Hej! Min mand og jeg har købt en lejlighed fra 1943, som blev renoveret i 70'erne. Det eneste der er sket siden da er et stambyte af badeværelset i 2012. Lejligheden er pæn, men trænger til renovering. Tapetet er løsnet her og der, der er brune plastmåtter, et ærtegrønt køkken, et vævspændt loft der er i stykker og spor af tidligere sætninger (som nu er udbedret). Tanken er at lægge klikparket, nye gipsplader på væggene for derefter at spartle og male samt et nyt loft. Min mand (som er elektriker) og jeg har aldrig renoveret før (men vi er handy begge to) og planlægger at gøre så meget vi kan selv.

Mit spørgsmål er: Synes I, vi burde lægge det nye gulv direkte på plastmåtterne, gips direkte over tapetet og nye gipsplader i lofterne direkte over det vævspændte loft, eller ville I have revet først og derefter lagt nyt? Almindelige tips er også velkomne :)

Ps. Vi vil nå så meget vi kan på en måned, før vi flytter ind (badeværelset og køkkenet må vente)

Tak for input!
Ida

Senest redigeret:
BirgitS
Velkommen til forumet!

Hvis man lægger parketgulv direkte på plastmåtterne, skal man tænke på, at der er stor risiko for, at dørene slår mod gulvet, dvs. man skal tage højde for dørkarme, tærskler og dørene. Tilsvarende hvis man sætter 12-13 mm gips udenpå væggene, for så bliver det mærkeligt ved dør- og vindueskarme.

Når det gælder loftet, skal man kunne nå noget at fastgøre de nye plader i.

Badeværelset er jo ret nyt, men ellers er det ofte mere besværligt at bo med en igangværende køkkenrenovering end en renovering af et sove- eller dagligstue.

• Synes
Ida Sze
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Velkommen til forummet!

Hvis man lægger parketgulv direkte på plastmåtterne, skal man tænke på, at der er stor risiko for, at dørene slår i gulvet, dvs. man skal håndtere dørkarme, tærskler og dørene. Det samme gælder, hvis man sætter 12-13 mm gips udenpå væggene, for så bliver det underligt ved dør- og vindueskarme.

For loftet skal man sørge for at kunne fastgøre de nye plader.

Badeværelset er jo ret nyt, men ellers er det ofte mere besværligt at bo med en igangværende køkkenrenovering end en renovering af et sove- eller opholdsstue.
Tak så meget!

Vi har døråbninger uden døre. Det er soveværelsesdøren, der støder på det problem, men vi planlægger at flytte den dør til en anden væg. Så burde det vel være okay? Tærsklerne skal alligevel skiftes, da personen, der boede der, var kørestolsbundet.

Har du nogle synspunkter om, hvorvidt man skal vælge renoveringsgips eller almindelig? I og med at lejligheden er gammel, og væggene er tynde, føles det klogere med lidt tykkere gips.

Der skulle være et (grimt) træloft under det vævspændte. Kan man ikke fastgøre reglar i det og derefter på med gipsen? Det burde vel gå?

BirgitS
Dør til badeværelset?
Flytter man soveværelsesdøren, så sørger man for at få karme osv. på det rigtige niveau til et nyt gulv.

De fleste vælger renoveringsgips for ikke at skulle lave om på alt omkring vinduer og døre.

Men så synes jeg nok, at man tager væven i loftet helt væk først.

BirgitS BirgitS sagde:
Dør til badeværelset?
Flytter man soveværelsesdøren så sørger man jo for at få karme osv. på det rette niveau for et nyt gulv.

De fleste vælger renoveringsgips for ikke at skulle gøre alt omkring vinduer og døre om.

Men da synes jeg nok, at man først fjerner vævet i loftet helt.
Også badeværelsesdøren skal flyttes. Vi skal udvide badeværelset (tage lidt plads fra gangen) og vil flytte begge dørene.

