11,147 læst ·
9 svar
11k læst
9 svar
Tips til materiale til "indendørs vindue" / "lysindfald"?
Jeg har lavet et hul i en letbetonvæg for at få lys ind i badeværelset bag væggen, men mit ønske er, at denne "lysindfald" også skal være lydisolerende, så man ikke føler sig for "udsat", når man er i badeværelset.
Oprindeligt havde jeg tænkt mig at bruge glasbeton, da det har begge disse egenskaber, men inden jeg beslutter mig, vil jeg gerne have tips om andre materialer. Et tip, jeg har fået, er at bygge en slags "vindue" ved hjælp af enten frostet glas eller akrylplader (plast). Mit spørgsmål er så, hvor godt disse materialer isolerer mod lyd?
For at gøre det lidt mere kompliceret er hullet placeret i et yderhjørne ifølge den vedhæftede skitse (det er det lyseblå hjørne, der skal fyldes med passende materiale).
Et andet ønske jeg har, er at det skal være meget omkostningseffektivt - det vil sige så pænt som muligt til så lav en pris som muligt. Hvis leveringstiden på de indgående komponenter er kort, er det en stor bonus!
Oprindeligt havde jeg tænkt mig at bruge glasbeton, da det har begge disse egenskaber, men inden jeg beslutter mig, vil jeg gerne have tips om andre materialer. Et tip, jeg har fået, er at bygge en slags "vindue" ved hjælp af enten frostet glas eller akrylplader (plast). Mit spørgsmål er så, hvor godt disse materialer isolerer mod lyd?
For at gøre det lidt mere kompliceret er hullet placeret i et yderhjørne ifølge den vedhæftede skitse (det er det lyseblå hjørne, der skal fyldes med passende materiale).
Et andet ønske jeg har, er at det skal være meget omkostningseffektivt - det vil sige så pænt som muligt til så lav en pris som muligt. Hvis leveringstiden på de indgående komponenter er kort, er det en stor bonus!
glas og plastik har jo dårlig "isolation" om man ikke sætter meget tykt eller i flere lag (fx 3-glas)....så det eneste jeg kan anbefale er netop glasblok....enkelt og med alle de egenskaber du spurgte efter. Findes jo i forskellige udførelser så som frosted, farvet osv.....jeg ville ikke tøve. Og så er det jo det mest stabile...har man børn, så er ikke almindeligt glas (fx 3-4mm) så passende...hvis der kommer en fodbold eller at nogen falder mod en glasskive, kan det jo blive ubehageligt....
Jeg stemmer på glasblok!
/
M
Jeg stemmer på glasblok!
/
M
Glasblokke ville jeg have stemt på. Hvis du ikke vil have en liste i hjørnet, ellers er et 2- eller 3-lags vindue nok fint. De skulle lydisolere bedre end de fleste indvendige døre man har. Man kan så vælge frostet/ætsat glas osv. eller måske bruge en slags film.
Se: http://www.etchedlookglassdecals.com/samplephoto.html håber dette link er okay, selvom det halvvejs bliver reklame for firmaet. Men det er sandsynligvis meget billigere at få det gjort hos det lokale reklamefirma, så jeg håber det er okay. Med tanke på at der er rigtig mange forskellige idéer, som man kan drage fordel af.
Se: http://www.etchedlookglassdecals.com/samplephoto.html håber dette link er okay, selvom det halvvejs bliver reklame for firmaet. Men det er sandsynligvis meget billigere at få det gjort hos det lokale reklamefirma, så jeg håber det er okay. Med tanke på at der er rigtig mange forskellige idéer, som man kan drage fordel af.
Jeg har faktisk overvejet en kombination af glasblokke og "film". Jeg prøvede at købe en meget billig klar glasblok samt noget meget billig hvid-mønstret film. Jeg satte filmen på begge sider af blokken, og effekten blev rigtig god. Indtrykket af, at væggen var opbygget af glasblokke, forsvandt næsten helt, hvilket blev værdsat af min partner, som af en eller anden grund ikke kan lide glasbeton 
Problemet var dog, at når man skrabede på filmen med en negl, kunne der nemt komme mærker i den. Hvis en negl kan forårsage mærker, kan vel også støvsugere, paraplyer, ishockeystave og lignende - utilsigtet - forårsage den samme skade?
Er dyrere (professionel?) film måske mere holdbar?
Problemet var dog, at når man skrabede på filmen med en negl, kunne der nemt komme mærker i den. Hvis en negl kan forårsage mærker, kan vel også støvsugere, paraplyer, ishockeystave og lignende - utilsigtet - forårsage den samme skade?
Er dyrere (professionel?) film måske mere holdbar?
Du kan blæse glasblokene, så du får mønstre osv. Firmaet, jeg skrev om, havde jo også sådan et kit... antager at man kan med lidt klippe og klister med tape mm lave mønstre og derefter blæse.
Præcis! Det er en god idé, som jeg også har overvejet lidt - så får man glasblokkenes gode egenskaber sammen med et "flottere" udseende. Måske kan man endda bruge plastik i stedet for glas for at spare penge og få en mere holdbar løsning?Pysslarn sagde:
Fik også tips om trelagsvinduer (frostet) som både slipper lys igennem og isolerer godt mod lyd. Tror I, dette ville fungere godt?
Er der nogen, der har gode tips til, hvordan man bygger sådan et glas ind i en væg uden at have en masse klodsede karme - måske kan man "pudse ind" glasset?
Er der nogen, der har gode tips til, hvordan man bygger sådan et glas ind i en væg uden at have en masse klodsede karme - måske kan man "pudse ind" glasset?
Hvis du pusser fast vinduet bliver det besværligt når ungerne har spillet fodbold
Selv ville jeg nok have valgt at have en liste eller lignende på en måde så man kan tage vinduet ud. Så kunne man lime vinduet fast med typ pl400 og derefter lime en tynd liste som kun sidder i vinduet, så man bare kan bryde den af uden at skade pusset hvis ruden går i stykker.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Tips på tillförlitligt instrument för att mäta fukt i olika material?
Verktyg & Maskiner -
Tilläggsisolera; tips på metod/material
Isolering -
Tips på byggmaterial till badrum i "oisolerad" källare
Badrum -
Krossmaterial till carport/garage tips på storlek
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Material till toppskiva ovanpå bokhylla (Billy) och tips på lister till skarvarna?
Möbelsnickeri