Hej
Jeg har en gammel (grim) skorsten med et antal løb. Skorstenen har en side, der vender ud mod køkkenet, og en anden side, der er i stuen. Siden i køkkenet vil jeg lukke til med en OSB-plade og derefter gips over. Der har tidligere været en brændeovn der, men den har ikke været brugt i et antal år, fordi løbet er blevet brugt til andet. Så lige nu er der et stort hul fra den netop fjernede brændeovn, som jeg har tænkt mig at mure til.
Siden i stuen har en brændeovn, der bruges, som også har et spirorør i løbet, der går et godt stykke op på loftet, men ikke hele vejen ud. Hvis det nu er relevant.
Et andet løb er emhætte.
Til at begynde med:
1) Må man bygge den ind? Der er alligevel ikke noget renseluge eller sådan.
2) Hvis den bygges ind, skal der da være en bestemt afstand til brændbart? Der har aldrig været noget sådant før, da træ har været i direkte kontakt med konstruktionen før.
3) Skal man tænke på noget fra et fugtperspektiv? Isolering? Plast? Afstand mellem skorsten og plade? Er der risiko for kondens mellem plade og skorsten?
Jeg mener, at den absolut burde være ok at beklæde. To sider er alligevel eksponerede, siden mod stuen, der bruges, samt en side på gavlen.
Løbet, der bruges, er jo på stue-siden og ikke køkkensiden, så der er mindst to lag sten imellem. Plus som sagt, at brændeovnen desuden har et spirorør indeni sit eksisterende løb. Så skorstenen bliver ikke engang lun.
Tak for tips.