre mod væggen så lidt improviserede løsninger måtte til for at få den op til loftet ;)

Jonaasa sagde:
Når du er tilfreds med din spartling, er det bare at male. Sparmal med penslen rundt om loftet. Så ruller du i lysets retning. Rul rullevognen i malingspanden. Ikke i nogen plastbakke. Det skal være meget maling. Pas på med traktorfødder. Altså den tykke stribe, der bliver fra kanterne på rullen.
Ja, præcis, noget sådan, dog havde jeg tænkt at spartle og slibe 2 omgange.

Men det der med at rulle i lysets retning, gælder det også hvis både gulv og loft ligger i modsat retning (hvilket det gør i hele huset)? Mistænker at det er lettere at flere ridser fyldes hvis vi maler på denne måde? Både gulv og loftplader ligger i husets retning for at sige det så, kort side til kort side. Eftersom mange mener det ser underligt ud når forskellige rum har forskellige retninger, har vi holdt os til dette.

Jonaasa sagde:
Maler du om morgenen kan du male igen om aftenen. Du bør male 3 gange for det bedste resultat. Du når umuligt det på en weekend hvis du er en amatør. Held og lykke.
Ifølge Beckers-sælgerne sagde de 1-2 gange men selvfølgelig, 3 gange bliver selvfølgelig endnu bedre. Min forhåbning er at malingen vil dække nogle af de defekter der findes, jeg har jo ikke kunnet slibe malingen helt ned og nogle steder i loftet har der ikke været nogen maling overhovedet. Forsøgt at fylde med spartel men med dårlig effekt. Man skal tilsyneladende bruge ret rigeligt med maling som du siger og i mit tilfælde har jeg 2 ruller at vælge imellem, fin og medium grov, dvs. mellem hår og langt hår afhængig af struktur. Er lige nu tilbøjelig til at bruge medium grov faktisk, hvad tror du om det?

123abc sagde:
Ulempen ved byggmax spartelmasse, du linkede til, er at det har meget lang tørretid. Sidst jeg brugte det, tørrede det ikke natten over, og nogle steder var det ikke tørt selv efter et helt døgn (jeg spartlede kun gamle tapetsøm og ikke særlig tykt). Det er også let, at der kommer luft i spartelmassen; i nogle tilfælde bliver der luftbobler, først når du maler (selvom overfladen ser perfekt ud før, og der ikke er synlige porer). Jeg antager, at du allerede er begyndt, ellers vil jeg anbefale, at du køber en anden spartelmasse. Hvis du spartler tykt med den spartelmasse, så vil der ikke blive meget mere gjort denne weekend, da du vil vente på, at spartelmassen skal tørre.
Jeg forsøgte at finde så meget hjælp som muligt angående valg af spartelmasse inden køb, men det var meget få, der faktisk syntes byggmax spartelmasse var dårlig, så derfor gik jeg med det. Vi syntes, det var let at påføre, men som du siger, så er tørretiden 7-10 timer ifølge spanden, men det gælder også for Beckers faktisk.

Det ser jo tørt ud nu efter 8 timer, men der står også, at overfladen tørrer på 3 timer, så det er måske ikke så mærkeligt.

Jeg tror, jeg fortsætter med dette og så vil jeg give min vurdering senere. Lige nu er der intet, der tyder på, at det er værdiløst, men det er ikke umuligt.

Skulle sætte i gang med at slibe loftet direkte efter arbejde i går, men så havde vi glemt en vigtig ting, der sad 2 dåser i loftet på helt forkert sted for fremtidig planlægning. Sådan her så de ud:

8RtMIzd.jpg
mBzTLpn.jpg

At bare sætte dæksel der bliver ikke pænt, så det var om at finde en løsning hurtigt. At spartle hullet bliver ikke let. Efter lidt overvejelse kommer jeg frem til, at man kan save en bid fra andet træ og presse i, men problemet er, at jeg ikke har nogen så stor borsav (79 mm), og det bliver ikke let at fastgøre. Første tanke her er at lime en tykkere træ i hullet, så jeg kaster mig i bilen og kører afsted for at købe noget hos byggmax, ankommer 15 min før butikken lukker!!

Finder hulsav af omtrentlig størrelse og får med mig en gipsskive på 1,5 cm og en træbid på 2 cm.

