Jeg er i færd med at bygge trappe til forstuen og terrassen.
Jeg tænker at bruge færdige vanger og derefter bruge trykimprægnerede brædder til trinene.

Men hvordan skal jeg fastgøre trappen i jorden?
Sokler? Støbe egne eller færdige?
Andre tips?

Jeg vil ikke have en gravemaskine derud, så hvordan graver jeg nemmest ned for at sætte støberør?
Findes der ikke en form for "bor" til støberør? (länk)
Hvor dybe bør eventuelle støberør være?

Mange overvejelser, og jeg håber selvfølgelig på masser af tips og gerne billeder.

Nu ved jeg jo ikke, hvor mange trin trappen kommer til at have... Er det få trin, op til fem måske, så er det nok, at du lægger ud som betonfliser på jorden og stiller vangstykkene på. Det forudsætter at de fastgøres ordentligt i toppen.

Er det ikke nok, så går det fint at grave ned færdige piller, de har jo samme funktion som hjemmegjorte og er betydeligt lettere at få til. Vær omhyggelig, når du stiller dem, så bliver det godt. Grave må du gøre i hånden, hvis du ikke vil have gravemaskine... eller leje jordbor, hvis du tror, at jorden er relativt fri for rødder og sten.

Jeg har egentlig lidt den modsatte følelse, når det kommer til at støbe selv kontra færdige plinter. For det første er det nemt at give plinten en god bund ved at hælde noget beton i hullet, inden man sætter røret i - især godt hvis jorden er lidt løs. Og for det andet synes jeg, at det er lettere at justere højden, når man støber selv, selve plinterne behøver kun at være nogenlunde i den rette niveau, og derefter finjusterer man, hvordan man placerer fastgørelsesbeslagene i dem, hvilket man har god tid til, inden betonen begynder at hærde.

Ja det var skurupsborren jeg tænkte på ;)

Trapperne vil bestå af 4 - 5 trin. Jeg overvejede kun at have en stenplade på jorden, hvor vangerne kan hvile mod.

Og selvfølgelig skal de forankres ordentligt i terrassen/broen.

Takker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.