Hej
Jeg skal udskifte trapperekket i vores trappe indendørs.
Vi skal stikke rundstænger af stål ned i vangstykket.
Spørgsmålet er, hvordan man borer hullerne, så de bliver absolut lodrette?

Vedhæfter et eksempelbillede.

Stålstænger installeret i trappevangstykket, træoverflade, del af trappetrin.

Tag en træklods, bor et hul lige igennem i ret vinkel. Hvis du ikke kan gøre det i fri hånd, bed om hjælp fra nogen, der har en søjleboremaskine. Sav derefter træklodsen i rette vinkel for trappen. Kap- og geringssav er gode til det. Brug derefter klodsen som boremodel.

Det kan nok være godt at skrue fast en planke på siden af klodsen, så du kan tvinge klodsen fast på vangestykket.

• Synes
kulle og 1 anden
  • Laddar…
Forslagsvis laver I en guide-stykke/skabelon. Dvs. tag et træstykke med omtrent samme tykkelse, bor et hul gennem hele træstykket med samme bor som I havde tænkt at bruge i trappen. Når det er klaret så saver du stykket midt it tu med samme vinkel som trappen har (i forhold til stængerne). Derefter kan du bruge stykket til at "starte" hullet.

Her er en grov illustration som jeg kastede sammen i paint, set fra siden:
En skitse fra siden af en træbit med to stiplede linjer angiver borehuller, og en diagonal linje markerer, hvor træet skal saves igennem.
Stiplede er "siderne" på hullet gennem træstykket. Så saver du langs med den grå streg.

Edit, jeg block pucktvåa på den, PNO nåede først ;)

Tak for tipset. Bliver nødt til at lave flere, tror jeg, da vangstycket har en bølgende form. Der er to 90-graders sving.

P pleqtiz sagde:
En sådan her jigg måske? [link]
Jaa, en pryl. Dog tror jeg, det bliver svært, da en del af vangstykket ligger tæt op ad væggen.
Tror ikke, det kan lade sig gøre med den.

Med en fikstur af træ så vil det gå H-E efter bare to huller, boret vil gerne grave sig nedad da vognstykket ikke er plant mod fiksturen, mål og tegn alle mål og evt. vinkler du har brug for, så går du til en smed eller pladefirma og køber en fikstur af metal og rør til styring af boret, ved begyndelsen af boringen må man ikke trykke for hårdt, boret skal begynde at bide uden at kalve med fiksturen samt at det skal være et metalbor og ikke en såkaldt fladbor.

• Synes
Thord Källström og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.