Hvad bliver forskellen med renoveringsgips omkring vinduer og døre? Jeg er lidt ny, når det kommer til dette haha. Så er der en gammel radiator i stuen, hvordan ville du gøre med gipsen der? Jeg har hørt, det er meget besværligt at tage den ned, når man bor i lejlighed (da vandet skal lukkes for alle, tror jeg?)

Okay tak! Tror du, at det er muligt bare at tage alle listerne ned og så "trække loftet ned"? Som jeg har forstået det, sidder et vævspændt loft ikke fast overalt. Nogle siger desuden, at man burde gemme det for "ikke at rive det gamle", men loftet er jo alligevel i dårlig stand, tænker jeg.

BirgitS
I Ida Sze sagde:
Også baderumsdøren skal flyttes. Vi skal udbygge badeværelset (tage lidt plads fra gangen) og vil flytte begge døre.
Så badeværelset skal altså totalrenoveres alligevel?
Er der noget problem med at få lov til at lave sådan en ændring?
De fleste foreninger kræver, at badeværelsesrenoveringer udføres af et autoriseret firma, og det kan tage nogle måneder, før et godt sådant kan begynde arbejdet. Selve renoveringen plejer at tage cirka 5 uger.
I Ida Sze sagde:
Hvad er forskellen med renoveringsgips omkring vinduer og døre?
Med renoveringsgips får man en usædvanligt lille kant (højdeforskel) mellem væggens overflade og dør- og vindueskarmens overflade.
I Ida Sze sagde:
Der er også et gammelt element i stuen, hvordan ville du gøre med gipsen der? Har hørt, at det er meget besværligt at tage det ned, når man bor i lejlighed (da vandet skal lukkes for alle, tror jeg?)
Varmesystemet styres centralt, og det plejer ikke at gå at lukke for vandet i kun én lejlighed. En VVS-mand kan nogle gange fryse rørene, skrue elementet af og sætte propper på rørene, inden I ordner væggen, og bagefter gøre det modsatte, når væggen er færdig. Man bør nok have tilladelse fra bestyrelsen, før man begynder på det.

BirgitS BirgitS sagde:
Så badeværelset skal altså totalrenoveres alligevel?
Nogen problemer med at få lov til at lave en sådan ændring?
De fleste foreninger kræver, at badeværelsesrenoveringer udføres af en autoriseret virksomhed, og det kan tage nogle måneder, før en god virksomhed kan begynde at arbejde. Selve renoveringen plejer at tage cirka 5 uger.

Med renoveringsgips får man en usædvanlig lille kant (højdeforskel) mellem væggens overflade og dør- og vinduesbeklædningens overflade.

Varmeanlægget styres centralt, og det plejer ikke at være muligt at slukke for vandet kun for en enkelt lejlighed. En VVS'er kan undertiden fryse rørene, skrue radiatoren af og sætte propper på rørene, inden I ordner væggen og derefter omvendt, når væggen er klar. Man bør nok have tilladelse fra bestyrelsen, før man begynder med det.
Badeværelset skal på et senere tidspunkt totalrenoveres. Nu skal kun en væg bygges ud (som ikke vil påvirke badeværelsets funktion). Foreningen vil have, at vi renoverer. Vi tænker, at vi kan flytte væggen selv, men tage et firma ind, når det andet i badeværelset skal ordnes.

Okay tak, så forstår jeg. Jeg er usikker på, hvor lydisoleret det er i lejligheden nu. Men der er måske ikke så stor forskel i lydisolering mellem renoveringsgips og almindeligt, eller hvad tror du?

Kan man ellers renovere "rundt om radiatoren"? Alt skal alligevel være lyst, og jeg tror ikke, det er så synligt. Vi er unge og har et begrænset budget. Men al renovering i den lejlighed er bedre end ingen.

BirgitS
Kan ikke udtale mig om lydisolering.

Det kan jo lade sig gøre at undlade at have gips på ydervæggen og i stedet bredspartle (rullespartel) undtagen lige ved elementet.

Egentlig har et 11 år gammelt badeværelse jo mange år tilbage, inden dets levetid er opnået.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.