Vel hjemme så består problemet med at fastgøre materialet, lim bliver ikke super holdbart, og jeg kan ikke heller gøre så meget mere med det i dag, i så fald. Efter lidt overvejelser kommer jeg frem til, at det bedste må alligevel være at skrue dem fast fra loftet, så disse produceres:

7hgEFW2.jpg
http://i.imgur.com/7hgEFW2.jpg

Op på loftet og skære op isoleringen, hvor dåserne ligger, det var virkelig ikke sjovt arbejde! Svært at komme til, mildt sagt! Trækker dåserne op (dette må elektrikerne fikse senere) og skruer klodserne på med hver to skruer.

kBvpPPp.jpg
Lm8gM87.jpg

Som man kan se, så sidder de ikke perfekt, men med husfix blev det godt! Spørgsmålet er bare om der er risiko for revner!? Håber ikke!!!

Så var det "bare" at sætte i gang med slipningen. Jeg tænkte, at det kun ville tage 30 min med tanke på, at folk havde sagt, at den let graver sig ned. Men præcis som da vi sleb betongulvet i kælderen, viste det sig, at dette hverken var en hurtig eller sjov opgave! Girafsliberen vejer en del, som nogen tidligere havde sagt, men heldigvis fulgte der en seletøj med, som ganske vist var lavet til vægge, men med lidt egen opfindsomhed fungerede det efter omstændighederne. Havde aldrig orket at slibe loftet uden dette seletøj, kan jeg sige! Efter 1,5 timer måtte det være nok, havde da kørt over hele loftet, men farven var ikke slebet væk som jeg havde håbet på, dog nedmatteret. Jeg tænker dog, at eftersom man bruger rulle, vil loftet alligevel få en vis struktur, så 100% plant behøver det måske ikke være?

Efter dette blev det først vask med fiberklud og malervask, derefter spartling, hvilket var meget nemmere og hurtigere end jeg troede. Selvfølgelig, hvor der var større skader, krævede det lidt formgivning, men det var egentlig ikke meget svært.

I dag skal vi begynde med at slibe over loftet, forhåbentlig går det hurtigere, da det kun er spartel, der skal slibes, ved ikke om jeg måske skal bruge et finere sandpapir nu, måske 120? Efter dette skal det vaskes igen, og så lægges der et nyt lag spartelmasse, denne gang også over husfixen. Vi venter vel 10 timer, før vi sliber, så engang i aften ved 10-11 måske, og derefter bør det være muligt at male det første lag.

Når det gælder husfixen, står der, at den tørrer på 2 timer, hvis tykkelsen er 2 mm, og det er netop den tykkelse, vi har her. Dog kan det tænkes, at der er kommet en del husfix rundt om klodsen, da den ikke passede perfekt, men det bør ikke tage mere end 10 timer at tørre, så der burde jeg kunne lægge spartel nu.

http://media-pms2.schoenox.net/casco/docs/cascohusfix_se_se_tds.pdf

snowjim sagde:
Ved ikke hvad definitionen på tretexplader er, men de ser ikke helt sådan ud som google viser. Disse består først af en masonitplade på ca. 2 mm, hulrum hvor der sidder noget pap i interessant form, formentlig tænkt som isolering og lydabsorbering, så endelig en masonitplade igen på ca. 2 mm. De suger sikkert fugt som du siger, det gør jo det meste træ, men jeg har indtil videre ikke set nogen rejsninger faktisk.

Kørte girafsliberen direkte uden at vaske, viste sig at være ganske meget sværere at få fjernet gammel maling, end jeg fik indtrykket af. Nogle har skrevet at girafslib er for effektiv, det kan jeg ikke helt være enig i, jeg kørte P80 papir og det tog kun lidt på overfladen, brugte alligevel 1,5 timer på at slibe loftet, som er 17 kvm. Efter dette vaskede vi med malerrens og en klud, hvorefter spartling med fin byggmax blev gjort. Samlingerne skal ikke spartles, men er tænkt at blive fyldt med latexfuge. At forsøge at gøre dette tag helt jævn er dødsdømt, spartler man samlingerne sprækker de bare op efter et år (en kvalificeret gætning ;)).

Hmm, det lyder ikke godt, det var ikke det indtryk, jeg fik, da jeg søgte efter hvilket latex jeg skulle købe? Efter hvor lang tid tørrer og sprækker det? Føles som om det skal være mindst 10 år i hvert fald? Men selvfølgelig, der findes sikkert forskellige kvaliteter, ved at nogle gulner hurtigere end andre.

Har købt glasfiberstrimler fra Byggmax, da de pegede på dem, men de er måske helt forkerte?

[bild]

Men er dog lidt usikker på, hvor jeg skal bruge dette? Hullerne er ret små? Og at sætte dette vil jo bygge nogle mm i højden.

