Hej,

Skal sætte gipsplader i et nyt rum, der lige nu er beklædt med OSB.
Overvejede lidt, hvordan man skal lade gipspladerne mødes i indvendige hjørner.
Tænkte først på at lade "spartelkanten" være tilbage, så pladerne mødes med disse i hjørnet.
Det går selvfølgelig meget spartel i hjørnet, men man burde kunne trykke en papirmaske pænt ind og spartle over.

Men så så jeg disse to videoer:

Her ser det ud til, at man ikke lader "spartelkanten" være tilbage.
Hvad ville I sige er bedst i et synligt indvendigt hjørne?

Hvis hjørnet så ikke bliver synligt, bliver f.eks. beklædt med klinker, er der så nogen forskel?

Taknemmelig for tips.
Mvh
Fredrik

Jeg tænkte på det samme, da jeg satte gips og kom frem til, at man bør undgå at have spartelkanten i hjørnet. Det er svært at fylde op på en pæn måde. Desuden er hjørnet ofte ikke perfekt lige (selv i nye huse), og det er nemmere at få et tæt hjørne med en afskåret side, fordi man kan file indtil det bliver næsten helt tæt. Jeg synes også, det er bedre, at hvis pladen bliver for smal, så efterlader man revnen til næste plade i stedet for i hjørnet, da man alligevel skal fylde mere spartelmasse mellem pladerne.

Det burde ikke spille nogen rolle, hvad der kommer bagefter. Klinker er sandsynligvis mere tilgivende, da du skal have fliseklæb på pladerne, som kan skjule ujævnheder i hjørnet.

• Synes
fredand44
  • Laddar…
K
Skal du beklæde hjørnet med fix og derefter fliser, så ville jeg ikke bekymre mig overhovedet om hvordan hjørnet bliver (heller ikke spartlet hverken hjørne eller midt på)

• Synes
fredand44
  • Laddar…
-Fjern spartelkanten.
-Rasp hvis hjørnet svinger meget
-Latexfug

• Synes
fredand44
  • Laddar…
Hej
Tusind tak for svarene!!
Ja så må det blive uden spackelkant.
Mvh
Fredrik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.