3,970 læst ·
6 svar
4k læst
6 svar
Tips til materialer til at bygge egen ovndør til pizza-/bageovn?
Hej,
jeg havde lidt kedsomhed og startede et projekt med at bygge min egen pizzaovn i garagen. Planen er, at den skal flyttes ud i haven til foråret. Som person, uanset projekt, arbejder jeg ofte sådan, at jeg "lægger skinnerne, mens toget kører". Planlægning er godt, men handlekraft er bedre (eller...?)
Nå, jeg har nu støbt fundamentet og selve ovnkuplen ifølge billede. Tilbage er at isolere med stenuld og på med puds- og antikmørtel samt fastgøre skorstenrøret. Jeg indser dog nu, at jeg ville ønske en ovnlåge for at kunne regulere varme og ilttilførsel med. Helst ville jeg selvfølgelig have tænkt på dette før, så jeg kunne støbe hvælvet efter lågen. Men nu er jeg, hvor jeg er, og spørgsmålet er altså, om nogen har forslag til materialer eller fremgangsmåder?
Det æstetiske er ikke så vigtigt, jeg er nu ude efter funktion. Heller ikke, at den kan fastgøres. Det kan være en løs låge med håndtag, som jeg bare stiller på plads efter behov. Kalciumsilikatplade føles for skrøbelig, målt bestille hærdet glasplade virker besværligt. Hvad ville I gøre?
taknemmelig for idéer!
jeg havde lidt kedsomhed og startede et projekt med at bygge min egen pizzaovn i garagen. Planen er, at den skal flyttes ud i haven til foråret. Som person, uanset projekt, arbejder jeg ofte sådan, at jeg "lægger skinnerne, mens toget kører". Planlægning er godt, men handlekraft er bedre (eller...?)
Nå, jeg har nu støbt fundamentet og selve ovnkuplen ifølge billede. Tilbage er at isolere med stenuld og på med puds- og antikmørtel samt fastgøre skorstenrøret. Jeg indser dog nu, at jeg ville ønske en ovnlåge for at kunne regulere varme og ilttilførsel med. Helst ville jeg selvfølgelig have tænkt på dette før, så jeg kunne støbe hvælvet efter lågen. Men nu er jeg, hvor jeg er, og spørgsmålet er altså, om nogen har forslag til materialer eller fremgangsmåder?
Det æstetiske er ikke så vigtigt, jeg er nu ude efter funktion. Heller ikke, at den kan fastgøres. Det kan være en løs låge med håndtag, som jeg bare stiller på plads efter behov. Kalciumsilikatplade føles for skrøbelig, målt bestille hærdet glasplade virker besværligt. Hvad ville I gøre?
taknemmelig for idéer!
Senest redigeret:
billigt (og godt)
Blåneret jern, 4-5mm tykt
Alternativt lakeret med varmefarve
Pænere
Rustfri plade 1mm
Pænt hvis det ikke bliver for varmt og pladen skifter farve. Skal rengøres indimellem
Bedst?
Nr 1
man kan have glas også, men det vil bare sode til og have sig...
Blåneret jern, 4-5mm tykt
Alternativt lakeret med varmefarve
Pænere
Rustfri plade 1mm
Pænt hvis det ikke bliver for varmt og pladen skifter farve. Skal rengøres indimellem
Bedst?
Nr 1
man kan have glas også, men det vil bare sode til og have sig...
Altvidende
· Västra götaland
· 10 928 indlæg
Hvad har du støbt kuplen i for materiale?
Er det noget isolerende materiale (vermiculit/perlite) i større udstrækning så er det sandsynligvis sådan, at du har for lidt masse til at bage brød i hvert fald....
Er det noget isolerende materiale (vermiculit/perlite) i større udstrækning så er det sandsynligvis sådan, at du har for lidt masse til at bage brød i hvert fald....
Jeg har anvendt Fescon ildfast støbemasse til kuplen. 55 mm tykt. Jeg gættede på, at det ville holde til høje temperaturer, eller har du andet input? Vermiculite har jeg brugt sammen med beton (proportionen 3:1) som isolerende lag under den ildfaste mursten i bundpladen. Men altså, ikke i kuplen.Dan_Johansson sagde:
Stor tak! Meget godt input. Forslag nummer 1 vil jeg i øjeblikket gå videre med og evaluere. Lød nemt!1977bjorn sagde:
Altvidende
· Västra götaland
· 10 928 indlæg
Så har du i hvert fald forudsætninger for at bage brød, dvs. beholde lav temperatur længere...Tobbelobben sagde:
Jeg har kun en løs plade, som jeg stiller for åbningen, det fungerer helt ok...
Har du kalciumsilikat-plade til overs, kan du jo lave en "sandwich" med sådan en og tyndplade...
Nu kommer de gode forslag ind…. En sandwich bliver det! Så slipper jeg også for at brænde børnene eller mig på yderpladen på lågen. Tak Dan!Dan_Johansson sagde:
Klik her for at svare