Hej!

Jeg har slebet væggene indendørs i kælderen. Jeg har nu slibemærker og skal spartle. Er der nogen, der har tips til, hvad jeg skal bruge? Følgende krav:

1. Jeg skal spartle ned til 0mm (bliver i realiteten ned til en størrelse på sandkorn på 0,25 eller 0,50 afhængig af, hvad jeg kan få fat i af cementbaseret mørtel/masse).

2. Jeg vil ikke have polymer/plast blandet i mørtlen.

3. Jeg tror, at pudset, jeg har slebet på, ikke er af kvalitet A men KC.

4. Sække på 10-25 kg føles passende at købe mørtlen i.

Hvis nogen har et godt forslag, ville jeg være meget taknemmelig.

Bedste hilsner
Jones

Jeg ville have brugt gips på kældervægge.

Cementbaseret fliseklæb anvendt som spartelmasse.

Skal være helt diffusionsåben og mangle plasttilsætning. Hvilket produkt? Skal tjekke specifikationerne og se efter...

Jones69 sagde:
Skal være helt diffusionsåbent og mangle plasttilsætning. Hvilket produkt? Skal tjekke specifikationen og se efter..
Gips! Dvs rent gipsspartel.

Du skal først og fremmest beslutte dig for, hvilken struktur du vil have på væggen.

Gipsspartel er en mulighed.

en anden er reparationsmørtel, som du filtrerer ud.

Gimner sagde:
reparationsmørtel, som du filtrerer ud.
TS ville gå ned mod lagettykkelser på 0 og det plejer at være svært med almindelig reparationsmørtel.

• Synes
Jones69
  • Laddar…
Skal jeg tolke jeres svar som at ingen ved, om der findes noget i henhold til mine ønsker, eller findes det slet ikke på markedet? Bliver forvirret af, at der tales om andet end det, jeg ønsker. Cementbaseret føles naturligt på puds i en kælder.

Du har fået svar fra mig.
Cementbaseret billigt kakelfix med ballast <0,5 går udmærket at bruge som spartelmasse og har fantastisk vedhæftning. Det kan også slibes med sandpapir i nogen grad. Men det kræver selvfølgelig, at underlaget ikke er for svagt (man skal altid gå fra stærkt til lige eller svagere).
Men dit spørgsmål efterlader nogle spørgsmålstegn:
- Har du slebet overfladen af et dårligt pudslag med betongslib, og er det disse roser, du vil spartle/tyndpudse?
- Hvad ønsker du at opnå for slutfinish. Skal det se ud som puds eller være glat eller "ganske" glat?

• Synes
Bleydrunner
  • Laddar…
MagHam,
Tak for dit svar!

Jeg vil have, at det skal være "ganske" glat.
Det var plastfarve og problemer med, at det gav slip, men på den største overflade sad det så fast, at jeg måtte slibe med betonsliber.

Jeg vil kigge efter et produkt med cementbaseret fliseklæb og se, om det er fri for polymer/plastblanding, og i så fald køber jeg og tester det. Det findes måske i mindre poser, og så kan jeg måske købe en stor sæk..

Hvad skal du have for klima i kælderen, og hvordan ser ydersiden af kældermur ud under jord...status drænering?....

Hvad skal du lave i kælderen???

Hvis du har kold kældervæg, dvs ingen isolering, så skal du holde kælderen kølig og have en affugter....da ville jeg vælge cementbaseret fliseklæb...armeret med glasfiber hvis større arealer og tykt...

hvis varm væg dvs isoleret udefra med isodrän og platonmåtte...da ville jeg vælge gips i klikker og gipsplader direkte limet med gipsbrug mod muren

Jeg har haft en meget kyndig person her, som har givet mig råd.

Nu er det cementbaseret og uden plasttilsætningsstof, som gælder i henhold til, hvad jeg har skrevet som ønskemål. Jeg har dog ikke fundet netop det produkt, jeg vil købe endnu, hvorfor jeg stiller mit spørgsmål her på forummet.

Hvis nu personen, du har haft som rådgiver, var så kyndig, så burde han måske også kunne give råd om spartel. Men jeg vil anbefale dig at ringe til Ardex, altså direkte til en producent, de burde kunne hjælpe dig. de har spartel til stort set alt, du kan tænke dig. http://www.ardex.se/ardex/kontakt.htm

Jeg synes, at den person, der var her i et andet ærinde, analyserede og gav gode forklaringer, som jeg stoler helt og fuldt på. Jeg spurgte ikke om produkter, hvilket jeg fortrød. Jeg ved, hvilken firma det var, men kan ikke huske, hvad personen hedder, og tænkte give forummet her en chance for at kunne hjælpe mig.

Dog synes jeg, at vi kan holde os til emnet, og jeg er taknemmelig for forslag, der hjælper mig med at finde det, som jeg søger i henhold til mit spørgsmål.

Tak Jörgen. Jeg skal kontakte Ardex og se, om de har det, som jeg leder efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.