Ja, der står 7-10 timer, præcis som på Beckers, havde faktisk håbet på, at det bare gik på et par timer, men desværre ikke. :( Overfladen tørrer på 3 timer, men man må ikke spartle eller male over før efter 7-10 timer afhængig af tykkelse.

Slibe i hånden lyder ikke sjovt, men selvfølgelig, det lærer at være nemmere, når det kun er spartel, der skal slibes væk. Min tanke er ellers at smide et finere sandpapir på og sætte hastigheden ned på giraffen.

Hehe, det var ikke sjovt at køre med den i 1,5 timer, heldigvis fulgte der en sele med, men den var lavet til at køre mod væggen, så nogle hjemmegjorte løsninger måtte det blive for at få den op til loftet ;).

Ja præcis, noget i den retning, dog havde jeg tænkt at spartle og slibe 2 omgange.

Men det der med at rulle i lysets retning, gælder det også, hvis både gulv og loft ligger i modsat retning (hvilket de gør i hele huset)? Jeg mistænker, at det er nemmere at flere riller fyldes, hvis vi maler på denne måde? Både gulv- og loftplader ligger i husets retning, så at sige, kort side til kort side. Eftersom mange mener, at det ser underligt ud, når forskellige rum har forskellige retninger, har vi holdt os til dette.

Ifølge Beckers sælgerne sagde de 1-2 gange, men selvfølgelig, 3 gange bliver så klart endnu bedre. Min forhåbning er, at malingen skal dække nogle af de defekter, der findes, jeg har jo ikke kunnet slibe malingen helt ned, og nogle steder i loftet har der slet ikke været noget maling. Forsøgt at fylde med spartelmasse, men med dårlig effekt. Man skal åbenbart køre ret rigeligt med maling, som du siger, og i mit tilfælde har jeg 2 ruller at vælge imellem, fin og mellemgrov, dvs. mellem langt hår og langt hår afhængig af struktur. Overvejer lige nu at køre mellemgrov faktisk, hvad tror du om det?
Kør med den mellemgrove og meget maling. Mal med pensel rundt i loftet og hvis du har en stik til loftslampen. Sparmaleri kaldes det. Har du stadig loftlisterne? Hvis ja, er det flottest at male dem ind med loftmalingen.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
snowjim sagde:
Jeg forsøgte at finde så meget hjælp som muligt angående valg af spartel inden køb, men der var meget få, der faktisk syntes, Byggmax spartel var dårligt, så derfor prøvede jeg det. Vi syntes, det var let at påføre, men som du siger, så er tørretiden 7-10 timer ifølge spannet, men det gælder også for Beckers faktisk.

Det ser jo tørt ud nu efter 8 timer, men der står også, at overfladen tørrer på 3 timer, så det er måske ikke så mærkeligt.

Jeg tror, jeg fortsætter med dette og giver min vurdering senere. Lige nu er der intet, der tyder på, at det er værdiløst, men det er ikke umuligt.
Byggmax spartel er rent lotteri, og kvaliteten ser ud til at variere for forskellige leverancer, nogle gange er det god spartel, andre gange skidt, og du ved ikke, hvad du har fået, før du har testet det, hvilket gør det til et dårligt valg ved et tidsfølsomt projekt.
Tørrede spartelmassen inden for den angivne tid?

Det meste er jo rent lotteri der, orker ikke med deres kvalitet uden køber det, man ved er ok hver gang i rigtige butikker i stedet.

Jonaasa sagde:
Kør med den mellemgrove og meget farve. Mal med pensel rundt om loftet og hvis du har en kontakt til loftlampen. Det kaldes sparmaling. Har du stadig loftlisterne? Hvis det er tilfældet, er det pænest at male dem med loftfarven.
Tak, dette er kun loftet der males, lister sættes senere da væggene sandsynligvis skal udskiftes.

123abc sagde:
Byggmax spartel er ren lotteri og kvaliteten synes at variere for forskellige leveranser, nogle gange er det godt spartel andre gange skrammel og du ved ikke, hvad du har fået, før du har testet, hvilket gør det til et dårligt valg ved et tidspresset projekt.
Tørrede spartlet inden for angivet tid?
Aha, ja den jeg fik fat på, syntes at fungere godt, dog mange bobler i den men det spiller ingen rolle i dette tilfælde. For at fremskynde tørretiden brugte jeg hårtørrer, det var meget effektivt, tog 10 min at tørre om end det. Fik lagt MANGE lag hvor lamper tidligere havde siddet, blev ikke helt perfekt men tilstrækkeligt håber jeg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.